Het tijdperk van Honda bij Red Bull Racing komt aan het einde van het jaar ten einde. Red Bull verschijnt in 2026 aan de start met haar eigen motoren onder het project van Red Bull Powertrains. Daarbij wordt de werkgever van Max Verstappen bijgestaan door Ford. De Amerikaanse partner van Red Bull stelt zich bescheiden op, maar geeft wel aan dat de samenwerking steeds serieuzere vormen aanneemt.
Mark Rushbrook is een naam die je in de toekomst steeds vaker zal tegenkomen in de Formule 1. De Amerikaan is de grote baas van Ford Performance, waaronder ook alle motorsportactiviteiten van het bedrijf vallen. Ford heeft veel ervaring in de Formule 1, en werkte met grote namen samen als Michael Schumacher, Ayrton Senna, Jim Clark, Mario Andretti, Jackie Stewart, Niki Lauda, en Nelson Piquet.
Ford zeer zelfkritisch
Nadat Benetton in 1995 overstapte van Ford naar Renault-motoren boekte het Amerikaanse bedrijf niet meer veel successen in de koningsklasse van de autosport. Twee knotsgekke races zorgden voor de laatste dagsuccessen: Johnny Herbert stuntte namens Stewart-Ford op de Nürburgring in een afvalrace in 1999, terwijl Giancarlo Fisichella vier jaar later het waterballet in Brazilië overleefde in zijn Jordan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ford was in 2004 voor het laatst actief in de sport, opvallend genoeg in een samenwerking met het team dat door Red Bull voor één Brits pond werd opgekocht: Jaguar. 'Toen we voor het laatst een fabrieksteam hadden met Jaguar, kwamen we tot de conclusie dat we daar niet erg goed in waren. We hadden eigenlijk nergens op de hele wereld een volwaardig programma als fabrikant', zo geeft Rushbrook aan dat Ford de uitdaging van de Formule 1 bij de vorige poging onderschatte.
Bij Red Bull gaat Ford nu de samenwerking aan met een zeer ervaren team. 'We hebben geluk gehad met de timing bij Red Bull', geeft Rushbrook toe. 'Ze hadden net besloten om hun eigen krachtbronnen voor 2026 te ontwikkelen. Op dat moment bevond dat project zich nog in een zeer vroeg stadium, maar ze beseften al snel dat ze beperkte middelen hadden, zelfs voor een groot Formule 1-team. Dat heeft er vooral mee te maken dat men in Milton Keynes nog nooit een eigen motor ontwikkeld had.'
Red Bull ging de gesprekken met Porsche aan, maar het Duitse merk stelde eisen die Christian Horner niet wilde inwilligen, waarna Red Bull voor een eigen project koos. Ford sloot zich snel daarna bij het project aan. 'Er waren veel redenen waarom we wilden terugkeren naar de Formule 1, zoals de nieuwe regels, de toewijding van de sport om CO2-neutraal te worden, de nieuwe brandstoffen, en de populariteit van de sport.'
Lang leerproces met Red Bull
Ford heeft al ruim twee decennia geen motoren geleverd in de Formule 1 en stelt zich dan ook bescheiden op. 'We wilden meer leren over de elektrificatie: over hoe de batterij precies werkte, de motoren, omvormers, kalibratie, en hoe alles precies met de verbrandingsmotor samenwerkt. We wilden ook meer leren over het optimaliseren van de brandstofefficiëntie', vertelt Rushbrook bij Motorsport Aktuell.
De samenwerking met Red Bull is steeds intensiever geworden. 'In eerste instantie waren we niet echt geïnteresseerd in het werken aan de verbrandingsmotor, maar nu doen we dat wel omdat we duidelijk nog veel te leren hebben op dit gebied. We helpen voornamelijk met het produceren van de onderdelen. We werken inmiddels dus bijna aan de hele auto, en ook aan de operationele kant', laat Rushbrook weten.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rivaliteit met Cadillac
Hoewel Ford zich bescheiden opstelt vanwege het gebrek aan recente successen, behoort het bedrijf wel tot de succesvolste motorleveranciers in de sport. Alleen Ferrari en Mercedes boekten meer Grand Prix-zeges dan Ford, dat 176 overwinningen pakte. In 2026 begint het Amerikaanse bedrijf aan een nieuw autosporthoofdstuk.
'Cadillac doet in 2026 ook mee aan de Formule 1, met Ferrari-motoren', zo wijst de topman naar de rivaal. Rushbrook kan het echter niet laten om een steekje uit te delen aan de grote Amerikaanse concurrent. 'Wij richten ons echter op de concurrentie vooraan. Of dat dan Ferrari's zijn met Ferrari-motoren of Cadillacs met Ferrari-motoren, dat maakt dan niet uit.' De verwachting is wel dat Cadillac in haar eerste seizoenen moeite zal hebben om met de rest van het veld mee te kunnen komen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties