Max Verstappen was niet te spreken over het feit dat de Grand Prix van België vanwege de regen met ruim een uur werd uitgesteld. De coureur van Red Bull Racing was, net als onder meer Lewis Hamilton, van mening dat de situatie niet dusdanig slecht was dat er rond de oorspronkelijke tijd niet geracet kon worden. Stephen Knowles, de sportief directeur van de Oostenrijkse renstal, blikt terug op het voorval dat tot de nodige discussie leidde en deelt de respons die hij kreeg van de FIA.
Tijdens het Grand Prix-weekend in België wist Verstappen op zaterdag voor een grote verrassing te zorgen door de sprintrace op zijn naam te schrijven. Een dag later hoopte de 27-jarige Nederlander opnieuw de strijd aan te kunnen gaan met de McLaren-coureurs en dat het voor de start was gaan regenen, deed zijn kansen daarop flink toenemen. De viervoudig wereldkampioen had immers voor een regenafstelling gekomen, maar dankzij de keuze van de FIA kon hij daar niet van profiteren.
Rond de oorspronkelijke starttijd achtte de wedstrijdleiding de omstandigheden op het circuit van Spa-Francorchamps rond niet veilig genoeg en dus werd er besloten om de start uit te stellen. Dit tot onvrede van Verstappen. 'Héél veilige beslissingen allemaal! Een beetje jammer. We hadden meteen moeten gaan. Zelfs de zwaarste regen, daar hadden we wel doorheen kunnen gaan', stelde de Nederlander destijds.
In de podcast The Inside Track wordt sportief directeur Knowles gevraagd naar het desbetreffende moment en of Red Bull nog een klacht heeft ingediend. 'Nee, geen officiële', begint Knowles. 'Ik denk dat dit ook een lastig geval was, om eerlijk te zijn. Max en Lewis, twee van de meest ervaren coureurs, hadden het gevoel dat we al eerder hadden kunnen racen, maar ik denk dat deze situatie voor verdeeldheid op de grid zorgde.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

FIA komt terug op keuze
Die verdeeldheid maakte volgens Knowles duidelijk dat het geen eenvoudige situatie was. De sportief directeur toont dan ook begrip voor de keuze van de FIA. 'Als je het van buitenaf bekijkt, is het makkelijk om naar de omstandigheden te kijken en te zeggen: we racen anders ook in dit soort omstandigheden.' Knowles wijst er ook op dat er nog een aantal andere factoren mee hebben gespeeld in de besluitvorming.
'Het circuit heeft een aantal specifieke kenmerken, zoals Eau Rouge, Raidillon en Kemmel Straight. Als iemand in één van die bochten van de baan raakt, wordt hij als het ware het rechte stuk opgezogen. Het is in dit soort omstandigheden met de spray zeker mogelijk dat een aantal auto's recht op een gespinde bolide afrijdt', begrijpt Knowles dat er een risico aan kleefde om rond de normale tijd van start te gaan. 'Ik benijd de wedstrijdleiding in een dergelijke situatie dan ook niet. Op veel andere circuits zou er prima geracet kunnen worden, maar als je kijkt naar de feedback van de coureurs, dan waren de meningen duidelijk verdeeld.'
Knowles stelt dat de wedstrijdleiding later desondanks heeft gezegd dat er misschien wel iets te voorzichtig is gehandeld. 'Het was een moeilijke situatie en ik denk niet dat de stewards het me kwalijk nemen als ik dit zeg, maar zelfs zij gaven achteraf toe dat ze een volgende keer waarschijnlijk wat minder voorzichtig zouden zijn en wat minder ronden achter de safetycar zouden rijden', onthult Knowles. 'Maar het had ook weer niet heel veel veranderd. We hadden misschien wat eerder kunnen starten, maar ik denk niet dat het ineens een heel ander verhaal was geweest', aldus Knowles.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties