Vormcheck Rusland | Hamilton historisch de onterechte koning van Sochi Formule 1
Formule 1

Vormcheck Rusland | Hamilton historisch de onterechte koning van Sochi

Vormcheck Rusland | Hamilton historisch de onterechte koning van Sochi

Elke coureur is anders en elke coureur excelleert onder verschillende omstandigheden. Zo kent de huidige Formule 1-grid ware straatvechters, terwijl anderen zich bijvoorbeeld uitstekend voelen op extreem glad asfalt. Hoe zit het met de vorm van rijders op het circuit waar we aankomend weekend naar afreizen? In de vormcheck kijken we wie het circuit dat op de agenda staat goed ligt. Sochi Autodrom wordt gezien als het terrein van Valtteri Bottas, maar ten onrechte kroonde Lewis Hamilton zich toch tot koning van Rusland in de afgelopen edities.

In de vormcheck vallen enkele kandidaten af die aan minder dan de afgelopen twee edities meegedaan hebben. Van deze deelnemers is immers lastig een vorm te bepalen. Fernando Alonso, niet actief in 2018 en 2019, evenals rookies Yuki Tsunoda, Mick Schumacher en Nikita Mazepin laten we zodoende maar even achterwege. Ook Nicholas Latifi sluit zich aan bij dit rijtje. De Canadees is sinds 2020 actief in de sport en heeft slechts één F1-race in Rusland verreden. Zo blijven we met vijftien coureurs van de huidige grid over.

Hamilton ten onrechte historische koning van Sochi

Coureur Puntentotaal 2018-2020 DNFs 2018-2020
1. Lewis Hamilton 65 0
2. Valtteri Bottas 61 0
3. Max Verstappen 40 0
4. Charles Leclerc 29 0
5. Sergio Perez 19 0
6. Daniel Ricciardo 18 1
7. Sebastian Vettel 15 1
8. Kimi Raikkonen 12 0
9. Carlos Sainz 8 1
10. Esteban Ocon* 8 0
11. Lando Norris* 4 0
12. Pierre Gasly 2 1
13. Lance Stroll 0 1
14. Antonio Giovinazzi* 0 0
15. George Russell* 0 1

*De coureurs met een sterretje achter de naam namen deel aan slechts twee van de afgelopen drie edities.

Nee, het is niet Bottas maar Hamilton die bovenaan de vormcheck voor Rusland te vinden is. Best verbazingwekkend, gezien van de Fin juist gezegd wordt dat hij zich op het gladde asfalt, oftewel het 'biljartlaken' van Sochi uitstekend voelt. Er zit hier echter een addertje onder het gras. Herinnert u zich 2018 nog? Hamilton, verwikkeld in een zware titelstrijd met Sebastian Vettel, móést die extra punten hebben om het WK-gat naar zijn Duitse rivaal te vergroten. Bottas werd verzocht om plaats te maken voor zijn teamgenoot en deed dit gehoorzaam.

Tel vijf punten bij Bottas op en trek deze er bij Hamilton vanaf, en de ware koning van Sochi komt bovendrijven. De realiteit blijft echter dat het wel degelijk de Brit is met de meeste punten. Mercedes was op Sochi de afgelopen jaren zonder twijfel de sterkste partij. 126 punten zijn er behaald door het Duitse team. Drie jaar een perfecte één-twee zou resulteren in 129 punten. Ze hebben dus slechts drie punten laten liggen in de afgelopen drie edities! Historisch gezien is het team uit Brackley dus vermoedelijk de te kloppen renstal.

Achter het Mercedes-duo vinden we, inmiddels bijna traditiegetrouw, Max Verstappen. Het is de Nederlander die Mercedes die drie punten kostte, hij deed dat in 2020. Destijds werd hij tweede achter Bottas, terwijl Hamilton zich na een gridstraf nog terug wist te vechten naar P3. Wel was dat ook meteen de enige keer dat Verstappen op het podium wist te staan in Rusland, in de 2018- en 2019-editie was het tweemaal een Ferrari-coureur (eerst Sebastian Vettel, toen Charles Leclerc) die het ereschavot mocht betreden. Wel lijkt hij met zijn overtuigende derde plek zich prima te voelen op het asfalt met relatief weinig grip.

Kan Perez te hulp schieten?

Wil Verstappen ondanks een gridstraf van drie plekken de overwinning behalen in Rusland, dan zou hulp van teamgenoot Sergio Perez meer dan welkom zijn. De Mexicaan is terug te vinden op de vijfde plek met een puntentotaal van 19. Dit deed hij middels een knappe P4 voor Racing Point in 2020. Alle drie de afgelopen edities heeft hij daarnaast weten te scoren. Ook Perez ligt het circuit in Sochi en dat opent wellicht deuren voor Red Bull Racing, dat de strategische kracht van de tweede man goed kan gebruiken op het voorheen door Mercedes gedomineerde asfalt.

In het middenveld vinden we verder Daniel Ricciardo terug, die in twee uitgereden wedstrijden een gemiddelde van 9 punten per race wist te behalen. Een prima resultaat voor de Australiër, die eenmaal in actie kwam voor Red Bull en eenmaal voor Renault. Hij wordt gevolgd door twee oud Ferrari-coureurs, die alle geregistreerde punten in hun gezamenlijke seizoen voor de Italiaanse renstal wisten te halen. In 2018 was het een drie-vier voor de Duitser en zijn ervaren, Finse teamgenoot.

Op deze heren moet je verder letten

Aan de onderkant van de tabel zien we Carlos Sainz, Esteban Ocon, Lando Norris en Pierre Gasly. Allen niet altijd in even competitief materiaal is het begrijpelijk dat er niet elke race gescoord is. Sainz doet het voor Ferrari dit jaar echter goed, Ocon wist zelfs te winnen voor Alpine, Norris is de belofte van McLaren geworden en ook Gasly verkeert in bloedvorm voor AlphaTauri. Deze vier coureurs zijn allen ongetwijfeld in staat om punten te halen wanneer ze de startfase overleven en een mogelijk natte kwalificatie succesvol afsluiten. In het verleden waren ze dus niet altijd even succesvol, maar zoals ook aan de titelstrijd te zien is: alles is in 2021 anders.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws