Voorbeschouwing GP Spanje | Sleutelweekend vindt plaats op klassiek circuit Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Spanje | Sleutelweekend vindt plaats op klassiek circuit

Voorbeschouwing GP Spanje | Sleutelweekend vindt plaats op klassiek circuit

Van de jetset-scene in Miami gaan we naar het klassieke en iconische circuit in Barcelona, want de Grand Prix van Spanje staat voor de deur. Saai lijkt het komende raceweekend echter niet te worden, want de strijd in de Formule 1 is hevig en er zijn veel updates op komst voor het evenement op het Circuit de Barcelona-Catalunya. In deze voorbeschouwing van F1Maximaal lees je alles wat je moet weten over de oude vertrouwde maar toch nu al spannende Grand Prix van Spanje 2022.

Het 4,6 kilometer lange circuit in Montmeló is een bekend gezicht op de Formule 1-kalender. Al sinds 1991 keert de koningsklasse van de autosport er jaarlijks terug en bovendien is het al jaren de vaste prik voor de wintertestdagen voorafgaand aan het seizoen. Ook aan het begin van het huidige seizoen vond er een testsessie van drie dagen plaats in Spanje. In grote lijnen is het Circuit de Barcelona-Catalunya in al die jaren hetzelfde gebleven, maar in 2021 werd bocht 10 een stuk ronder gemaakt, om inhalen in die bocht makkelijker te maken en het circuit een stukje sneller te maken. Ondanks haar oude, klassieke karakter, past de baan dus nog altijd in de tijdsgeest van de hedendaagse autosport.

Voorbeschouwing GP Spanje | Sleutelweekend vindt plaats op klassiek circuit
De track map van het Circuit de Barcelona-Catalunya. (bron: Mercedes)

Op de bovenstaande track map van het team van Mercedes kan je goed zien dat het circuit nabij Barcelona van alle markten thuis is. Enerzijds zijn er twee lange rechte stukken waarop inhaalpogingen gedaan kunnen worden, maar wie links en rechts van die rechte stukken kijkt, ziet moeilijke, technische gedeeltes. Of het circuit voor de coureurs een echte uitdaging is, is echter de vraag. Al jaren komen de Formule 1-coureurs op het circuit, mede doordat de baan jarenlang fungeerde als testcircuit in de winter. De meeste coureurs hebben dus al meer dan duizend rondjes gereden op dit Spaanse stukje asfalt. In tegenstelling tot het raceweekend in Miami zal de focus in de trainingen dus niet liggen op het verkennen van het circuit. Mede daarom zal ook Nyck de Vries zijn opwachting maken in Barcelona.

Circuit in Barcelona is een echte allrounder

Voor de coureurs is het circuit op fysiek vlak in ieder geval wel een uitdaging. De baan kent met de bochten 3, 6, 8, 9 en 16 erg snelle knikken waar hoge G-Krachten bij komen kijken. Vorig jaar werd er volgens de gedeelde data van Mercedes in bocht 9 bijna 5 G gehaald, wat betekent dat in die bocht de coureurs de druk van 5 maal hun lichaamsgewicht in de cockpit voelen. De rijders hoeven daarentegen net als in Miami niet al te veel rekening te houden met hoogteverschillen op de baan. Het hoogteverschil op het Spaanse circuit is in totaal dertig meter, maar is geleidelijk verdeeld over het circuit.

Verdeeld over het circuit begeven zich zowel langzame als snelle bochten, maar sector 1 lijkt het meest intensief en cruciaal voor het motorvermogen. Sector 3 lijkt met haar krappe bochten het meest technisch en hier komt dus een grote mate van downforce en mechanische grip van de Formule 1-auto's dus het meeste van pas. Met name het technische gedeelte tussen de tiende en zestiende bocht is uitdagend, waardoor het belangrijk is dat de coureurs genoeg neerwaartse druk hebben, maar ook voldoende tractie om goed te kunnen accelereren.

Vanwege de veelzijdigheid van het Spaanse circuit zullen de teams moeten kiezen voor een gebalanceerde set-up van de auto. Aan de ene kant is er genoeg downforce nodig voor een goede rondetijd en om in de race dicht achter een tegenstander te blijven, terwijl te veel drag (luchtweerstand, red.) ervoor kan zorgen dat de topsnelheid op het lange rechte stuk niet voldoende is.

Waarom is de GP van Spanje zo'n belangrijk raceweekend?

In de media wordt veelal gesproken over een 'belangrijk weekend' voor veel teams in Spanje. Dit heeft alles te maken met het feit dat veel teams een hoop doorslaggevende updates mee zullen nemen, die veel impact zullen hebben op het verloop van het seizoen. Er zijn drie redenen waarom men juist in Barcelona de updates wil doorvoeren.

Allereerst heeft men aan Barcelona een goede graadmeter. Ieder circuit is anders en vergt andere kwaliteiten van de Formule 1-auto's. Omdat het circuit in Barcelona ook gebruikt werd voor het 'nulpunt' van de auto's bij de wintertests eerder dit jaar, hebben de teams al een hoop data op het Spaanse circuit met de 2022-auto's. Vanwege dit al vastgelegde referentiepunt kunnen meegenomen updates nog beter worden afgewogen en is er echt een vergelijking mogelijk met onderdelen die eerder dit jaar werden gebruikt.

Ten tweede betekent de terugkeer naar Barcelona ook de terugkeer naar Europa. Het circuit is qua ligging perfect, aangezien de Formule 1-teams hun fabrieken hebben in Engeland, Italië of Frankrijk. Dit helpt bij de logistieke voorbereidingen van de teams. De meeste updates liggen al ruim een maand van tevoren in de pijpleiding, maar door de betere ligging van Barcelona ten opzichte van Miami, kiezen de renstallen er dus voor om hun updates uit te stellen en te optimaliseren

Ten derde zorgt de budgetlimiet ervoor dat de teams op de juiste momenten hun upgrades moeten toepassen. Vroeger konden teams oneindig veel nieuwe onderdelen op de auto zetten, maar nu mogen de renstallen niet boven de 140 miljoen euro uitgeven. Na vijf races lijkt het dan ook het perfecte moment om updates uit te voeren. De Formule 1-teams willen niet te vroeg of te laat hun auto's ontwikkelen. Wanneer ze dit te vroeg doen dan hebben ze nog niet voldoende data en als ze het te laat doen dan lopen ze achter de feiten aan. Qua budget moeten de teams dus goed plannen.

De ontwikkelingsrace gaat dus officieel afgetrapt worden. De media duikt bovenop de ontwikkelingen van de teams, maar vooral de upgrades van Ferrari zijn een veelbesproken onderwerp. Met de updates hoopt de Italiaanse renstal de titelstrijd met Red Bull Racing nieuw leven in te blazen. Max Verstappen wist immers de laatste race te winnen, waarmee het gat naar Charles Leclerc verkleind werd naar negentien punten. Vooraan zal de spanning dus om te snijden zijn, maar ook in het middenveld zal het allemaal dicht op elkaar zitten.

0 claps
0 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws