De DNFs van 2020 | Magnussen en Verstappen ongelukkig, Leclerc roekeloos Formule 1
Formule 1

De DNFs van 2020 | Magnussen en Verstappen ongelukkig, Leclerc roekeloos

De DNFs van 2020 | Magnussen en Verstappen ongelukkig, Leclerc roekeloos

Het 2020-seizoen stond bol van Grands Prix de verreden werden onder bijzondere, unieke en lastige omstandigheden. Onbekende circuits, regen en rode vlaggen maakten het voor de heren geregeld lastig om hun bolides op het circuit te houden. De één ging het echter beter af dan de ander. F1Maximaal zet voor je op een rijtje wie in het DNF-klassement het voortouw nam, wie als absolute brokkenpiloot gezien kan worden en welke motorfabrikant de meeste uitvalbeurten aangeschreven kan worden.

Eerst nemen we een kijkje naar wie het vaakst uitviel in 2020. Bovenaan de lijst vinden we Haas-coureur Kevin Magnussen, die maar liefst zeven keer in zeventien races de eindstreep niet wist te halen. In Groot-Brittannië finishte de Deen bijvoorbeeld twee keer niet, de seizoenopener trapte hij al niet goed af en ook de drie races in Italië was het dweilen met de kraan open voor de man die we volgend jaar niet meer terug zien in de Formule 1.

Maar in de top drie van uitvalbeurten vinden we ook Max Verstappen. De vloek van Italië (de drie uitvalbeurten in alle drie de Italiaanse races, red.) is al enkele keren benadrukt dit jaar en evenals Magnussen moest Verstappen de strijd in de seizoenopener ook vroegtijdig afbreken. Tenslotte kostte een manoeuvre van Charles Leclerc hem een eindresultaat in de Grand Prix van Sakhir.

In de top drie van coureurs met de meeste DNFs staat ook Lance Stroll. Toevallig kon die ook de eerste race van het jaar niet uitrijden, terwijl de Grands Prix van Toscane, Rusland, Portugal en Bahrein hem ook niet goedgezind waren. Bij de Canadees is trouwens niet alles het materiaal toe te wijzen, want in Rusland en Portugal crashte hij.

De DNFs van 2020 | Magnussen en Verstappen ongelukkig, Leclerc roekeloos

De hoeveelheid DNFs per coureur over het 2020-seizoen.

Opvallend is dat we aan het andere uiteinde van het spectrum twee ervaren heren vinden. Lewis Hamilton wist elke race van 2020 uit te rijden en Kimi Raikkonen miste slechts eenmaal de eindstreep. Ook Lando Norris, Alexander Albon (de uitvalbeurt in Emilia Romagna tellen we niet mee omdat hij daar wel geclassificeerd is, red.), Daniel Ricciardo en Valtteri Bottas hebben relatief strak gereden.

Onder de pechvogels in de top drie vinden we Charles Leclerc, Esteban Ocon, George Russell. Bij Russell zijn de uitvalbeurten in 2020 een combinatie geweest van domme pech en fouten op het asfalt. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de crash achter de safety car in Italië. Ocon moest geregeld zijn R.S.20 langs het asfalt zetten wegens technische problemen. Zo schoten de vlammen uit zijn remmen in Toscane. Bij Leclerc zijn de DNFs echter veelal te danken aan persoonlijke fouten.

Brokkenpiloot Leclerc voert foutenklassement aan

De jonge Ferrari-coureur moest maar liefst vier keer door een persoonlijke fout de race te staken of een persoonlijke fout kostte hem plaatsen. De fouten die hierin meegenomen zijn, zijn namelijk niet alleen maar de fouten die geleid hebben tot een uitvalbeurt. Zo reed hij in Stiermarken in op teamgenoot Sebastian Vettel, schoot hij uit de bocht in Italië, liep hij een podiumplek mis door een fout in de slotfase van de Turkse Grand Prix en kostte een inschattingsfout in Sakhir hem een eindklassering. Het 2020-seizoen bleek voor hem een lastige.

Achter Leclerc vinden we nog enkele andere heren die ook geen spetterende indruk wisten te maken afgelopen jaar. Zo tikte Albon Magnussen van Silverstone, wat hem een tijdstraf van vijf seconden opleverde, en spinde hij tijdens de Grand Prix van Turkije, waardoor de Thai op twee komt te staan. Stroll maakte fouten in Rusland en Portugal, in gevechten met Leclerc en Stroll.

Daniil Kvyat kende een vrij heftige crash op Silverstone, waar hij gelukkig ongedeerd vanaf kwam, en verdiende in Bahrein een tijdstraf door Stroll op de kop te tikken toen de race weer hervat werd. De eerder benoemde crash achter de safety car van Williams-coureur Russell levert hem een relatief hoge eindstand op, terwijl het bij de jonge Brit ook in de Eifel misging. In een inhaalpoging bij Kimi Raikkonen, trok laatstgenoemde aan het langste eind.

De DNFs van 2020 | Magnussen en Verstappen ongelukkig, Leclerc roekeloos

Verstappen heeft in het afgelopen seizoen eigenlijk maar één echte fout gemaakt, en dat was die achter Sergio Perez gedurende de Grand Prix van Turkije. Hier resulteerde een inhaalmanoeuvre in een spin, waardoor hij uiteindelijk in de race niet verder kwam dan de zesde plek. Bijzonder aan de coureurs die minder fouten maakten (Magnussen, Ocon) is dat sommigen van hen wél veel DNFs achter hun naam hebben staan.

Deze heren zijn dan vaker betrokken geweest bij incidenten waarin de andere coureur de tijdstraf kreeg. Naar aanleiding van wie uiteindelijk gestraft is, is deze analyse dan ook opgesteld. De startcrash tussen Ricciardo, Ocon en Bottas schrijven we bijvoorbeeld niemand toe omdat (hoewel Ricciardo misschien wel de meest logische boosdoener was) volgens de wedstrijdleiding niemand overduidelijk schuldig was voor het incident. Onder deze gedachtegang scharen we ook de crash van Romain Grosjean in Bahrein.

Ongelukkige Magnussen, Verstappen en Ocon

We kunnen uit deze twee vergelijkingen vooral opmaken welke coureurs een relatief matig seizoen gekend hebben en welke coureurs vooral onfortuinlijk waren. Denk hierbij aan Magnussen, die in Groot-Brittannië door Albon van het circuit getikt werd, de Grand Prix van Turkije niet uit kon rijden wegens een gebrek aan zicht in de auto en de Grand Prix van Emilia Romagna moest staken wegens hoofdpijn door een stokkende auto. Met maar liefst zeven uitvalbeurten kon hij doorgaans weinig doen om deze DNFs te voorkomen.

Ook bij Verstappen is dit het geval. Het ontwijken van Leclerc, de drie wedstrijden die hij wegens betrouwbaarheidsproblemen bij Honda niet kon uitrijden en de ongelukkige klapband in Emilia Romagna zetten hem op vijf, terwijl hij zelf maar één serieuze fout heeft begaan dit seizoen (zijn pre-race touché met de muur niet meegerekend omdat hij daarna deel kon nemen aan de Grand Prix). En die fout, in Turkije dus, heeft hem niet eens een DNF gekost. Een ongelukkig seizoen voor de Limburger dus vooral.

Bij Ocon waren het de ene keer de remschijven en de andere keer hydraulische problemen: de frustratie liep bij de Fransman hoog op toen hij na de dertiende race al op vier uitvalbeurten zat. Geen van de DNFs die hij dit jaar gekend heeft, zijn hem echter persoonlijk toe te schrijven. Ook voor de jonge Renault-rijder, die dit jaar zijn eerste podiumplaats wist te behalen in Sakhir, bleek het 2020-seizoen vooral een kwestie van ongeluk.

Leclerc, Stroll en Russell relatief roekeloos

Bij andere heren blijkt dat ze dit seizoen wat te roekeloos waren. Leclerc, die in deze analyse al enkele keren benoemd is, kende vier DNFs maar ging ook vier keer de fout in. Drie van zijn vier DNFs heeft hij te danken aan roekeloos rijgedrag wat ook de andere coureurs niet ontgaan is: 'Dit kan hij gewoon niet doen!', vond Vettel toen Leclerc in Bahrein in een gat dook dat er niet was aan de start. Door van zijn gas te gaan kwamen de Heppenheimer en zijn teamgenoot er ongeschonden vanaf.

Bij Stroll verliep het niet altijd even soepel dit jaar. Van de vijf uitvalbeurten die hij kende, zijn er twee de Canadees zelf toe te schrijven. In Rusland ging hij er te fel in bij Leclerc, wat hem een eindresultaat kostte. Later verbaasde hij zich er nog over dat de stewards niet eens naar het incident gekeken hadden en zijn Monegaskische concurrent vrijuit lieten gaan in de aanvaring in de openingsronde. Tel daar de opportunistische move bij Norris in Portugal bij op, die wederom hemzelf een resultaat kostte, en we zien dat ook Stroll geen foutloos seizoen kende.

Tenslotte kan er nog even naar Russell gekeken worden. Hoewel hij beslist een goede indruk maakte tijdens zijn debuut voor Mercedes, verliep niet elk weekend even soepel bij zijn eigen team, Williams. Zijn crash achter de safety car is weliswaar vooral heel sneu, maar kan wel hemzelf aangerekend worden. Het kleine sprongetje dat zijn Williams maakte na de botsing met Raikkonen in de Eifel eveneens. De helft van zijn uitvalbeurten van 2020 had Russell dus zelf kunnen voorkomen, waardoor hij, weliswaar nipt, in het rijtje 'roekeloos' terecht komt.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws