Er is al veel gezegd over de acties van het team van McLaren tijdens de Grand Prix van Italië. De een vindt dat het team goed heeft gehandeld, de ander vindt juist het tegenovergestelde. De man die vindt dat het team absoluut goed heeft gehandeld, is McLaren-teambaas Andrea Stella.
Oscar Piastri werd door het team gesommeerd om teamgenoot Lando Norris voorbij te laten omdat laatstgenoemde een slechte pitstop beleefde. Dit kon een groot deel van de Formule 1-fans niet bekoren. Het is niet voor het eerst dat McLaren werkt met de welkbekende 'papaya rules', of zoals McLaren-teambaas Stella ze liever noemt: 'principes'.
Stella tevreden over handelen
'Het was niet zwart-wit, ook omdat we binnen het team werken met principes. We hadden een langzame stop, dat kwam door het team, en ze kwamen in een alternatieve volgorde naar binnen, wat ook volledig was bepaald door het team en niet beïnvloed door de rijders,' vertelt Stella in de F1 Nations Podcast. 'Als je al die factoren meeweegt, dan was het voor mij duidelijk dat we ze weer omdraaiden en van daaruit vrijuit laten racen.'
Ondertussen is het al een tijdje duidelijk dat McLaren makkelijk kampioen gaat worden bij de constructeurs. Dat zou betekenen dat het doel van het team bereikt is en McLaren de rijders meer zelfstandigheid en vrijheid zou kunnen geven. Desgevraagd geeft Stella antwoord of ze de principes meer zullen laten varen. 'Als we kampioen zijn bij de constructeurs, betekent dat niet meteen dat er dingen zullen veranderen. Het wereldkampioenschap heeft geen invloed, dat zijn alleen onze principes.'

'Het komt zelden voor in de Formule 1 dat een situatie zich exact herhaalt. We gebruiken deze situatie om erop terug te kijken, of we daarmee onze principes en waardes hebben nageleefd en aanpassen waar nodig voor de toekomst,' vervolgt de Italiaan. 'Op dit moment ben ik er vrij zeker van dat hoe we hebben gehandeld, is zoals we onszelf hebben voorgeschreven.'
De situatie tijdens de Grand Prix van Monza deed veel stof opwaaien, en leek niet onvermijdbaar. Een eerdere pitstop, of een andere volgorde in coureurs die naar binnenkwamen had een hoop moeilijkheden kunnen voorkomen. Volgens Stella was dit een bewuste keuze van het team. 'Oscar kwam eerder binnen om zeker te zijn ten opzichte van Leclerc. We moeten de berekeningen nalopen om zeker te weten dat hij de positie kwijt zou raken als Lando eerst naar binnen was gegaan, maar we vonden het een te groot risico worden.'
Vechten met Verstappen
De auto's van McLaren waren zo ongeveer de laatsten die binnenkwamen voor een pitstop. Tijdens de race werd Piastri al gevraagd of hij vijftien extra rondes kon rijden bovenop plan A. Het leek er dus op dat McLaren geen rekening had gehouden met de snelheid van Max Verstappen en op een andere manier probeerde alsnog te winnen.

Stella geeft toe dat het team hoopte op een klein gelukje richting het einde van de race om de Nederlander alsnog van het hoogste plekje van het podium te duwen. 'Er was geen safetycar of rode vlag, waar we op aan het wachten waren. Dat had ons in een sterke positie gebracht om een kans te maken op de overwinning. Toen Max naar binnen ging wilden we zo lang mogelijk buiten blijven, in de hoop op een safetycar of rode vlag,' legt de teambaas uit. 'Daarnaast wilden we onszelf ook de kans geven om naar de softs te kunnen wisselen. Dan hadden we bij een eventuele late safetycar een voordeel ten opzichte van Verstappen op zijn harde banden.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties