Voorbeschouwing GP Monaco | Kan Verstappen de ban in Monaco doorbreken? Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Monaco | Kan Verstappen de ban in Monaco doorbreken?

Voorbeschouwing GP Monaco | Kan Verstappen de ban in Monaco doorbreken?

Aankomend weekend staat alweer het vijfde raceweekend van 2021 op het programma, namelijk de Grand Prix van Monaco. In de straten van Monte Carlo zal Lewis Hamilton zijn voorsprong op Max Verstappen willen uitbouwen, maar is de Brit wel opgewassen tegen Red Bull Racing komend weekend? Lees hier de voorbeschouwing voor de Grand Prix van Monaco van F1Maximaal, waarin het uiterst technische straatcircuit aan bod komt, evenals wat we van Mercedes en Red Bull kunnen verwachten aankomend weekend.

De Grand Prix van Monaco is in alle opzichten de meest iconische race op de Formule 1-kalender. Dat begint al bij de historie van het evenement, want in 1929 werd er voor het eerst een race georganiseerd door de straten van de stadstaat. Inmiddels staat het raceweekend vooral bekend om haar glitter en glamour, door haar triomfantelijkheden, wereldberoemde gasten en peperdure tickets en hotelkamers.

Bijzonder uitdagend circuit, maar weinig tot geen inhaalmogelijkheden

Het Circuit de Monaco is één van de meest uitdagende banen op de kalender. Het circuit is een opeenstapeling van allerlei korte, technische bochten, waarbij inhalen erg moeilijk is. Zo zagen we in 2019 dat Max Verstappen, ondanks een flinke dosis overspeed, geen kans had om Lewis Hamilton in te halen. Zodoende is de startopstelling, en dus de kwalificatie op zaterdag, van levensbelang voor een succesvol resultaat. Omdat de Grand Prix in 2020 door moeilijkheden omtrent het coronavirus werd overgeslagen, is het alweer twee jaar geleden dat men hier reed.

Zoals gezegd is het circuit van Monaco uiterst technisch, dat kan je goed zien op de bovenstaande track map. Over het algemeen bestaat de baan uit korte, technische bochten, die veelal in lage versnellingen worden aangevlogen. De langzaamste bocht is bij uitstek bocht 6. De coureurs nemen deze ronde, langzame bocht doorgaans in de eerste versnelling en de gemiddelde snelheid in deze rotonde-achtige knik is slechts 45 km/h. Daarmee is het met afstand de langzaamste bocht van de gehele Formule 1-kalender.

Technische sectoren vergen veel concentratie

De eerste sector van het circuit is het deel met de hoogste gemiddelde snelheid. Na het rechte stuk over start-finish, waarbij mogelijk ook de enige inhaalactie van de baan ligt, volgt een ietwat flauwe eerste bocht. De gemiddelde snelheid door die bocht is 115 km/h, wat inhalen ook hier niet bevordert. Door de relatief korte remzone is een inhaalactie vrij gemakkelijk te verdedigen, als er geen groot snelheidsverschil tussen de twee coureurs aanwezig is. Na de eerste bocht volgt een net-niet recht stuk met een flink hoogteverschil, waardoor het motorvermogen van de teams daar goed van pas komt.

Sector twee begint met vier erg langzame bochten, waarvan er één al is benoemd. Na deze langzame sectie rijden de coureurs door de befaamde tunnel na bocht 9, een iconisch stuk van het circuit van Monaco. Hier behalen de coureurs een snelheid van zo'n 250 km/h, maar omdat hier geen DRS-zone aanwezig is, is inhalen erg lastig. Zo zagen we Verstappen een wanhoopspoging doen bij Hamilton in 2019, die eindigde in slechts een contactmoment tussen de twee titanen.

Voor sector drie hebben de coureurs zonder twijfel veel uren gestopt in het trainen van de nek. In bocht 13 wordt namelijk 4,2 G gehaald, zeker omdat de huidige Formule 1-auto's met hun downforce levels hard door deze knik gaan. Het circuit eindigt vervolgens met een chicane van bocht 15 en 16, gevolgd door een langzame reeks bochten voor het rechte stuk over start-finish, waar de coureurs zich zullen storten op de exit van de bochten, omdat een goede snelheid op het rechte stuk over start-finish vrijwel een zekerheidje is voor een succesvolle verdediging in bocht 1.

De teams zullen ongetwijfeld kiezen voor een set-up van hun auto's waarbij de focus ligt op het genereren van downforce. Door de vele technische bochten is veel neerwaartse druk nodig en tegelijkertijd is het genereren van drag (luchtweerstand, red.) van mindere zorg voor de renstallen, vanwege het gebrek aan rechte stukken. Daarnaast is de verwachting dat de teams extra aanpassingen zullen doen aan hun auto's. De ervaring leert namelijk dat de teams veelal het stuurhuis van hun auto's voor de Grand Prix Monaco aanpassen, om een grotere draaihoek te creëren voor bocht 6.

Heeft Red Bull de beste papieren voor poleposition?

In Monaco zal de strijd voor de vijfde keer dit seizoen losbarsten tussen Mercedes en Red Bull, of beter gezegd, Verstappen en Hamilton. In de afgelopen raceweekenden was het nek-aan-nek bij de twee coureurs, waarbij laatstgenoemde toch een groot voordeel bleek te hebben in de race bij de afgelopen Grands Prix. Red Bull zal dus haar eer willen redden op het Monegaskische asfalt, al zal dat niet zonder slag of stoot gaan.

Na twee keer zilver zal Verstappen azen op een nieuwe overwinning sinds de race in Imola. De Nederlander zat er in de kwalificatie steeds goed bij, maar zag zijn concurrent in de race steeds wegrijden. Dit kan echter goed nieuws zijn voor het treffen in Monaco. Verstappen was in iedere kwalificatie in 2021 competitief, wat betekent dat hij ook in Monaco voor poleposition zou kunnen gaan. Mocht dit lukken, dan staat hij met één been op de hoogste trede op het podium, vooral omdat inhalen in Monte Carlo nagenoeg onmogelijk is. Een winstpartij van Verstappen zou ook meteen zijn eerste podium in Monaco opleveren. In de voorgaande edities had de Red Bull-coureur namelijk beduidend veel pech. Meer hierover leest u hier.

F1Maximaal voorspelt een spannend gevecht, met name in de kwalificatie

Traditiegetrouw nemen twee redacteuren van F1Maximaal een voorschot op de Grand Prix die komen gaat. In deze editie zijn dat Gino Haverkamp en Marnik Kok. De twee redacteuren dichten Verstappen goede kansen toe, en dat heeft deels te maken met het feit dat Red Bull in Monaco met een pakket aankomt wat over het algemeen als dominant gezien wordt. Downforce is het devies en daarvan kan de Oostenrijkse renstal nou eenmaal meer creëren dan haar Duitse tegenpolen, zo blijkt.

Gino: 'Hoewel Mercedes het betere totaalpakket heeft, zie ik Red Bull wel als eenmalige favoriet in Monaco. De RB16B heeft een kortere wielbasis dan de W12 en dat is in het krappe, bochtige Monaco enorm belangrijk. Dat zagen we ook in 2017, toen Ferrari, dat de kortste wielbasis van iedereen had, domineerde op smalle banen als Monaco, Hongarije en Singapore. Verstappen wint, Perez wordt tweede en Hamilton pakt P3. Daarachter vechten McLaren, Ferrari en AlphaTauri om de stuivers.'

Marnik: 'Op het straatcircuit zijn natuurlijk de ogen gericht op Verstappen en Hamilton, maar als we naar de afgelopen jaren kijken heeft de Nederlander hier nooit goed gescoord. In Monaco kan hij zijn ongelijk bewijzen over de statistieken en zijn auto lijkt dominanter te zijn in Monte Carlo. De race is meestal niet zo spannend, maar de kwalificatie wordt geweldig, coureurs zoeken hier het randje van hun prestaties op en er zullen ongetwijfeld wat auto's sneuvelen. Ik denk dat Norris met een nieuw contract ook gaat verrassen, bijtekenen geeft hem een goede boost in zijn zelfvertrouwen, en dat is key in Monaco.'

De Grand Prix van Monaco 2019: Polesitter Hamilton gaat met de winst naar huis

In Monaco in 2019 wist Verstappen zich niet te verzekeren van een plekje op de voorste startrij, waardoor een winstpartij twee jaar geleden erg moeilijk was. Toch wist de Nederlander in de race wel voor Valtteri Bottas te komen, al was daar wel een schermutseling in de pitstraat voor nodig. Helaas voor Verstappen kreeg hij vanwege een unsafe release bij de pitstops een tijdsstraf, waardoor hij een al bijna verloren race reed tegen Hamilton vanaf P2.

Verstappen probeerde vanaf P2 met veel meer snelheid dan Hamilton hem aan te vallen, maar de wereldkampioen hield de deur goed dicht. In de slotfase van de race waagde de Red Bull Racing-jongeling destijds nog één wanhoopspoging bij het uitkomen van de tunnel, maar het mocht niet baten. Na een lichte touché konden beide heren door en zodoende zag hij een podiumplek, mede door zijn tijdsstraf, in het water vallen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws