max-verstappen-red-bull-racing-bakoe-kwalificatie-3 Formule 1
Formule 1

Verstappen domineert in Bakoe, McLaren stort in met kansloos optreden

max-verstappen-red-bull-racing-bakoe-kwalificatie-3

Max Verstappen heeft zijn tweede Grand Prix-zege op rij gepakt. In een droomscenario voor de wereldkampioen viel Oscar Piastri al in de openingsronde uit. George Russell en Carlos Sainz deelden het podium met Verstappen, terwijl McLaren en Ferrari dramatische races afwerkten. Lando Norris kwam niet verder dan P7, zijn startplek, en de Ferrari-coureurs eindigden daar nog achter.

Om 13:00 uur Nederlandse tijd voerde Max Verstappen het veld aan in de opwarmronde voor de Grand Prix van Azerbeidzjan. De wereldkampioen had zijn eerste poleposition in Bakoe gepakt en had in theorie een mooie buffer achter zich met Carlos Sainz, Liam Lawson, en Kimi Antonelli als outsiders. McLaren moest met Lando Norris en Oscar Piastri vanaf plekken zeven en negen komen. Ferrari had Charles Leclerc op P10 staan en Lewis Hamilton slechts op de twaalfde plek.

Drama voor Piastri!

Zoals verwacht koos niemand bij de start van de race voor de zachte banden. Red Bull Racing koos echter verrassend voor de harde banden bij beide coureurs, dus ook bij polesitter Verstappen. Verder begonnen George Russell, Hamilton, Gabriel Bortoleto, Oliver Bearman, Nico Hülkenberg, Pierre Gasly, en Esteban Ocon met harde banden aan de race. De McLaren-coureurs en Leclerc kozen dus voor de mediumbanden bij een baantemperatuur van slechts 27 graden.

Verstappen maakte een uitstekende start mee op zijn nieuwe harde banden, en behield de leiding zonder enig probleem. In de top vier zagen we geen wijzigingen, maar veel aandacht ging uit naar Oscar Piastri. De kampioenschapsleider maakte er een zooitje van. Eerst reed hij te vroeg weg. Daarna hield hij in en liet hij de auto bijna afslaan. Daardoor viel hij terug tot de laatste plek. Vijf bochten later schoot hij hard rechtdoor en eindigde hij zijn race in de muur!

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Piastri lag dus meteen uit de race en gaf daarmee een ideale kans aan Norris en Verstappen om in te lopen in het kampioenschap. Norris maakte daar in de openingsronden nog geen gebruik van. De Brit verloor bij de start een plek aan Isack Hadjar, en bij de Safety Car-herstart lag hij volledig te slapen, waardoor ook Charles Leclerc hem moeiteloos kon inhalen. Enkele ronden later heroverde hij wel de plek van Hadjar, maar op P8 had hij alsnog geen sterke start.

Sainz competitief

Verstappen behield de leiding, na ook een goede Safety Car-herstart. Williams-coureur Sainz wist Verstappen echter wel in het vizier te houden en bleef ruim een seconde achter de Nederlander rijden. Daarachter reden Lawson en Antonelli op plekken vier en vijf. Yuki Tsunoda had Russell bij de herstart knap ingehaald, maar moest vervolgens verdedigen tegen de Mercedes-coureur. Leclerc lag zevende, voor Norris en Hamilton, die ook een weg langs Hadjar had gevonden.

Russell haalde Tsunoda in de tiende ronde weer in en schoof op naar de vijfde plek, terwijl Verstappen zijn voorsprong had uitgebreid tot ruim twee seconden. Gianpiero Lambiase herinnerde zijn coureur eraan dat hij de banden moest blijven managen. Ondertussen kregen verschillende coureurs te horen dat er kans was op regen later in de eerste stint. Alonso had geen goede start van de race, want de Spanjaard reageerde op de valse start van Piastri, en kreeg vervolgens ook een tijdstraf van vijf seconden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Verstappens voorsprong bleef gestaag groeien. Na achttien ronden was het verschil met Sainz opgelopen tot vijf seconden, waarbij Verstappen niet voluit ging, maar zorgde dat hij zijn banden op orde hield. Waar Sainz zeer sterk presteerde, had Albon het niet goed voor elkaar. Albon kwam na een vroege pitstop Franco Colapinto tegen en tikte de Argentijnse coureur in een spin. Daardoor kwamen beide mannen achteraan te rijden. Albon kreeg een straf van tien seconden voor deze fout.

Antonelli en Leclerc maakten na twintig ronden als eersten van de coureurs uit de top tien een pitstop. Dat bood Russell de kans om de aanval in te zetten op Lawson. Racing Bulls liet dat niet gebeuren, en haalde Lawson binnen om een undercut van Antonelli te vermijden. Dat lukte na een hele goede pitstop, maar een ronde later sloeg Antonelli op het rechte stuk met DRS alsnog toe.

Verstappen heerst in Bakoe

Verstappen maakte een perfecte eerste helft van de race mee. De voorsprong op Sainz bleef groeien tot zo'n tien seconden en Verstappen bleef de snelste rondetijd verbeteren, terwijl hij duidelijk met marge rondreed. Sainz koos na 27 ronden voor een pitstop om een undercut voor Russell tegen te gaan. De Brit had harde banden en ging dus langer door. Hij nam de tweede plek over, voor Tsunoda, Norris, en Hamilton. Sainz kwam terug op P6.

Het was vervolgens wachten op de laatste pitstops, maar de coureurs hadden daar geen haast bij. De mannen, die op harde banden gestart waren, hielden namelijk rekening met een rode vlag. Verstappen wilde daarom geen pitstop maken voordat Russell dat deed, die op zijn beurt weer op Tsunoda en Norris wachtte. De McLaren-coureur leverde zijn mediumbanden na 37 ronden in. Een pitstop van 4,1 seconden kwam hem duur te staan.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Norris kwam daardoor weer achter Lawson en Leclerc terecht op de achtste plek, en had geen kans meer om een undercut te plaatsen op Tsunoda. De Japanner maakte een ronde later zijn pitstop, en kwam achter Lawson terug op de zesde plek. Russell volgde met een bandenwissel, en na veertig ronden was Verstappen de laatste met een pitstop. Russell behield de tweede plek na zijn pitstop.

Met tien ronden te gaan leidde Verstappen daardoor voor Russell, Sainz, Antonelli, Lawson, Tsunoda, Leclerc, en Norris. De laatste plekken in de punten werden bezet door Lewis Hamilton en Isack Hadjar. Norris was snel op de harde banden, en haalde Leclerc met tien ronden te gaan in.

Verstappens zege kwam in de slotfase niet meer in gevaar. Russell, Sainz, en Antonelli pakten zonder problemen de overige plekken in de top vier. Daarachter werd het wel nog spannend, want Tsunoda, Norris, Hamilton, en Leclerc vormden een trein achter de Racing Bulls-coureur. Lawson hield echter stand en pakte zo een knappe vijfde plek, voor Tsunoda, Norris, Leclerc, Hamilton, en Hadjar, maar de grote winnaar van het weekend was uiteraard Max Verstappen!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws