Vasseur: 'Flexibele achtervleugel gaat geen game-changer zijn in Baku' Formule 1
Formule 1

Vasseur: 'Flexibele achtervleugel gaat geen game-changer zijn in Baku'

Vasseur: 'Flexibele achtervleugel gaat geen game-changer zijn in Baku'

Flexibele achtervleugels gaan geen 'game-changer' zijn op het stratencircuit van Baku, voorspelt Alfa Romeo-teambaas Frédéric Vasseur. De Fransman denkt dat zijn team daar net als in Monaco sterk gaat kunnen zijn. Het zal waarschijnlijk één van de laatste races zijn waarin gebruik gemaakt gaat kunnen worden van de buigende achtervleugels. De komende verandering van de druktest heeft ervoor gezorgd dat Vasseur zijn aanpak heeft veranderd.

Red Bull Racing maakt ook gebruik van een buigende achtervleugel en is wellicht het team dat er het meest in de schijnwerpers om staat. Ook zij zullen er nog gebruik van kunnen maken in Baku, maar Vasseur verwacht dat het niet zo'n groot voordeel gaat zijn als Toto Wolff eerder heeft geïmpliceerd. 'We moeten hier serieus over zijn', zegt de teambaas in gesprek met motorsport.com. 'De vleugel gaat helemaal geen game-changer zijn.'

Vasseur denkt dat de teams die sterk zullen zijn in Azerbeidzjan, vooral hun kracht zullen halen uit andere aspecten van de auto en het circuit. 'We hebben met Ferrari laten zien dat we op een lay-out zoals die van Monaco kunnen presteren. Misschien zal dat hetzelfde zijn in Baku. Je hebt daar twee verschillende delen van de baan. Het stadsdeel lijkt veel op Monaco en dan heb je daar bovenop nog twee lange rechte stukken. Dat maakt het misschien iets moeilijker voor ons, maar dat zij zo.'

Vasseur verandert aanpak

De FIA zal voor de Grand Prix van Frankrijk met een nieuwe test voor de achtervleugels komen. Het is niet helemaal gebruikelijk dat een dusdanige verandering in de reglementen of testprocessen midden in een seizoen wordt doorgevoerd. Het heeft tot enige frustratie geleid bij Vasseur: 'We hebben onze auto ontworpen naar de gepubliceerde reglementen. We moeten op elk gebied tot het uiterste gaan, dat is nou eenmaal de filosofie van de Formule 1. Plotseling hadden we een nieuw technisch reglement en ik weet niet de reden ervoor. Misschien omdat dat ene team (Mercedes, red.) even geleden begon te klagen.'

'Ik vind het zonde dat er zo laat pas om opheldering wordt gevraagd, omdat ik denk dat alle teams veel eerder erom zouden hebben gevraagd. Daarnaast moeten we rekening houden met het feit dat we allemaal grote inspanningen leveren om de kosten te verlagen. Nu moeten we de vleugels opnieuw ontwerpen en produceren. Het is geen prestatiestraf, maar uiteindelijk zal het mijn aanpak veranderen. Ik moet namelijk een groot deel van mijn ontwikkelingsbudget erin steken. Dat is oneerlijk voor mij.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws