Palmer ziet besluiteloosheid bij McLaren: 'Geef Verstappen een centimeter, en hij slaat toe' Formule 1
Formule 1

Palmer ziet besluiteloosheid bij McLaren: 'Geef Verstappen een centimeter, en hij slaat toe'

Palmer ziet besluiteloosheid bij McLaren: 'Geef Verstappen een centimeter, en hij slaat toe'

Jolyon Palmer denkt dat besluiteloosheid McLaren een tweede Grand Prix-zege van het seizoen heeft gekost. Een moment van twijfel, en Max Verstappen slaat toe, weet de voormalige Formule 1-coureur. Na de Grand Prix van Canada baalden de drie Britten: Lando Norris, George Russell, en Lewis Hamilton waren stuk voor stuk ontevreden en hadden het idee dat ze hadden kunnen winnen. Palmer zag Verstappen echter profiteren van kleine fouten bij de concurrentie.

'Wat een geweldig raceweekend hebben we gehad, gevuld met drama', opent Palmer in zijn analyse bij F1TV. 'Er werd geweldig geracet op zaterdag én zondag, met een uitdagend circuit en wisselende omstandigheden, waardoor we heroïsche acties zagen. Mercedes maakte er een strijd tussen drie auto's van, nu de auto's eindelijk beginnen te leveren, maar het was wederom Max Verstappen die het hoogste treetje op het podium bezette. Als je hem een centimeter geeft, slaat hij toe. Hij rijdt heel secuur, in tegenstelling tot veel anderen in het veld.'

In de race werd het uiteindelijk een driestrijd tussen Verstappen, Norris, en Russell. 'Een van de coureurs die de race had kunnen winnen, of misschien wel had moeten winnen, was Lando Norris. Verstappen was opnieuw de winnaar. Hij had een briljant weekend en heeft nu drie keer op rij gewonnen in Canada. Er werd over het algemeen geweldig geracet tussen Verstappen, Norris, en Russell. Zowel Norris als Russell hadden geweldige kansen om hier te winnen. Ze hadden een beetje pech, en maakten te veel fouten', beseft Palmer.

Hoe was Norris zo snel?

'Norris was pijlsnel in het begin van de eerste stint', zo begint Palmer bij de eerste stint. 'Hij haalde Verstappen én Russell in, en verdween aan de horizon. Dat komt grotendeels omdat ze heel voorzichtig begonnen in de eerste ronden. Hij liet een gat van tien seconden vallen, terwijl Verstappen Russell onder druk zette, en beide coureurs hun banden zo te zwaar belastten. Beide McLarens hielden zich in, maar zodra het circuit opdroogde, waren ze razendsnel.' In Imola was het weliswaar droog, maar daar hanteerde McLaren op harde banden dezelfde strategie: rustig opbouwen, waarna Norris aan het einde van de race nog hard op Verstappen inliep.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen lando norris canada regen 1 oscar piastri
McLaren jaagt met twee coureurs op Max Verstappen.

De omstandigheden speelden vervolgens een hoofdrol, met meer regendreiging. 'Normaal gesproken gaat iedereen dan naar binnen voor droogweerbanden, maar nu bleef iedereen buiten voor de volgende bui, waardoor het voordeel van Norris uitvergroot werd. Hij was wel twee seconden sneller dan de rest van het veld, op Oscar Piastri na. Ze waren wonderbaarlijk snel, maar het was wel een beetje een kunstmatig voordeel op dat moment, omdat het vanwege de omstandigheden kwam.'

Ligt McLaren te slapen?

Logan Sargeant heeft al niet bepaald een goed seizoen, en spinde ook in Canada uit de race. 'De Safety Car veranderde alles. Logan Sargeant stond in de muur in bocht 3. Norris was toen in bocht 6, dus McLaren had alle tijd van de wereld om te bedenken dat dit een Safety Car had kunnen worden. Ze zeiden wel dat de Williams op het circuit stond, maar ze maakten nog geen plan', zegt de kritische Brit over het moment waarop Norris mogelijk de overwinning verloor.

'Hij had technisch gezien ruim genoeg tijd om de pitstraat in te rijden, maar hij weet op dat moment niet wat hij moet doen, en er is geen duidelijke communicatie vanuit McLaren', vervolgt Palmer, die zich dus aansluit bij de kritiek van Norris. 'Hij heeft tijd, maar hij weet niet precies of anderen voor droogweerbanden stoppen of voor nieuwe intermediates. De besluiteloosheid kwam hem duur te staan. Lando gaat nog een ronde door, en komt achter de Safety Car terecht. Red Bull ondernam wel snel actie.' Verstappen haalde nieuwe intermediates, en kreeg de leiding een ronde later in de schoot geworpen.

'Had McLaren hier niet beter kunnen optreden?' vraagt Palmer zich af. 'Als ze dat gedaan hadden, hadden ze de race kunnen winnen, maar dat deden ze niet.' Norris viel door zijn te late pitstop terug naar de derde plek. 'Wat ze na die ronde ook hadden kunnen overwegen, is om niet te stoppen. Kun je buiten blijven op die gebruikte intermediates? Een paar andere coureurs deden dit, zoals Yuki Tsunoda en Esteban Ocon. Tsunoda verloor daarna niks op de gebruikte intermediates. Het zou ook een gok geweest zijn, maar nu wist hij zeker dat hij de leiding verloor. Er was dus nog een andere optie, die McLaren achteraf gezien had kunnen overwegen.' Gezien de snelheid van Norris op die eerste stint, zou deze strategie bij Norris zomaar geslaagd kunnen zijn.

Ben je in het buitenland en wil je live het EK kijken? Verbind met een NL-server door middel van een VPN.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws