Nieuwe Formule 1-auto moet de sport spannend maken; technologische inhaalslag? Formule 1
Formule 1

Nieuwe Formule 1-auto moet de sport spannend maken; technologische inhaalslag?

Nieuwe Formule 1-auto moet de sport spannend maken; technologische inhaalslag?

De nieuwe bolide voor het aankomende Formule 1-seizoen is zeer onlangs gepresenteerd. Het was al bekend hoe de auto eruit zou komen te zien, maar ditmaal werd de auto voor het eerst op ware schaal getoond. Hierdoor kon iedereen zich vergapen aan de compleet nieuwe Formule 1-auto. Alhoewel de vormgeving van de auto exact hetzelfde is gebleven. Verder zijn de veranderingen op het oog helemaal niet zo groot. Toch is er meer gedaan dan het blote oog ziet; met deze nieuwe bolide moet de technologische achterstand weggewerkt worden en moet de racesport weer aanzienlijk spannender worden.

Nieuwe auto die getoond werd, is zo nieuw niet

De bolide die getoond werd aan het publiek, heeft ongelooflijk veel gelijkenissen met de afbeeldingen die al in 2019 uitlekten. Eigenlijk was het de bedoeling dat de nieuwe auto dit seizoen al ingezet zou worden, maar corona gooide roet in het eten, waardoor de introductie een jaar werd opgeschoven. Medio juli 2021 was het eindelijk tijd; de nieuwe auto werd gepresenteerd en zoals altijd mochten alle coureurs direct met het nieuwe type op de foto.

Het model dat getoond werd, is overigens niet het model dat uiteindelijk het circuit op zal rijden. Verschillende teams gaan nu met de basisauto aan de slag, om hier aanpassingen aan te doen en de auto eigen te maken. Pas wanneer de teams zelf de auto’s presenteren voor het volgende seizoen, weten we waar de coureurs het mee moeten gaan doen.

Wat is er nu precies veranderd aan de auto’s?

De nieuwe bolide heeft een plattere neus dan de huidige auto's. Ook is goed te zien dat alle kleinere onderdelen, zoals vinnetjes en vleugeltjes, van de auto gehaald zijn. Dat heeft vooral te maken met de nieuwe manier van racen, die voorop komt te staan na de technologische aanpassingen.

In de huidige bolides is het aanvallen van andere coureurs namelijk lastig, waarmee ook inhalen een riskante onderneming is. Dat heeft niet alleen te maken met de hoge topsnelheden, het heeft ook te maken met de vieze lucht die achter de auto vandaan komt. Wanneer het niet mogelijk is om lang en dicht op een voorganger te rijden, wordt een spannende inhaalmanoeuvre wel heel erg lastig.

Nikolas Tombazis, FIA-hoofd voor de technische kant van de eenzitters in de racesport, zegt dat het kiezen voor een grondeffect een bewuste keuze is. Een extra grondeffect moet ervoor zorgen dat de vuile lucht achter de auto vermindert, waardoor dicht op elkaar rijden wél een optie is.

Is dit voorlopig alweer het einde van de technologische ontwikkelingen?

Er is de laatste tijd ongelooflijk veel gesproken over mogelijke aanpassingen en ontwikkelingen in de racesport. Van complete autoglastechnologie tot halo’s die de coureurs moeten beschermen. Maar een pitstop voor de voorruit vervangen, dat gaat niet gebeuren. Autoglas in de raceauto bleek toch te lastig te zijn en veroorzaakte te veel problemen, waaronder op het gebied van veiligheid en zicht van de coureurs tijdens de races. Er is overigens wél getest, maar na matige resultaten is de optie eigenlijk direct al in de glasbak verdwenen.

Alle ontwikkelingen en testen blijven, zoals gewoonlijk, een rol spelen op de achtergrond bij de racesport. Nu de teams zelf aan de slag kunnen gaan met het ontwikkelingen van hun eigen auto, is het de vraag welke mogelijkheden zij kunnen vinden binnen de regels die zijn opgesteld door de FIA. Aangezien er gewerkt moet worden met beperkende regels, zitten de teams wel vast aan veel van de basiseigenschappen van de conceptauto. Heel veel speling is er dus niet.

Gaat dit de racesport ondersteboven zetten?

Sprintraces, vervolgens een nieuw model met veel meer grondeffect; is dit het begin van nog veel meer veranderingen? Wie de racesport een beetje volgt, weet dat de kans redelijk groot is dat de rem nu weer op de ontwikkelingen gaat.

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat het aanzienlijk spannender zal worden, waarbij de coureurs nu echt kunnen gaan jagen en niet meer zoveel last hebben van vuile lucht die achtergelaten wordt door de voorganger. Dat betekent dat er dichter op elkaar gereden kan worden, en zonder de vinnetjes en vleugeltjes zijn de auto’s wellicht ook wat beter bestand tegen een tikje op lagere snelheid.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws