Russell geeft eigen draai aan koppelingssysteem Hamilton bij Mercedes-stuurtje Formule 1
Formule 1

Russell geeft eigen draai aan koppelingssysteem Hamilton bij Mercedes-stuurtje

Russell geeft eigen draai aan koppelingssysteem Hamilton bij Mercedes-stuurtje

Mercedes gaat wijzigingen doorvoeren aan het stuurtje van George Russell. De jonge Engelsman debuteert in het 2022-seizoen voor Mercedes en heeft naar informatie van Autosport wijzigingen verzocht aan het stuurtje. Het betreft met name de koppeling en de flippers die gebruikt worden voor de startprocedure. In Sakhir 2020 deed Russell al ervaring op in de Mercedes en die ervaring heeft tot wijzigingen geleid.

In Sakhir nam Russell in 2020 eenmaal de W11 van Hamilton over. Destijds maakte hij kennis met het koppelingssysteem van Mercedes en naar aanleiding daarvan verzocht hij Williams om wijzigingen aan te brengen aan zijn stuurtje. Bij Williams koos Russell al voor een vergelijkbaar systeem en ook in zijn W13 gaat hij gebruik maken van een aangepaste koppeling.

Foto's, hier te vinden, tonen dat hij bij Williams al over een relatief lange koppeling beschikte met twee gaten aan de rechterkant voor zijn vingers. Dit is een interpretatie van Williams van een Mercedes-oplossing die in theorie meer stabiliteit moet bieden bij gebruik van de koppeling bij de start van de race. Zo'n systeem krijgt Russell in 2022 bij Mercedes ook.

Mercedes laat Russell al testen met aangepast stuur

Sterker nog, Russell heeft met de aangepaste koppeling al gewerkt tijdens de tests in Abu Dhabi met Pirelli's 18 inch-banden. Het ontwerp van Russell verschilde daar ietwat van dat van het stuurtje van Lewis Hamilton. Het rechterdeel van de koppeling, waar de gaten voor de vingers van de coureur zich bevinden, steekt bij Hamilton een stuk meer uit dan bij Russell, terwijl de linker flipper van het systeem bij de zevenvoudig wereldkampioen veel compacter is en dichter bij het midden van het stuur zit.

Dit is vermoedelijk vanwege de bijzondere startprocedure die Hamilton toepast. Wanneer de Mercedes-coureur van zijn plek wil komen aan het begin van de race houdt hij zijn hand bovenop het stuurtje. Daarmee gebruikt hij de koppeling dus van bovenaf, een vrij onconventionele werkwijze voor coureurs in de Formule 1.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws