Het weekend op het Marina Bay Street Circuit stond voor Red Bull Racing al snel in het teken van schadebeperking, en ook Sergio Pérez merkte al snel dat de RB19 niet uit de verf zou komen op het stratencircuit. De Mexicaan heeft een lastige race achter de rug en wist niet verder te komen dan de achtste positie, dus van tevredenheid kan niet gesproken worden in zijn geval. Om er nog eens een schepje bovenop te doen kreeg hij na de race een tijdstraf van vijf seconden toegewezen.
Het was zelfs voor de aanvang van het raceweekend al bekend dat Red Bull geen zoden aan de dijk zou kunnen zetten in Singapore, dus wist de Oostenrijkse renstal enigszins wat hen te wachten zou staan. Toch viel het sterk tegen toen zowel Pérez als Max Verstappen Q3 niet wisten te halen tijdens de kwalificatie. Carlos Sainz ging er in zijn Ferrari-bolide met poleposition vandoor, en wist op de zondag ook de overwinning binnen te halen. Verstappen en Pérez eindigden respectievelijk als vijfde en achtste, en Pérez kreeg er als kers op de taart nog een onderzoek bovenop. Enkele uren na de race werd bekend gemaakt dat de Mexicaan een tijdstraf van vijf seconden zou krijgen. Het had weinig gevolgen op de uitslag, maar zorgde wel voor frustratie.
Pérez weinig spraakzaam na afloop van de race, is in de ban van frustratie
Na afloop had Pérez dan ook relatief weinig te melden toen hij voor de camera verscheen bij Sky Sports F1. Verstappen benadrukte eerder al dat hij niet op zijn plek zat in Singapore en dat het team niet de normale standaard kon halen dit raceweekend, en Pérez stemt daar kort maar krachtig mee in. 'Slechter dan dit had het niet kunnen gaan.' De Safety Car gooide ook voor zijn strategie roet in het eten, en dat viel te merken ook. 'De Safety Car en Virtual Safety Car kwamen op het verkeerde moment naar buiten.' Toch gelooft de Mexicaan wel dat dit het maximaal haalbare was in Singapore. 'Een beter resultaat zat er echt niet in dit weekend.'
Pérez benadrukte dan ook dat het wel in lijn der verwachting lag dat Red Bull het moeilijk zou hebben in Singapore. 'Het bleek uiteindelijk net zo zwaar te zijn als wat we voorafgaand dachten, en tijdens de race hadden we het echt lastig. Niets leek te werken.' Dat ze bij Red Bull hun dag, of zelfs hun weekend, niet hadden werd al snel duidelijk, en ook op strategisch vlak trokken ze dus aan het kortste eind. 'Al snel kozen we voor een andere strategie dan de concurrentie, maar meer konden we niet doen. We hebben veel om over na te praten in een poging om het als team te begrijpen.' Dat het niet aan de auto ligt is volgens de Mexicaan overigens wel duidelijk. 'Ik denk dat de problemen echt door het circuit kwamen, dus ik verwacht dat we in Japan sterker zullen zijn.'
Incidenten van laatste ronden leveren tijdstraf op
Tijdens de race werd door de raceleiding al bekend gemaakt dat Pérez nog onderwerp zou worden van het nodige onderzoek, nadat hij met zowel Alexander Albon als Liam Lawson in aanraking kwam. Pérez zelf benadrukt echter dat hij het niet anders op had kunnen lossen in gevecht met Albon. 'Tijdens het incident in bocht dertien, in gevecht met Albon, kon ik echt nergens anders naartoe.' De Mexicaan ziet ook het probleem van het pitstraat-incident niet, en ook daar heeft hij zo zijn redenen voor. 'Alex (Albon, red.) behield zijn positie gewoon, dus ik zie niet in waarom dat incident eigenlijk een probleem was.' Uiteindelijk krijgt hij een tijdstraf van vijf seconden van de raceleiding voor het contact met Albon, en het pitstraat-incident blijft onbestraft.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties