Red Bull kon zichzelf niet uit 'het moeras trekken': 'Verstappen verrichtte alsnog wonderen' Formule 1
Formule 1

Red Bull kon zichzelf niet uit 'het moeras trekken': 'Verstappen verrichtte alsnog wonderen'

Red Bull kon zichzelf niet uit 'het moeras trekken': 'Verstappen verrichtte alsnog wonderen'

Het was voor Auto, Motor und Sport duidelijk dat Red Bull Racing op geen enkel moment een auto heeft gehad dat de poleposition kon bemachtigen in Monaco. Max Verstappen probeerde in zijn laatste runs nog het onmogelijke te doen door alles uit zijn auto te halen, maar het mocht niet baten. Red Bull had het ook al lastig in Miami en Imola, en dat is voor het Duitse medium een teken dat de concurrentie dichterbij is gekomen, en Red Bull vanaf nu perfect moet zijn om te ze te verslaan.

'De Red Bull was in Monte Carlo geen auto voor de poleposition', zo opent Auto, Motor und Sport de analyse van de zaterdag in Monaco. Het was duidelijk dat de Oostenrijkse renstal de problemen van de vrijdag en de zaterdagochtend niet had kunnen verhelpen, en dus eindigden ze de kwalificatie op P6 en P18. 'De auto had moeite met de kerbstones. Onder de beste omstandigheden had het voor Verstappen voor de eerste startrij kunnen volstaan. Een kusje tegen de muur verbande de wereldkampioen naar de zesde plek. Uitgerekend in Monte Carlo werd de reeks doorbroken. Na acht poles op een rij, waarvan zeven dit jaar, heeft Verstappen bij de start voor het eerst geen vrij zicht naar voren. Vijf auto's staan voor hem opgesteld. Als zesde op de startopstelling moet de wereldkampioen op een wonder hopen.'

Verstappen is zich er zelf ook van bewust dat het starten vanaf P6 geen hoop biedt op een zege, maar in Monaco weet je maar nooit wat er kan gebeuren. Een goedgetimede safetycar of een fout van iemand anders kan hem naar voren helpen. 'Een podium is een verre droom, geven zelfs de verantwoordelijken bij Red Bull toe', gaat het Duitse medium verder. 'De eerste nederlaag in de trainingen van het jaar kondigde zich al langer aan. Net als in Imola sloeg Red Bull de plank mis met de set-up. Dit keer met andere problemen. De auto's van de kampioensformatie sprongen als kangoeroes over de kerbstones en de hobbels. Dit heeft directe gevolgen voor de bandentemperatuur. Over het algemeen miste de Red Bull grip', somt Auto, Motor und Sport op.

'In de allerlaatste poging wilde de wereldkampioen het onmogelijke forceren'

Red Bull wist wel wat tijd te winnen nadat er enige progressie werd geboekt in de vrije trainingen op vrijdag. Ook op zaterdagochtend zag het er al ietsje beter uit. De rijhoogte werd wat aangepast, de vering werd zachter gemaakt, maar alleen tot het punt waarop niet te veel downforce verloren ging. 'Uiteindelijk was het slechts een compromis', stelde Red Bull-topadviseur Helmut Marko. 'Ook op zaterdag was de RB20 geen auto die vertrouwen inboezemde bij de coureurs. Pérez betaalde de prijs met een vroege exit in Q1. Verstappen verrichtte wonderen en stond na de eerste poging nog op de derde plaats. Het werd al snel duidelijk dat Red Bull alles uit de kast moest halen om haar stercoureur een auto te geven waarmee hij ten minste op de eerste startrij terecht kon komen', gaat Auto, Motor und Sport verder.

'Verstappen ging met twee rondes de laatste snelle run in. Het was één langzame opwarmronde, en één snelle opwarmronde. Marko sprak van een 'wanhoopsdaad' die men had bedacht om temperatuur in de banden te krijgen. In de allerlaatste poging wilde de wereldkampioen het onmogelijke forceren. Na tweehonderd meter was de rit al voorbij. De Red Bull raakte met de twee linkerwielen de vangrail. De analyse van de sectortijden toonde aan waar Red Bull tijd verloor. In het eerste deel lag ze nog gelijk met Ferrari, McLaren en Mercedes. De rondetijd ging verloren in het tweede deel. Dat is het stuk tussen Mirabeau en Tabak. Wie daar snel wil zijn, moet in Mirabeau, Loews, Portier en de havenchicance over de kerbs gaan.'

Wat Melbourne, Miami Imola en Monte Carlo met elkaar gemeen hebben

Het valt Auto, Motor und Sport op dat Red Bull het lastig had in Melbourne, Miami, Imola en Monte Carlo. Naast het feit dat al deze locaties en 'M' in hun naam hebben, ziet het Duitse medium nog iets anders wat ze gemeen hebben: 'Red Bull vond nooit de perfecte set-up van de bolide. Vorig jaar maakte dat niet uit, toen was de voorsprong zo groot dat men ook met een set-up van negentig procent won', schrijft Auto, Motor und Sport. 'Maar nu liggen Ferrari en McLaren op slagafstand. Dat vergeeft geen fouten meer. Marko verklaarde het al: kerbs laten zich niet in de simulatie weergeven. Daar slikt de auto alle kerbs, in de realiteit is dat nou eenmaal anders. 'Dat leidt ertoe dat zelfs Red Bull, met de beste hulpmiddelen, moeite heeft om zichzelf uit het moeras te trekken. Verstappen presenteerde zich noch als favoriet, noch als grootste uitdager. Een ongebruikelijke situatie. Bij Pérez zit de klad er al sinds Imola in. Hij eindigde dit keer achter Sargeant in de Williams op P18.'

Pakt Verstappen de overwinning in Monaco? Krijg 50x of 100x je inzet bij een winstmarge van 10 seconden of meer! Voor nieuwe spelers, 24+. Lees de voorwaarden.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws