Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk' Formule 1
Formule 1

Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk'

Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk'

Simon Rennie, voormalig race-engineer van Red Bull Racing, legt uit wat lastig was aan zijn eerdere baan bij de Oostenrijkse renstal. Rennie was langere tijd verantwoordelijk voor het 'vertalen' van feedback gegeven door de coureurs. Het begrijpen van deze feedback was het lastigste onderdeel van zijn werk, zo vertelt hij via de website van Red Bull.

De Brit werkte met bekende namen als Mark Webber, Daniel Ricciardo en Alexander Albon. Rennie legt uit dat elke coureur een andere aanpak vergt. 'Twee coureurs voelen misschien wel hetzelfde in de bolide, maar ze praten er verschillend over, soms zelfs in een andere taal. Het duurt best een tijd voordat duidelijk wordt wat ze precies zeggen en willen.'

Vervolgens moet de feedback nog omgezet worden naar 'engineering-termen' zodat iedereen bij Red Bull snapt wat de coureur bedoelt. 'Het is best mogelijk dat ze de rijders-ervaring omschrijven in woorden die alleen de coureur zelf snapt', vervolgt de 41-jarige ingenieur. 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk, de andere helft is bestuderen wat ze precies van de balans verwachten om ze zo hard mogelijk te laten rijden.'

'Toen Vettel het overnam, werd het wat vrijer'

Race-engineer Guillaume Rocquelin, eerder werkende voor onder andere David Coulthard en Sebastian Vettel, begrijpt de woorden van branchegenoot Rennie. Elke coureur heeft een andere aanpak, zo ziet Rocquelin ook. 'In principe is het werk altijd hetzelfde, maar de aanpak is heel verschillend. Toen ik race-engineer van David werd, waren er veel zaken waar ik niks mee hoefde te doen door zijn ervaring. Nadat hij met pensioen ging, kreeg ik Vettel. Toen hij het overnam, werd alles wat vrijer.'

Vettel was namelijk nog onervaren en jong, iets waardoor de race-engineer andere taken op zijn lijstje krijgt. 'Ik moest hem wat meer sturen, onder andere op interactie met de media en de FIA', vervolgt de Fransman. 'David had door zijn ervaring wat specifieker, al was het geen eenrichtingsverkeer in onze communicatie. Deze relatie was meer zorgen dat hij kreeg wat hij wilde, terwijl ik Sebastian juist wat meer sturing moest geven.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws