verstappen-red-bull-hongarije-vt3-14 Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen glundert van oor tot oor na uitzondering: 'Hier heb ik echt van genoten'

verstappen-red-bull-hongarije-vt3-14

Max Verstappen staat aan de vooravond van zijn 200e Grand Prix voor Red Bull Racing. Dat is voor de wereldkampioen dan ook een mooi moment om terug te blikken op zijn carrière tot nu toe. Verstappen vertelt in een item voor Ford Performance uitgebreid over zijn opleiding als jong talent. Hij legt uit hoe hij een weekend op een nieuw circuit aanpakt, en stapte daarnaast achter het stuur van een Ford Mustang GTD.

Verstappen reed slechts één seizoen in de single seaters voordat hij de overstap maakte naar de Formule 1. Het gevolg was dan ook dat hij veel circuits tegenkwam, waar hij nog niet eerder geracet had. Gelukkig voor de Limburger had hij daar in zijn jonge jaren flink op geoefend. 'Het doel is normaal om het circuit binnen vijf ronden te leren. Dat is wat mijn vader me altijd geleerd heeft als kind in een kart', deelt Verstappen aan Chris Harris.

Nieuw circuit verkennen

'Hij zei altijd: je moet meteen op de limiet zitten en goede rondetijden neerzetten. Soms wil je rustig op gang komen en kijken hoe het gaat, maar mijn vader zei altijd: nee, je moet naar buiten gaan, en er meteen bovenop zitten.' Verstappen schiet dan ook vaak uit de startblokken in de eerste ronde van een raceweekend. Dat gebeurde bijvoorbeeld ook in Jeddah, waar Verstappen in zijn eerste ronde op het circuit in de vrije trainingen meteen een groot gat trok.

Coureurs krijgen vaak het advies om een weekend rustig op te bouwen, maar dat vindt Verstappen onzin. 'Zo benader ik het in ieder geval niet. Als je overstapt op de autosport, heb je niet veel tijd en niet veel kansen om te testen. In een raceweekend heb je de eerste vrije training en soms nog twee vrije trainingen en dan moet je kwalificeren. Je moet dus meteen snel zijn.' Daarbij gebruiken coureurs de simulatoren nu ook veelvuldig om zich verder voor te bereiden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

red-bull-racing-max-verstappen-gp-hongarije-2025-helm
Verstappen heeft het vizier altijd op scherp staan.

Extra uitdaging in de Formule 1

Verstappen moet, net als zijn collega's, twee keer per jaar een eerste vrije training overslaan, om zo de kans te geven aan een jongere rijder. 'Dat is niet ideaal, vooral als je nog vrij onervaren bent. Het is heel belangrijk dat je genoeg kunt rijden', weet de 27-jarige. In die weekenden komt het van pas dat Verstappen meteen op snelheid is als hij instapt. De Limburger stond zijn RB21 in Bahrein af aan Ayumu Iwasa, en zal zijn tweede VT1-sessie na de zomerstop afstaan.

Als coureur heeft Verstappen veel vertrouwen in eigen kunnen, maar hij legt aan de Top Gear-presentator uit dat hij niet kan uitblinken op zijn persoonlijk sterke punten. 'Het is heel lastig om te weten waar je als coureur het verschil kunt maken, want in de Formule 1 hebben we allemaal verschillende auto's', zo benadrukt hij dat hij afhankelijk is van het materiaal. 'Ik weet dat ik in de auto, die ik nu heb, best sterk ben in de snelle bochten. Ik weet dus dat ik daar wel een klein voordeeltje kan pakken.'

'Ik weet echter ook dat ik het in de langzame bochten lastiger krijg. Daar moet ik dus niet te veel tijd verliezen. Je moet daar de optimale balans in vinden.' In Hongarije heb je voornamelijk langzamere bochten, en dat zorgt er dan ook voor dat Verstappen het op de Hungaroring lastiger heeft. In het verleden paste het circuit in Boedapest nog wel goed bij de Red Bull. Verstappen pakte hier dan ook zijn eerste poleposition in de Formule 1.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen-red-bull-hongarije-vt3-5
Verstappen op de zaterdag in Hongarije.

Verstappen doet marketingactiviteit met lach op zijn gezicht

Verstappen stapte in het item van Ford ook nog in de Ford Mustang GTD, een supercar van het Amerikaanse merk met een vermogen van 800 pk. 'Deze auto is geweldig', oordeelt Verstappen, die daarna hoort dat de GTD een 6:52 heeft gereden op de Nordschleife. 'Ik denk dat ik wel 6:47 zou kunnen doen', fluistert Verstappen, die eerst de banden checkt, voordat hij instapt.

'Ik ben langer dan mijn vader, nietwaar?' zegt hij tegen Harris. 'Toch zit hij verder naar achteren dan ik in een raceauto. Als ik dat doe, heb ik geen gevoel in de auto. Dan voelt het alsof ik in een traktor zit. Ik wil altijd dichter bij het stuur zitten. Ik trek het stuur in een straatauto of raceauto altijd zover mogelijk naar me toe. Ik zet de stoel ook wat verder naar voren, dus ik voel me eigenlijk best goed.'

Verstappen krijgt vervolgens de vraag welke naam hij aan de Mustang GTD zou geven, maar daar heeft de Nederlander geen zin in. 'De enige auto, die ik ooit een naam heb gegeven, is de 2023-auto. Die heb ik Rocky genoemd', deelt de viervoudige wereldkampioen, die het item met Ford met een brede lach afsluit. 'Nou dat was leuk. Hier heb ik echt van genoten. Normaal houd ik niet zo van media-activiteiten, maar dit was wel echt leuk.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws