Doornbos kraakt 'slechte start' Bottas: 'Dat was een dikke vette rijdersfout' Max Verstappen
Max Verstappen

Doornbos kraakt 'slechte start' Bottas: 'Dat was een dikke vette rijdersfout'

Doornbos kraakt 'slechte start' Bottas: 'Dat was een dikke vette rijdersfout'

Robert Doornbos heeft immens respect voor het doorzettingsvermogen dat Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Hongarije liet zien. Na verwikkeld te zijn in een lompe startcrash veroorzaakt door Valtteri Bottas wist de Nederlander zich in een gehavende auto knap terug te vechten naar een puntenfinish. Doornbos heeft Verstappen nog niet eerder zo hard moeten zien werken om punten te scoren.

Dit vertelt Doornbos in zijn gebruikelijke Q&A voor Ziggo Sport na afloop van de Hongaarse Grand Prix. 'Het was een hele lange middag voor Max, hij had veel moeite om veel slechtere auto's in te halen op de baan. Dat gaf hij zelf ook aan: zijn auto had nul balans. Hij heeft nog nooit zo hard moeten werken om punten te scoren.' Verstappen kwam na 70 ronden ploeteren op de Hungaroring uiteindelijk als tiende over de streep om beslag te leggen op één punt.

Waar Verstappen eerder een aardige buffer op wist te bouwen in het klassement, zag de Red Bull Racing-coureur zijn voorsprong over de laatste twee raceweekenden verdampen. De Limburger kijkt nu aan tegen een achterstand van acht punten ten opzichte van Lewis Hamilton. Dat Verstappen überhaupt in de punten wist te eindigen is volgens Doornbos erg indrukwekkend. 'De schade aan de auto van Max had veel invloed op zijn race. Hij was best wat onderdelen kwijt aan de rechterkant. Dat scheelt heel veel. De Formule 1 is een sport die draait om de aerodynamica. Als je zulke onderdelen onder droge omstandigheden mist, kost dat je al gauw een halve tot een volle seconde per ronde.'

Doornbos kraakt Bottas

Voor Doornbos is het duidelijk dat veroorzaker Bottas niet op zat te letten bij de start van de Grand Prix. 'Valtteri heeft om te beginnen een slechte start. Hij begint in zijn tweede versnelling. Dat zie je wel vaker in de regen. Op die manier kun je de hoeveelheid vermogen en koppel beter managen, om zo de perfecte start te kennen. Maar die had hij niet. Die hadden zijn teammaat en Max wel, en eigenlijk de rest van de coureurs om hem heen ook. Dan is 600 meter heel lang, links en rechts kwamen ze hem voorbij.

Wat volgde was in de ogen van Doornbos een goed voorbeeld van hoe je een race niet hoort te beginnen. 'Lando Norris haalde Bottas in en schoof voor hem aan, dat mag hij gewoon doen. Wat Bottas dan instinctief had moeten was uit zijn slipstream gaan, daar heb je namelijk minder downforce en grip, waardoor je wielen blokkeren. Bottas deed dit echter niet en werd zo een passagier, en met hem ook Norris, want hij kegelde extreem hard achterin de McLaren en zo werd ook Max van de baan geveegd. En Bottas nam daarna zelf ook nog even Sergio Perez mee.'

Het werd uiteindelijk een weekend om te vergeten voor Bottas, die halverwege het seizoen de vierde plaats in het klassement bezet en een achterstand heeft op Verstappen (187 punten) van 79 punten. Maar Doornbos stelt dat het niet zo had hoeven uitpakken voor de Fin. 'Hij ging van hero naar zero nadat hij op zaterdag nog een sterke kwalificatie had gereden om de tweede plaats te pakken. Maar dan maak je de volgende dag zo'n dikke vette rijdersfout. Het was echt een slechte dag voor hem.'


Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws