McLaren heeft momenteel de touwtjes in handen bij beide wereldkampioenschappen, en dat was ook weer te zien tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Nederland. Oscar Piastri pakte de poleposition vlak voor zijn teamgenoot Lando Norris, wat natuurlijk voor grote tevredenheid zorgt bij het team uit Woking. Teambaas Andrea Stella is blij met het resultaat, maar hij doet ook een openbaring over een externe factor. De Italiaan legt namelijk uit dat de wind, net zoals in Hongarije, een grote rol speelde.
Het gehele weekend was het alweer duidelijk dat de MCL39 machtig is op het circuit van Zandvoort. In de vrije trainingen was het Norris die constant zijn spierballen liet zien, want hij klokte in alle drie de oefensessies de snelste tijd. De Brit lijkt zich altijd thuis te voelen op de baan in de duinen, zo won hij vorig jaar nog op dominante wijze de race. Hij reed Max Verstappen toen op twintig seconden in de race.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dit jaar heeft hij echter een nieuwe uitdager in Nederland, en dat is zijn teamgenoot Piastri. De Australiër maakte dit seizoen een extra stap ten opzichte van het jaar ervoor, dus dat is ook dit weekend weer terug te zien. De marges zijn minimaal, maar het was toch echt de leider in het kampioenschap die er met de eerste startplek vandoor gaat. Stella kijkt terug naar de kwalificatie, waar de wind dus een grote rol speelde. 'Ik zei in Boedapest dat ik niet verrast was dat we poleposition verloren door de wind', zo legt de teambaas uit in het bijzijn van F1Maximaal.
'Ik zei toen ook al dat de wind die we hadden in Q3 vergeleken moest worden met de wind uit Q2. Als je daarvan een vergelijking maakt, dan kan je zien dat je zoveel neerwaartse druk verliest. Dat heeft ons drie tot vier tienden gekost', aldus Stella. 'Ik denk dat wat er hier anders was, het feit was dat de wind wel consistent was. Het waaide flink, dus het was niet makkelijk, maar het was wel te vergelijken van sessie tot sessie. Als de rijder zich dus had aangepast, dan kon er meer uitgehaald worden. Lando en Oscar zaten in hun eerste rondes twintig milliseconden bij elkaar vandaan, in hun tweede rondes slechts vijf', kaart Stella aan over de kwalificatie van zijn coureurs op het circuit van Zandvoort.
Norris en Piastri krijgen nooit 'complete' vrijheid
McLaren staat ervoor dat de coureurs met elkaar mogen vechten op de baan, maar er zijn natuurlijk wel bepaalde regels. Wanneer Stella gevraagd wordt of ook deze regels een keer van tafel gaan wegens de voorsprong in het kampioenschap, reageert hij duidelijk. 'De manier waarop wij te werk gaan bij McLaren is gebaseerd op respect. Je moet respect hebben voor bepaalde principes en bepaalde waarden. Daar zijn we al een tijdje mee bezig geweest. Daar zijn ook de rijders bij betrokken geweest. We hebben daar de gesprekken altijd over gehad, om er zo uit te komen hoe we te werk gaan. Dat laat zich ook gelden op de baan, dat zie je gewoon. Dat betekent niet dat de coureurs alles maar mogen doen wat ze willen. Ja, ze mogen racen, zodat ze kunnen laten zien wat ze in huis hebben. Dat moet wel binnen de grenzen blijven natuurlijk. Ook in de toekomst krijgen ze niet die complete vrijheid.'
'Je kan niet rijden op een manier waarbij er totaal geen controle is', zo vervolgt hij. 'Dat is ook voor hun eigen zaken beter, dus dat is niet alleen voor het team beter', aldus Stella over de situatie binnen het team. Zondagmiddag is het tijd voor de Grand Prix van Nederland, en het is nog maar afwachten wie van de McLaren-coureurs aan het langste eind gaat trekken. Piastri begint vanaf poleposition, maar tijdens de trainingen leek Norris toch de snellere van de twee.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties