max-verstappen-red-bull-racing-gp-azerbeidzjan-2025-zaterdag-pole Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen gaat actie ondernemen: 'Ik wil wel een keer met hen praten'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-azerbeidzjan-2025-zaterdag-pole

Max Verstappen was wel tevreden over zijn poleposition, maar had ook een duidelijke klacht na twee opvallende dagen in Bakoe. Veel coureurs gebruikten drie vrije trainingen lang alleen zachte banden, omdat ze maar vijf 'nuttige' bandensets tot hun beschikking kregen op het stratencircuit. Verstappen trekt een duidelijke conclusie en stelt ook een alternatief voor aan Pirelli

Verstappen voelde zich in de vrije trainingen goed, maar gebruikte in elke trainingssessie twee sets van de C6-banden. Dat betekende dat hij met slechts twee nieuwe sets zachte banden de kwalificatie inging. De coureurs krijgen tegenwoordig namelijk allemaal acht sets van de zachtste bandencompound, drie sets van de mediumbanden, en twee sets van de harde banden. Dit is zo bepaald met het idee dat de coureurs veel sets van de zachtste banden nodig hebben in de kwalificatie en de kwalificatiesimulaties.

Poleposition met langzame band

Pirelli ontwikkelde de C6-band dit jaar specifiek voor Monaco, om de stratenrace spraakmakender te maken. Daar slaagde men niet in, maar na een race met weinig inhaalmogelijkheden in Japan besloot de Italiaanse bandenfabrikant in samenspraak met Formule 1-CEO Stefano Domenicali wel om maatregelen te nemen. Pirelli wilde koste wat kost richting de tweestoppers gaan, en besloot op veel circuits zachtere banden mee te nemen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen stefano domenicali george russell 1292
Verstappen ziet de C6-banden liever niet meer terug.

Dat heeft erin geresulteerd dat de zachte banden al in Imola, Monaco, Canada, en Bakoe gebruikt werden. Na de eerdere drie ervaringen wisten de coureurs op vrijdagochtend al dat ze in de kwalificatie niet op de C6-banden wilden rijden. De coureurs gebruikten de trainingsuren om zoveel mogelijk van die superzachte banden weg te werken, en de mediumbanden en harde banden vooral niet aan te raken, zodat ze voor de start van de kwalificatie nog vijf sets 'nuttige' banden hadden.

Verstappen geeft aan dat dit onvoldoende bleek te zijn. 'Uiteindelijk kon ik de band, die ik wilde gebruiken, niet eens gebruiken, omdat we al te veel ronden gereden hadden met de nieuwe banden', vertelt hij onder meer aan F1Maximaal.nl. 'De enige optie was dus een nieuwe soft. Die band is langzamer, maar dat was de enige optie, dus dan moet je het ermee doen. Je probeert sowieso zo net mogelijk te rijden.'

Aankloppen bij Pirelli

Vaak is het zo dat de zachte banden wel sneller zijn, maar het geen hele ronde volhouden. In Bakoe is de bandenslijtage echter minimaal, waardoor het verrassend is dat coureurs net als in Imola, Monaco, en Canada liever met mediumbanden reden. Verstappen legt uit dat het niks met bandenslijtage te maken heeft. 'Die zachte band is al vanaf het begin van de ronde langzamer. Het is gewoon een mindere band', deelt de wereldkampioen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max-verstappen-red-bull-racing-gp-azerbeidzjan-2025-zaterdag-pole-2
Verstappen voegt weer een bandje aan zijn collectie toe.

Verstappen is de situatie inmiddels ook wel moe. 'Ik wil wel een keer met Pirelli gaan praten, dat ze die band lekker thuis kunnen laten', kondigt hij aan. 'Het maakt zo'n weekend heel lastig, omdat je totaal geen referenties hebt', zo baalt Verstappen ervan dat hij drie trainingen lang bezig is geweest om setjes zachte banden weg te werken en pas in Q1 een eerste kennismaking kreeg met zijn favoriete kwalificatieband.

'Als die zachte band hier al niet werkt... In Monaco werkte de band ook al niet', zo wijst hij erop dat deze stratencircuits juist ideaal zouden moeten zijn voor de C6-banden. 'In Imola en in Montréal werkte die band eigenlijk ook al niet, dus dan kun je hem beter thuis laten', concludeert Verstappen. De Red Bull Racing-coureur beseft dat Pirelli meegenomen werd om de coureurs richting een tweestopper te duwen, maar dat lijkt in Bakoe ook niet te gaan lukken.

Verstappen komt met eigen voorstel

Verstappen kan bij zijn bezoekje aan Pirelli meteen de ideeënbus vullen. 'Het is dan beter om een tweestopper te forceren, in plaats van een band mee te nemen die niet beter is. Je kunt coureurs beter verplichten om alle compounds te gebruiken, dan dat je een band hebt die niet sneller is. Ze zeggen dat die band sneller is, maar dat is niet zo', herhaalt hij. Een andere optie is om de coureurs maximale stintlengtes op te leggen, zoals in Qatar in 2023. Dat zorgde er destijds voor dat de coureurs wel constant konden pushen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws