Update IV | Ferrari vervangt versnellingsbak Leclerc voor GP Azerbeidzjan Formule 1
Formule 1

Update IV | Ferrari vervangt versnellingsbak Leclerc voor GP Azerbeidzjan

Update IV | Ferrari vervangt versnellingsbak Leclerc voor GP Azerbeidzjan

Ferrari wist niet van tevoren dat er problemen waren aan de aandrijflijn, waardoor hij uiteindelijk niet kon starten. Vlak voor de race bleek aan de linker achterzijde iets mis te zijn, alleen het team weet nog niet wat het probleem heeft veroorzaakt.

Leclerc was uiteraard zeer teleurgesteld dat hij niet vanaf poleposition kon starten. 'Ja het is moeilijk te bevatten', vertelt de Ferrari-coureur in gesprek met Ziggo Sport. 'We waren erg snel gedurende het weekend en de auto was goed. Helaas kon ik niet starten aan de race en het bleek niet aan de versnellingsbak te liggen. Blijkbaar was er iets mis aan de linker achterzijde.'

Hoewel Ferrari ondertussen weet in welk gebied van de auto het probleem ligt, weet het team niet om welk onderdeel het gaat. 'We weten niet precies wat kapot is gegaan, maar het is gek dat het linksachter is. We gaan ernaar kijken en proberen te begrijpen wat precies is beschadigd.' Het was in ieder geval geen bewuste gok van Ferrari om groen licht te geven in de ochtend. 'Als we schade hadden gezien hadden we niet gezegd dat alles oké was.'

Binotto wijdt probleem ook niet aan versnellingsbak

Ook Mattia Binotto ontkent dat de problemen waar Leclerc zondag mee kampte niet komen door de versnellingsbak. 'We moeten nog wel volledig begrijpen wat er gebeurt, maar het is een probleem met de aandrijfas aan de linkerkant en niet aan de versnellingsbak', bevestigt de teambaas van Ferrari tegenover Sky Sports. 'De versnellingsbak was voor de race nog in orde. Hetgeen waar een probleem mee is, ligt ook aan de andere kant van de wagen. Misschien heeft het wel helemaal niets met het ongeluk te maken.'

Binotto wil echter nog geen hele harde conclusies trekken. Eerst moet de problematiek aan boord bij Leclerc geanalyseerd worden. 'We hebben niet gegokt met de versnellingsbak en vertrouwen er volledig op dat deze in orde was tijden de race. Dit onderdeel (de aandrijfas, red.) was niet gecontroleerd omdat dit gedeelte (van de bolide, red.) niet beschadigd leek.'

Update 09.20u (24/05) | Leclerc kreeg halverwege eerste ronde problemen met aandrijfas

De problemen waar Charles Leclerc mee kampte vlak voor de start van de Grand Prix van Monaco, waren er nog niet toen de auto net gestart werd. Daarnaast benadrukt Mattia Binotto andermaal dat Leclerc versnellingsbak zelf gewoon werkte.

'Als we de versnellingsbak hadden vervangen, zaten deze (kapotte, red.) onderdelen alsnog in de auto omdat ze niet beschadigd raakten bij de crash', citeert Motorsport-Total Binotto. Leclerc crashte in de slotfase van de kwalificatie, maar de impact kwam van rechts. De kapotte aandrijfas zat aan de linkerkant van de SF21.

Daarnaast komt Binotto met een opvallende uitspraak. 'Het probleem was er nog niet toen Charles de garage uitreed. Pas in bocht 6 kwamen de eerste problemen aan het licht.' Dat was tijdens zijn rondje op weg naar de grid.

Update II 20.00u (24/05) | Ferrari sloeg check van aandrijfas bewust over, geeft fout toe

In een officieel persbericht is Ferrari gedetailleerd ingegaan op het ontbreken van Charles Leclerc aan de start van de Grand Prix van Monaco. In de kwalificatie zette de Monegask zijn auto in de muur, die vervolgens in orde werd bevonden voor de race. Toch bleef de plek van poleposition op zondagmiddag leeg.

De Italiaanse renstal bevestigt in een officieel bericht dat het inderdaad de aandrijfas was die kapot is gegaan aan de rechterkant van de auto. In de checks na de crash van Leclerc is dit onderdeel echter niet meegenomen. Hierdoor zag Ferrari het kapotte onderdeel over het hoofd, waardoor Leclerc de race alsnog niet kon beginnen.

Ferrari geeft aan de zaak te betreuren, omdat het onderdeel wel vervangbaar was. Het team gaat haar procedures van het checken van mogelijk kapotte onderdelen aanpassen, om dergelijke vergissingen te voorkomen.

Update III 11.15u (26/05) | Ferrari bevestigt: crash Leclerc veroorzaakte probleem aandrijfas in Monaco

Ferrari heeft bevestigd dat het de crash van Charles Leclerc was die voor de kapotte aandrijfas zorgde in Monaco. Mattia Binotto gaf tijdens het Grand Prix-weekend aan dat het niet helemaal duidelijk was of de uitvalbeurt van de Monegask veroorzaakt was door de crash die hij tijdens de kwalificatie ervoer. Nu blijkt dit wel zo te zijn.

Volgens ESPN heeft een woordvoerder van Ferrari naar buiten gebracht dat het breken van de aandrijfas wél veroorzaakt is door de kwalificatiecrash van Leclerc. Dit blijkt uit onderzoek dat Ferrari gedaan heeft in Maranello, waar ze zagen dat ook de linkerkant van de bolide beschadigd was nadat Leclerc bij de Piscine-bocht de muur in schoot.

Omdat de touché met de muur enkel met de rechterkant van de bolide was, verwachtte Ferrari niet dat de linkerkant van de SF21 beschadigd was. Derhalve sloegen ze deze helft bij de controle van de auto ook over. Later bleek dus juist in de linkerhelft van de auto het probleem te zitten dat uiteindelijk tot de DNS (did not start, red.) van Leclerc leidde.

Update IV 12.13u (28/05) | Ferrari vervangt versnellingsbak Leclerc voor GP Azerbeidzjan

Ferrari zal de versnellingsbak in de SF21 van Charles Leclerc vervangen, zo meldt Corriere dello Sport. Die zal gedaan worden uit voorzorg voor de aankomende race, de Grand Prix van Azerbeidzjan. Hoewel de schade daar niet te vinden was, maar in de linker aandrijfas van de auto na Leclerc zijn crash in Monaco, lijkt het de Italiaanse renstal nu wel beter om geen risico's te nemen.

Door een ongeval in Q3 beschadigde de Monegaskische coureur de linker aandrijfas dusdanig zwaar dat hij niet meer kon deelnemen aan zijn thuisrace. Eerst werd er gedacht dat de schade met name rondom de versnellingsbak zou zitten door de impact van de klap, maar dat bleek niet te kloppen. Uit voorzorg zal Ferrari het toch vervangen en zonder het krijgen van een gridstraf.

Hoewel de regel luidt dat je pas 'gratis' je versnellingsbak mag verwisselen na zes races, mag je dat ook doen als de coureur en auto in kwestie uitvallen tijdens de voorgaande race. Leclerc zijn DNS (did not start, red.) staat in dit geval gelijk aan een uitvalbeurt en zo zal de 23-jarige geen straf krijgen voor de versnellingsbakwissel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws