'Red Bull testte nieuwe RB16B-vloer in Imola, maar gebruikte deze niet in de race' Formule 1
Formule 1

'Red Bull testte nieuwe RB16B-vloer in Imola, maar gebruikte deze niet in de race'

'Red Bull testte nieuwe RB16B-vloer in Imola, maar gebruikte deze niet in de race'

Volgens Autosprint heeft Red Bull Racing tijdens het Grand Prix-weekend van Emilia Romagna geëxperimenteerd met een alternatieve vloer. De Oostenrijkse renstal bracht enkele verticale flappen aan om te zien of ze het functioneren van het onderdeel konden optimaliseren. Het bleek niet voldoende om Max Verstappen en Sergio Perez te overtuigen. Na het onderdeel op vrijdag en zaterdag uitgeprobeerd te hebben, besloten ze terug te gaan naar de oorspronkelijke versie.

'Red Bull heeft in Imola ontwikkelingen aan de RB16B getest, maar deze niet gebruikt in de race', zo wordt een analyse van de RB16B geopend in het Italiaanse autosportmedium. Red Bull kwam in Italië voor de dag met een specifieke versie van de vloer waarin twee keer dubbele groeven te zien waren ter hoogte van het Honda-logo, terwijl er ook een grote groef aangebracht was ter hoogte van de 'B' van het Red Bull-logo aan de zijkant.

Die dubbele groeven bij het Honda-logo zijn niet nieuw, maar de grote verticale groef ter hoogte van de 'B' wel. 'De dubbele groeven werken als een soort boemerang in combinatie met de andere verticale details die te vinden zijn op het onderdeel. Zo wordt meer turbulente lucht naar de buitenkant gedwongen', zo wordt de analyse vervolgd. Het verticale onderdeel ter hoogte van de 'B' staat naar buiten gericht en is dus wat de Oostenrijkers toegevoegd hebben aan de vloer voor Imola.

Achter dit detail zijn dus lucht geleidende groeven te vinden, waarvan één set naar de zijkant van de vloer gericht is en de andere set richting de ophanging. Zo probeert Red Bull turbulente lucht af te voeren van de vloer naar de zijkant van de auto voordat deze lucht de achterwielen bereikt. De groeven zijn bedoeld om die turbulentie te minimaliseren, terwijl die laatste set bedoeld is om zo veel mogelijk bruikbare lucht van de vloer richting de diffuser te leiden, waar het veel downforce genereert.

Verstappen en Perez niet tevreden

De poging om de turbulentie te verminderen werd Adrian Newey niet in dank afgenomen, stelt het Italiaanse blad: 'Verstappen en Perez waren allebei niet tevreden met de nieuwe oplossing, waarna Red Bull teruggegaan is naar de configuratie die gebruikt werd in Bahrein.' Deze oorspronkelijke configuratie bestaat uit een serie van drie geleiders die de lucht van de bolide afsturen voordat deze luchtstroom het achterwiel raakt.

'Een schone en simpele oplossing die turbulentie vermindert.' Deze oplossing was dus tevens voldoende om de turbulentie dusdanig terug te dringen dat de aanpassingen aan de vloer niet nodig waren. Of allebei de coureurs ook daadwerkelijk de feedback geleverd hebben dat het onderdeel niet gewenst was, wordt niet bevestigd, maar uit het feit dat het deel uiteindelijk niet gebruikt is, valt op te maken dat het toch niet de gewenste tijdswinst opleverde. Dat Red Bull met een alternatieve aanpak komt in Portimão wordt niet uitgesloten.

Red Bull vergeleken met Ferrari

Red Bull poogde met de aanpassing in Imola een vloer na te bootsen die wat weg had van die van Ferrari. De Italiaanse renstal kwam voor de dag met een vergelijkbaar verticaal object op ongeveer de gelijke hoogte van het onderdeel van Red Bull. 'Daar zijn nu drie kleinere verticale details vervangen door een vergelijkbaar lang, verticaal onderdeel dat tevens de turbulente lucht van de banden al vroeg naar de buitenkant forceert.' Voor het Oostenrijkse team leek dit dus toch niet de oplossing die de voorkeur had.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws