Na de zomerstop gaat de tweede seizoenshelft van start, maar veel teams zullen de focus al op 2026 gericht hebben. Het valt op dat er weinig teams zijn die grote upgrades doorvoeren, wat laat zien dat er een kantelpunt bereikt wordt in het seizoen. De ene coureur is optimistischer over het nieuwe tijdperk in de Formule 1 dan de ander. Wie sluit zich bij Max Verstappen aan? F1Maximaal.nl zet een paar meningen van de coureurs op een rijtje.
Het is inmiddels al een lange tijd bekend dat de Formule 1 in 2026 een nieuw tijdperk in zal gaan. Ditmaal zijn de veranderingen ingrijpender dan in 2022. De auto's zullen er anders uit gaan zien met actieve aerodynamica, een andere motor en mogelijk een grotere batterij. Het is voor sommigen nog moeilijk voor te stellen wat er echt gaat gebeuren vanaf volgend jaar. Sommige rijders hebben al in de 2026-auto gereden in de simulator en durven de eerste conclusies te trekken. Anderen houden zich liever afzijdig tot het zover is.
Verstappen bekommert zich er niet om
Verstappen lijkt wat dat betreft in een fifty-fifty-verdeling met zichzelf te zitten. Hij stemde in met de uitspraken van Christian Horner in 2023, die vreesde voor Frankenstein-auto's. 'Ik heb daarover ook gesproken met het team. Naar mijn idee ziet het er allemaal best vreselijk uit', zei de viervoudig wereldkampioen destijds. 'Als je flat out gaat op het rechte stuk in Monza en je moet vier, vijfhonderd meter voor het einde al terugschakelen omdat dat sneller is, dan is dat niet de juiste weg vooruit', was hij van mening.
Inmiddels hebben de teams meer data en ook de auto van 2026 kunnen simuleren, maar Verstappen lijkt het nog steeds geen goed plan te vinden. 'De auto's hebben tevens veel minder drag, dus het zal moeilijker worden om in te halen op de rechte stukken. Ik denk dat je de actieve aerodynamica zelf niet onder controle kan houden, maar dat een systeem dat voor je doet', voegde Verstappen eraan toe. De laatste paar keren dat journalisten hem ernaar vroegen, zei hij dat hij zich er niet mee bezighield.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik sta er nu gewoon open-minded in. Als het goed uitpakt, pakt het goed uit, als het slecht uitpakt, pakt het slecht uit', haalde hij zijn schouders op. 'Als ik volgend jaar in de auto zit, dan zie ik het wel. Ik maak de regels niet. Zelfs als ik me zorgen maak of mijn bedenkingen erover heb, zal het niets veranderen. Ik stap wel gewoon in de auto en zal erin rijden. We zullen gaande weg wel een beter begrip krijgen van de wagen, zoals tijdens de vorige keer dat de regelgeving veranderde.'
Leclerc snapt wat Verstappen zegt
Charles Leclerc heeft de auto van 2026 in de simulator mogen testen en begrijpt wat Verstappen bedoelt. 'Het is niet de meest plezierige raceauto', zei de Monegask tegenover onder meer F1Maximaal.nl. 'Mijn hoop is gevestigd op het feit dat het de komende maanden nog flink zal evolueren. Ik denk dat het geen geheim is dat de regelgeving voor volgend jaar waarschijnlijk een stuk minder leuk is voor de coureurs', zei de Ferrari-coureur.
Hij zette vooral zijn vraagtekens bij de batterij, het terugwinnen van energie en het eventuele proces van terugschakelen op de rechte stukken. 'Het is gewoon vreemd. Ik kan het me nog niet echt voorstellen hoe het racen eruit zal gaan zien, hoe spectaculair de inhaalacties worden. Ik weet dat de teams en de FIA zich daar bewust van zijn. Er zal nog werk aan de winkel zijn. Ik weet alleen niet hoeveel dingen er vanaf nu nog gaan veranderen. Ik ben er voorlopig geen grote fan van, maar zo is het nu eenmaal.'
Lees ook
Leclerc sluit zich aan bij Verstappens zorgen over 2026: 'Vind het tot nu toe helemaal niks'
Heeft Verstappen mogelijk een voordeel?
Alexander Albon vertelde in België dat de auto inderdaad lastig te besturen is. Hij betrok tevens de psychologische belasting erbij: 'Het is voor de coureurs belangrijk om te weten hoe je de motor en de energiedistributie moet gebruiken', zei hij. Het is volgens hem mogelijk dat de coureurs compleet andere rijstijlen moeten aanleren om de 2026-bolide goed onder de knie te krijgen. Toch ziet Albon het niet pessimistisch. 'Het is onderdeel van de reglementen', zei hij. 'Van mijn kant was ik niet echt geschokt door de auto of de prestaties.'
Albon verwacht dat het makkelijker worden na een paar sessies en testdagen in de echte auto van volgend jaar. Hij stipte een paar interessante dingen aan voor rijders als Max Verstappen, die zich makkelijk aan kunnen passen aan nieuwe omstandigheden. 'Een slimme coureur die het systeem begrijpt en weet hoe hij het maximaal kan benutten, gaat daar ook performance uit halen. Ik klaag niet, ik zeg alleen dat het anders is. Het is heel anders om in te rijden. Je moet een heel open houding hebben', aldus de Britse Thai.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De coureurs die de capaciteit hebben om te leren hoe je erin moet rijden, hebben een voordeel', zei hij. Teamgenoot Carlos Sainz benadrukte ter aanvulling dat de voorziene chassis- en aerodynamische regels vooral vervlochten zijn met de motorregels, wat alles heel rommelig maakt, ook voor de coureurs. Sainz wacht op een praktijkervaring voor een definitief oordeel.
Russell vertrouwt Mercedes-krachtbron
Naast het chassis en de aerodynamica gebeuren er ook ingrijpende dingen met de motor. Er wordt druk voorspeld en gespeculeerd welke fabrikant dominant voor de dag zal komen. Velen wijzen naar Mercedes, vanwege hun ervaring als fabrikant, de elektrische straatauto's van het automerk zelf, en de successen die het team boekte vanaf 2014, toen de Formule 1 het hybride tijdperk inging. Russell is recent meer bezig geweest met zijn contract voor 2026, maar heeft zich eerder al uitgelaten over het komende tijdperk van de koningsklasse.
'Als je kijkt naar de ervaring die het team heeft, en hoe goed ze het deden in 2014, en ook tijdens hun periode in de Formule E, dan is het duidelijk dat er veel kennis in huis is voor 2026', zei Russell. 'Ik denk dat we ons in een positie bevinden waarin we een goede motor kunnen hebben. We voelen ons op dat gebied erg zelfverzekerd. Op dit moment moet alles betreffende het chassis en de aerodynamica nog iets meer vorm krijgen om er een duidelijk oordeel over te vellen', aldus de Mercedes-coureur, die bijval kreeg van Toto Wolff.
De teambaas van de Zilverpijlen was kritisch op de fabrikanten die het niet eens waren met de motorreglementen. Hij haalde uit naar onder andere Christian Horner en zei dat 'zulke uitspraken voor teams zijn die twijfelen aan hun krachtbron van 2026'. Hoewel Wolff na de aankondiging van de 2026-regels nog erg sceptisch was, maakte hij in mei dit jaar een U-turn. 'Vanuit het perspectief van Mercedes ben ik blij dat het ground effect-tijdperk ten einde komt', aldus de Oostenrijker, die in 2026 Alpine erbij krijgt als motorklant.
Aston Martin heeft Newey
Aston Martin heeft mogelijk een grote troef in handen bij het ingaan van de nieuwe regels: topontwerper Adrian Newey. Hij begreep de overgang naar het ground effect-tijdperk heel goed en velen bij Red Bull Racing zeiden dat Newey altijd een goed begrip heeft van de technische regels. De Brit was in Monaco voor het eerst op de baan te vinden en was druk aan het kijken naar de McLaren-bolide, waarna hij aan het pennen was in zijn bekende notitieboek. Hoe dan ook heeft Lance Stroll er weinig vertrouwen in. De Canadees liet zich onlangs uit over het nieuwe tijdperk.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik weet het niet. Ik vind het een beetje triest', zei Stroll. 'Ik heb erin gereden in de simulator, en ik denk dat het een beetje triest is dat de Formule 1 nu het elektrische pad wil bewandelen, en dat we de downforce van de auto's moeten verminderen om de batterij te kunnen huisvesten. Het zou leuk zijn om wat snelle, wendbare, en lichte auto's te hebben met veel downforce. Dat zou alles veel simpeler maken en dan is het ook niet zo'n batterij- of motorkampioenschap, en meer Formule 1.'
Stroll vond het meer lijken op een schoolproject dan racen in the pinnacle of motorsport. Teamgenoot Fernando Alonso heeft de 2026-bolide ook getest in de simulator, maar wil nog geen vroege conclusies trekken. 'Ik heb één dag in de simulator gehad, en het was heel moeilijk om er iets over te bepalen. Ik wacht nog wat langer, misschien zelfs tot ik de echte auto kan testen. Als we een langzamere auto testen, vinden we dat nooit leuk, maar als we een huurauto hebben van twaalf pk, dan houden we ervan', lachte Alonso. 'Ik hoop dat we snel zijn en dat Lance ook van de auto kan genieten.'
Gewichtsdiscussie
Verstappen had zijn zegje al gedaan over het gewicht van de auto. Hij had liever gezien dat de auto iets lichter was geweest. Lewis Hamilton sloot zich daarbij aan, hij maakte zich vooral zorgen over de snelheid van de auto's. 'Ik heb van sommige coureurs gehoord dat ze de auto in de simulator hebben gereden en dat de auto best langzaam was', aldus Hamilton. De recordkampioen vindt het fijn dat de Formule 1 denkt aan duurzaamheid, maar wil ook dat de auto's snel, efficiënt en verbeterd racen blijven bieden.
De kleine teams komen met dit aspect ook in de knel met hun budget. Haas-teambaas Ayao Komatsu vindt het voorlopig een behoorlijke uitdaging om de doelen van het nieuwe FIA-wetboek te behalen. Horner voegde eraan toe dat het minimumgewicht van 768 kilo 'willekeurig ergens weggeplukt was'. 'De motoren zijn zwaarder en de auto is lichter geworden. Gewicht besparen kost ontzettend veel geld. Dit geldt voor iedereen. Elke tien kilo is ongeveer drie tienden. Dit gaat een grote uitdaging worden.'
Hülkenberg verheugt zich op de loopholes
Voor de ingenieurs is een middag aan de tekentafel om te worstelen met de regels mogelijk een Walhalla. Nico Hülkenberg snapt heel goed dat de Audi-ingenieurs staan te popelen om ermee aan de slag te gaan. 'De teams investeren er veel geld in om het verschil hier en daar te maken. De FIA doet er alles aan om het een gelijker speelveld te maken, maar de ingenieurs vinden altijd wel een manier', zei de Duitser. 'Er is zoveel creativiteit. Gaandeweg zullen ze wel bepaalde mazen in de wet vinden waar ze net dat beetje extra kunnen vinden.'
De 37-jarige, die onlangs zijn eerste podium heeft behaald, staat er voor de rest relaxed in. 'Het is iets waar ik geen impact op heb en geen invloed op kan uitoefenen. Ik vertrouw het proces. Ik ga ervan uit dat de FIA en de Formule 1 de juiste dingen doen', zei de Sauber-coureur. 'We hebben straks nog steeds een verbrandingsmotor, al is dat weliswaar vijftig procent. Als je kijkt naar hoe de wereld is veranderd de afgelopen vijf, tien jaar, dan was het onvermijdelijk dat de Formule 1 ook mee moest met de tijd.'
In deel 2 van dit artikel, dat binnenkort wordt gepubliceerd, wordt uitgelegd wat er technisch precies verandert in 2026.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties