De nieuwe aanpak van Red Bull Racing wierp zijn vruchten af in Monza, waar Max Verstappen op overtuigende wijze de zege in de wacht wist te slepen. De Oostenrijkse renstal stelde afgelopen weekend niet langer meer volledig af te gaan op de gegevens uit de simulator en daarnaast is ook de werkwijze op de vrijdag veranderd. En dat is volgens Christijan Albers, die dit al vaker aan heeft gegeven, een logische zet.
In Italië mochten Verstappen en Red Bull eindelijk weer eens juichen na een hoofdrace. Op het circuit van Spa-Francorchamps was de viervoudig wereldkampioen twee maanden geleden op zaterdag ook de sterkste, maar dat was 'slechts' een sprintzege. In Monza mocht de Nederlander op zondag voor het eerst in bijna vier maanden weer eens de grootste bokaal in ontvangst nemen en daar speelde de aangepaste voorbereiding op het Grand Prix-weekend volgens Helmut Marko ook een rol in.
De Red Bull-adviseur stelde dat men in Milton Keynes nu niet langer volledig afgaat op de data uit de simulator, maar dat er meer wordt geluisterd naar de input van Verstappen en de engineers. Daarnaast reden de Red Bull-mannen op de vrijdagen van een Grand Prix-weekend ook altijd met minder motorvermogen. 'Dat doen ze nu ook niet meer', stelt Erik van Haren in Formule 1-podcast van De Telegraaf. 'Dat doen ze, omdat ze dan veel beter in kunnen schatten wat er op zaterdag gebeurt. Dat klinkt heel logisch, maar we weten allemaal dat Red Bull dat heel lang niet heeft gedaan.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Iedereen bij Red Bull was 'vastgeroest'
Albers heeft de oude aanpak van Red Bull al vaker aangehaald, maar onder leiding van Laurent Mekies ziet de voormalig F1-coureur eindelijk verandering. 'Ik denk dat de invloed van Laurent hierin al in terug te zien. Hiervoor was iedereen vastgeroest', doelt Albers op de gang van zaken onder de ontslagen teambaas Christian Horner. 'Dit was hun denkwijze en zo werd het uitgevoerd op de vrijdag', stelt de analist van Viaplay.
Dat Red Bull nu op de vrijdag niet langer met minder vermogen rijdt, ziet Albers als een belangrijke stap in de goede richting. Hij legt uit waarom. 'In de eerste plaats wil je de motor zo min mogelijk op zijn flikker geven. Je wil de motor zo vers en sterk mogelijk houden en hoe meer je ermee rijdt, hoe meer het vermogen afneemt. Dat is dus heel belangrijk', begint Albers zijn uitleg.
Daarnaast zit er volgens de oud-coureur ook een verschil tussen wat men verwacht op basis van de gegevens en de praktijk. 'In theorie zou je zaterdag bijvoorbeeld drie tienden harder kunnen gaan, maar in de praktijk is dat soms anders. Zelf de beste coureur moet wennen aan een nieuwe situatie. Als jij ineens vijf kilometer per uur sneller op de chicane afkomt, dan moet je je toch aanpassen.'
Albers zag al eerder dat Williams dat heel anders aanpakt. 'Zij gaan het hele weekend door volle bak en McLaren heeft dat ook gedaan. Dat zagen we in Zandvoort. Zij gaan veel sneller naar de limiet om daarna te finetunen', stelt de voormalig F1-coureur dat dit het werk richting de zaterdag een stuk eenvoudiger maakt.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties