Wurz: 'De F1 heeft natuurlijke baanlimieten zoals gras of grind nodig' Formule 1
Formule 1

Wurz: 'De F1 heeft natuurlijke baanlimieten zoals gras of grind nodig'

Wurz: 'De F1 heeft natuurlijke baanlimieten zoals gras of grind nodig'

Alexander Wurz vindt dat de Formule 1 zoveel mogelijk met natuurlijke baanlimieten moet gaan werken. Daarmee bedoelt hij grenzen die worden gedefinieerd door een grindbak of grasmat. De discussie over baanlimieten trad in Bahrein weer vol op de voorgrond. Op Imola speelde het wederom een belangrijke rol.

Zo werd de ijzersterke kwalificatieronde van Lando Norris, die hem mogelijk op de eerste startrij had geplaatst, afgenomen vanwege het overtreden van de baangrenzen. Volgens oud F1-coureur Wurz is het tijd dat er weer met ouderwetse baanlimieten wordt gewerkt. 'Ik ben altijd een vijand geweest van kunstmatige baanlimieten, je hebt natuurlijke baanlimieten nodig', legt hij uit tijdens de laatste F1-uitzending van ORF. 'Gras of grind werkt veel gemakkelijker.'

Op veel F1-circuits wordt gebruik gemaakt van asfalt buiten de grenzen van de baan. Dit heeft als voordeel dat het een veilige optie is, maar als nadeel dat coureurs te makkelijk van het circuit af kunnen rijden. Met de huidige regels rond baangrenzen worden daarom overtredingen van een millimeter al bestraft. Dat is streng, maar nodig volgens Wurz: 'Je kan ook geen ruimte laten, want dan gaan alle coureurs expres heel wijd rijden. Dat zou de veiligheidsberekeningen van de wedstrijdleider ontkrachten. Je hebt geen keuze.'

Sainz wil uniforme regels

Op dit moment kunnen baangrenzen verschillend worden geïnterpreteerd, afhankelijk van de bocht. Dit kan voor verwarring zorgen en daarom pleit Carlos Sainz voor uniforme regels. 'Ik heb mijn mening al aan de FIA gegeven. We moeten in elke bocht dezelfde regels gebruiken. Het maakt niet uit of we dan de witte lijn of iets anders als grens nemen. Ik denk dat alle coureurs deze mening delen.'

Advertentie: Formule 1-fan? Download dan de gloednieuwe F1 Maximaal-app. (ANDROID-IOS)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws