Technisch directeur van de FIA bespreekt nieuw Mercedes-concept en merkt op: 'Max is aan het cruisen' Formule 1
Formule 1

Technisch directeur van de FIA bespreekt nieuw Mercedes-concept en merkt op: 'Max is aan het cruisen'

Technisch directeur van de FIA bespreekt nieuw Mercedes-concept en merkt op: 'Max is aan het cruisen'

Pat Symonds, de technisch directeur van de FIA, was na afloop van de testdagen te gast bij F1TV, waarbij hij zijn observaties deelde na drie lange dagen. Daarbij vielen vooral de technische keuzes van Mercedes op, en zag de voormalige Renault-man dat Max Verstappen nog met de nodige reserves rondrijdt.

Symonds deed zijn verhaal voor de microfoon in een interview met Will Buxton. 'We hebben genoeg intrige. We hebben meer nieuwe vragen dan antwoorden. Daar draaien de wintertests ook om.' Een van die vraagtekens komt bij de W15 van Mercedes vandaan. Het Duitse team zou niet alleen een afwijkend voorvleugelconcept hebben, maar technici spreken ook er ook over dat Mercedes gebruik zou maken van een meervoudig instelbare voorwielophanging.

'Bijzonder ja', zegt Symonds desgevraagd. 'Bij de presentatie dachten mensen haast dat het een fout in de studiofoto was, maar het bestaat echt', bevestigt Symonds over de variabele ophanging. 'Ik heb er nog niet eens goed naar kunnen kijken, omdat mijn aandacht eerst uitging naar die voorvleugel. Ze hebben dit soort dingen eerder gedaan, met hun systeem met het sturen (het DAS-systeem, red.). Je moet dit soort dingen ook onderzoeken. Als mensen zeggen dat de regels beperkend zijn en er geen ruimte meer is voor creativiteit, dan is dat totale onzin. Dat kan wel degelijk, en dat zie je ook bij de teams.'

Symonds gaat in op de pikorde

'Bij de snelste rondetijd heb je maar een klein verschil in brandstof nodig, en dan kunnen alle vergelijkingen weer de prullenbak in. Ik kijk dus liever naar de long runs', verklaart de Brit. 'Mercedes zag er niet al te slecht uit, maar wat interessanter is, is dat Ferrari afgelopen jaar een probleem had in de long runs. Ze lijken veel dichter bij Red Bull te staan. Ze gebruikten allebei de C3-banden op hetzelfde moment, en er was weinig verschil.'

Symonds analyseert het verschil tussen Charles Leclerc en Verstappen vervolgens in meer detail. 'Als de brandstofhoeveelheid gelijk was, lijken ze heel dicht bij elkaar te staan. Over één ronde, waar Ferrari vorig jaar heel sterk in was, keek ik naar de data, en niet naar de tijden, en Max was aan het cruisen', zegt Symonds vol overtuiging.

De technische topman van het bestuursorgaan van de sport legt vervolgens uit: 'Tot de elfde bocht, reden ze precies even snel, daar had Max een momentje van overstuur, maar de rest was heel smooth. Charles was echt aan het vechten met de auto. Dat soort nuances moet je op letten. De Ferrari ziet veel lastiger uit om te besturen. Misschien gebeurt dat bij Max ook als hij begint te pushen, maar dan is hij wel veel sneller.'

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws