De aandacht van de Formule 1-teams verschuift langzaam volledig naar de ontwikkeling van de 2026-bolide en dat geldt ook voor Red Bull Racing. De Oostenrijkse renstal staat voor een belangrijk en interessant jaar, want het is immers het eerste volledige seizoen onder leiding van een nieuwe teambaas en nog belangrijker: voor het eerst verschijnt de formatie uit Milton Keynes aan de start met een eigen krachtbron. Volgens de verhalen staat de Red Bull-krachtbron er niet al te florissant voor, maar hoe serieus moeten we die verhalen nemen?
Het 2025-seizoen verloopt allerminst zoals Red Bull had gewenst. De RB21 blijkt een moeilijk te besturen bolide te zijn en ondanks verschillende updates is er nog altijd geen oplossing gevonden voor de balansproblemen. Daarnaast nam het Oostenrijkse team ruim een maand geleden afscheid van Christian Horner, die sinds de entree van Red Bull in 2005 de scepter zwaaide. Na twintig jaar kwam er dus een einde aan de succesvolle samenwerking tussen beide partijen.
Er was gelukkig ook goed nieuws. Ondanks de vele geruchten rondom zijn toekomst zal Max Verstappen ook in 2026 de kleuren van Red Bull verdedigen. Dat geeft het team misschien wat rust, maar je kan de klok erop gelijk zetten dat de geruchten volgend jaar opnieuw aan zullen wakkeren als Red Bull niet in staat is om het tij te keren. Verstappen komt immers niet voor podiumplaatsen, de Nederlander wil enkel winnen. Dit jaar is echter weer eens duidelijk geworden dat Verstappen boven zijn materiaal uit kan stijgen, maar ook aan de kwaliteiten van Verstappen zit een grens.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Druk staat erop bij Red Bull
Red Bull zal Verstappen volgend jaar dus een goede bolide moeten geven, want anders kan 2026 zomaar eens het laatste jaar van de Limburger in de kleuren van Red Bull zijn. En vermoedelijk heeft de viervoudig wereldkampioen de teams dan voor het uitkiezen. De formatie uit Milton Keynes weet wat het te doen staat, maar het zal geen eenvoudige opgave zijn met het oog op de nieuwe reglementen.
Niet alleen zal het technische team onder leiding van Pierre Waché een snelle bolide moeten zien te bouwen, maar ook Red Bull Powertrains en Ford zullen moeten leveren. En aangezien de 2026-motor het eerste eigen product van Red Bull is, heerst er de nodige onzekerheid. Verschillende kenners vragen zich af of Red Bull Powertrains wel de benodigde kennis in pacht en voor Ford is het ook alweer even geleden dat het een Formule 1-motor heeft gebouwd.
Speculatie en opmerkelijke uitspraak Horner
Er wordt aangenomen dat Mercedes er heel goed voorstaat, terwijl er daarentegen veel twijfel heerst over de Red Bull-motor. Uiteindelijk is de meeste berichtgeving pure speculatie, want iedere kenner die een uitspraak doet, zal dit baseren op informatie die ze van horen zeggen hebben. Alle kenners en oud-coureurs die een bewering doen over dit onderwerp hebben echt de gang van zaken niet met eigen ogen kunnen aanschouwen en waarschijnlijk hebben ze ook geen cijfers ontvangen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Johnny Herbert stelde eerder deze week bijvoorbeeld dat het een enorme opgave is voor Red Bull om een betere motor te bouwen dan Mercedes. Het is absoluut een begrijpelijke redenering, aangezien Red Bull nog geen enkele ervaring heeft met het bouwen van een eigen motor. Dat neemt echter niet weg dat de Oostenrijkse renstal wel overal ervaren krachten vandaan heeft geplukt, waaronder bijvoorbeeld Ben Hodgkinson, die notabene enkele jaren geleden van Mercedes is overgekomen. Wat er door outsiders wordt geroepen over de voortgang bij de verschillende motorleveranciers moet mijns inziens met een korreltje zout worden genomen.
Toch valt er wel iets te zeggen over de Red Bull-krachtbron en daar speelt voormalig teambaas Horner een voorname rol in. De 51-jarige Brit, die inmiddels definitief vertrokken is bij Red Bull, deed ruim een maand geleden namelijk een opmerkelijke uitspraak met betrekking tot de 2026-krachtbron. 'Het zou beschamend zijn voor Mercedes als wij voor hen zouden staan, of voor welke fabrikant dan ook', plaatste Horner Red Bull duidelijk in een underdogpositie.
De oud-teambaas voegde er nog aan toe dat het ontwikkelen van een eigen krachtbron zich gaat uitbetalen. 'Misschien niet in 2026, maar wel in 2027, 2028 en daarna.' Dat roept vraagtekens op. Natuurlijk kan dit een tactiek van Horner zijn geweest, maar het is toch een opvallende uitspraak. De Brit leek vooral met die laatste zin te suggereren dat hij niet verwacht dat de Red Bull-krachtbron in 2026 al vooraan mee kan doen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull staat voor loodzware taak in 2026
Naast een goede krachtbron zal Red Bull ook een goede bolide moeten leveren. Dat was in het verleden onder Adrian Newey vaak één van de sterke punten van de Oostenrijkse renstal. De afgelopen twee seizoenen is het immers bergafwaarts gegaan met de formatie uit Milton Keynes. Het is om verschillende redenen dan ook aannemelijk om te stellen dat Red Bull ook voor 2026 moeite zal hebben om een goede bolide te bouwen.
In de eerste plaats is Red Bull veel belangrijk personeel kwijtgeraakt in de afgelopen jaren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Rob Marshall, die nu succesvol is met McLaren, en aan Adrian Newey. Wat ook niet helpt, is dat Red Bull al ruim een jaar op zoek is naar een oplossing voor de balansproblemen en dat is onder leiding van Pierre Waché in ieder geval nog altijd niet gelukt. Toch denk ik niet dat de Fransman het grote probleem is.
Waché moet het immers ook doen met de middelen die hij tot zijn beschikking heeft. Eén van die middelen is een verouderde windtunnel en deze heeft in de afgelopen periode meermaals voor correlatieproblemen gezorgd. Er wordt momenteel hard gewerkt aan de constructie van een nieuwe windtunnel, maar deze zal pas in 2026 klaar zijn voor gebruik. Dat betekent dat de ontwikkeling voor de 2026-bolide nog grotendeels in de oude versie plaats zal vinden. Het zal vermoedelijk een zeer zwaar seizoen worden voor Red Bull, dat gelukkig wel over de kwaliteiten van Verstappen kan beschikken.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties