Max Verstappen zal zijn persoonlijkheid voor niemand veranderen: iedereen in de paddock weet wat voor type persoon hij is. Dat geldt zelfs voor de bestuurder van de Safety Car. De naam Bernd Mayländer doet misschien niet bij iedereen een belletje rinkelen, maar hij rijdt vaak vooraan in de Formule 1 . Dat is immers de taak van de Safety Car bij een gele vlag.
Hij vervult een niet te onderschatten functie, want het is van belang dat de Safety Car met de juiste snelheid rijdt. Bernd Mayländer heeft al vaak de beste coureurs ter wereld in zijn spiegels gezien. In zijn rol is hij een werknemer van de FIA en moet hij zich neutraal opstellen tegenover alle coureurs. Dat betekent uiteraard niet dat hij geen respect of waardering mag hebben voor bepaalde rijders. We mogen aannemen dat hij dit respect koestert voor alle Formule 1-coureurs.
Vragen Verstappen geen toeval
Zijn waardering voor Max Verstappen heeft Mayländer uitgesproken in een gesprek met Formule 1 Magazine. 'Ik heb met iedereen wel eens contact, maar met betrekking tot de Safety Car is Max een van de coureurs die van tijd tot tijd vraagt waarom iets ging zoals het ging, of het een volgende keer anders kan, et cetera.' Het is geen toeval dat juist Verstappen Mayländer bepaalde vragen stelt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Als mogelijk de beste coureur ter wereld houdt Verstappen zich bezig met elk mogelijk detail. Daarnaast staat hij bekend om zijn brede interesse in de autosport. Mayländer waardeert Verstappens houding. 'Hij is open, ik kan er goed met hem over praten. Daar hou ik van. Dat geldt ook voor meerdere coureurs. Vergeet niet dat ik veel rijders al ken vanuit de Formule 2 en 3.'
Verstappen ook geen uitzondering
Mayländer bedoelt het dus allerminst negatief dat Verstappen soms vragen stelt. Integendeel, het is mooi om te zien dat Verstappen geen uitzondering vormt als het gaat om constructieve gesprekken met de coureurs. Wanneer de bestuurder van de Safety Car een prettig gesprek kan voeren met de rijders, maakt dat zijn werk des te aangenamer. Bovendien hebben ze elkaar nodig om na een crash weer een veilige situatie op de baan te creëren.
Opvallend genoeg is het nooit Mayländers ultieme droom geweest om zelf in de Formule 1 te racen. 'Natuurlijk vond ik het prachtig, maar ik had altijd al een sterke voorkeur voor de toerwagenklassen. Ik weet nog hoe ik in 1994 een aanbod kreeg van Mercedes om in de DTM te gaan rijden als professioneel autocoureur. Geweldig.' Na passages in de Formule Ford en de Porsche Carrera Cup kwam de Duitser inderdaad in de DTM terecht.
Mayländer sinds 2000 in Formule 1
Tijdens zijn actieve carrière kende hij successen: in 2000 won hij de 24 Uur van de Nürburgring en in 2001 zegevierde hij in de DTM op de Hockenheimring. Op verzoek van wijlen Charlie Whiting stapte hij vanaf 2000 in de Safety Car van de Formule 1. Een jaar eerder had hij al dezelfde rol vervuld in de Formule 3000. Zijn actieve racecarrière beëindigde hij in 2004. Sindsdien richt hij zich volledig op de Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties