pirelli-charles-leclerc-ferrari-gp-hongarije-2025-vrijdag Formule 1
Formule 1

Leclerc zorgt voor daverende verrassing in Hongarije, Verstappen blijft op P8 steken

pirelli-charles-leclerc-ferrari-gp-hongarije-2025-vrijdag

Charles Leclerc heeft voor een daverende verrassing gezorgd met een poleposition voor de Grand Prix van Hongarije. De Monegask ging het beste om met de dalende baantemperatuur. Zes coureurs van vier verschillende teams stonden uiteindelijk binnen 0,13 seconde, met Oscar Piastri en Lando Norris vlak achter Charles Leclerc. George Russell, Fernando Alonso, Lance Stroll, en Gabriel Bortoleto staan ook nog voor nummer acht Max Verstappen.

Na drie lastige vrije trainingen ging Red Bull Racing als grote onbekende factor de kwalificatie in. Verstappen kwam dan ook al snel naar buiten om te kijken hoe zijn RB21 aanvoelde. Verstappen opende met een 1:16,3, waarmee hij twee tienden sneller was dan teamgenoot Yuki Tsunoda. Uiteraard waren de McLaren-mannen duidelijk sneller. Oscar Piastri zette Verstappen meteen op acht tienden achterstand.

Lando Norris en Lewis Hamilton kwamen bij hun eerste pogingen vier tienden tekort, maar stonden daarmee wel nog ruim voor Verstappen. Ook de Aston Martin-coureurs openden duidelijk sneller dan de Nederlander. Mercedes was de positieve verrassing aan het begin van Q3. George Russell en Kimi Antonelli namen plaats in de top drie, nog voor Norris, terwijl Verstappen inmiddels tot buiten de top tien was teruggevallen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Verstappen in moeilijkheden, Tsunoda uitgeschakeld

In de laatste vijf minuten van Q1 stond Verstappen op een dertiende plek. Tsunoda was dus twee tienden trager en stond slechts op de zeventiende plek. De Japanner deelde de gevarenzone met Carlos Sainz, Pierre Gasly, en de Haas-coureurs, maar ook Verstappen was duidelijk nog niet veilig en moest weer in actie komen. Verstappen koos daarbij voor een nieuwe set van de zachte Pirelli-banden. Dat geeft goed aan hoe groot de problemen bij het Oostenrijkse team zijn.

De verbeteringen op nieuwe banden waren ook behoorlijk groot. Aston Martin opende het bal in de slotminuten, waarbij Fernando Alonso de eerste tijd overnam. Verstappen was de volgende met een snelle ronde en zocht op nieuwe banden de limieten op. In de eerste sector verloor Verstappen al twee tienden op de Spanjaard. Verstappen was uiteindelijk ruim een halve seconde trager dan Alonso, en ook maar een tiende sneller dan Tsunoda.

Het regende verbeteringen, waarbij Mercedes als enige team binnen bleef staan en het erop waagde. Dat pakte goed uit, hoewel Antonelli niet veel marge overhield. Piastri sloot de sessie als snelste af met gebruikte banden, voor Alonso en Hadjar op gebruikte banden. Norris, Leclerc, en Bortoleto maakten de top zes vol, terwijl Verstappen als elfde doorging. Tsunoda viel met 0,68 seconde achterstand als zestiende af. Gasly, Ocon, Hülkenberg, en Albon konden ook al gaan douchen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Veel gebruikte banden

Vijf teams waren nog compleet in Q2: McLaren, Ferrari, Mercedes, Aston Martin, en Racing Bulls. Dit leken ook de vijf teams te zijn met de snelste auto's. Aan het begin van Q2 werden de overige vijftien coureurs ook geconfronteerd met een paar regendruppels, al verwachtten de teams dat de regen kortstondig zou zijn en slechts in enkele bochten. Toch wachtten de meeste teams niet te lang af. Mercedes kwam als eerste in actie, maar Aston Martin was wederom enorm snel. De Spanjaard pakte de snelste tijd met een 1:15,3 en stond daarmee voor Stroll, Russell, en Antonelli. De andere coureurs hadden nog geen tijd staan.

Norris nam het stokje over van Alonso met een 1:14,8. Zijn voorsprong op Alonso was daarmee een halve seconde. Piastri kwam een halve tiende tekort. Verstappen stond slechts op een achtste plek, op meer dan een seconde achterstand, maar net als Mercedes en Ferrari had hij op gebruikte banden gereden, om zo aan het einde van Q2 over nieuwe banden te beschikken. Hamilton en Antonelli stonden daardoor halverwege in de gevarenzone, samen met Sainz, Bortoleto, en Colapinto.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Antonelli en Hamilton stellen weer teleur

Veel coureurs riepen dat ze vroeg naar buiten wilden gaan, omdat de meeste coureurs dus nog geen representatieve tijd hadden neergezet. Stroll reed als eerste naar buiten en klokte een 1:15,1. De Canadese coureur schoof zo op naar de derde plek, maar de andere coureurs reden op dat moment de pitstraat pas uit. Ferrari verbeterde zich flink, maar Leclerc bleef wel achter beide Aston Martins staan. Hamilton was nog trager en verbeterde zich naar P7.

Het bleef tijdsverbeteringen regenen, waardoor Hamilton uit de top tien viel. Racing Bulls haalde het wél met beide coureurs, terwijl Russell ook erg sterk presteerde. De Brit ging naar P4, achter Stroll, terwijl Verstappen opschoof naar de achtste plek. Bortoleto sprong nog naar de tiende tijd, waardoor Antonelli en Hamilton afvielen. Hamilton zette de twaalfde tijd neer, terwijl Antonelli zelfs van P11 tot P15 terugviel, nadat hij zijn rondetijd kwijtraakte. Ook Bearman, Sainz, en Colapinto haalden het laatste kwalificatiedeel niet. Norris en Piastri voerden de lijst aan, voor Stroll, Russell, Alonso, Leclerc, Hadjar, Verstappen, Lawson, en Bortoleto.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Eerst tik uitgedeeld door Piastri, stunt van Aston Martin

In Q3 zagen we dus maar vijf coureurs van de vier traditionele topteams: Norris, Piastri, Leclerc, Russell, en Verstappen. McLaren, Aston Martin, en Racing Bulls waren nog compleet, terwijl Bortoleto het laatste plekje in Q3 innam. Alleen de McLaren-coureurs, Fernando Alonso, en George Russell hadden nog twee sets nieuwe banden. De andere coureurs openden het laatste kwalificatiedeel dus met gebruikte banden.

De ogen waren aan het begin van Q3 dan ook op McLaren gericht. Na twee sectoren was Piastri enkele honderdsten sneller, en in de laatste sector had Norris het ook niet makkelijk. Piastri vergrootte zijn voorsprong dan ook tot een tiende. George Russell was ook opvallend sterk en was na twee sectoren nog sneller dan Piastri. De Brit overleefde de laatste sector niet en kwam uiteindelijk twee tienden tekort. Verstappen zette de vijfde tijd neer op acht tienden achterstand. Daarmee was hij de snelste coureur op gebruikte banden.

Q3: Leclerc stoot McLaren van de troon

In de slotminuten kwamen de tien snelste coureurs nog één keer naar buiten. De rondetijden van McLaren waren niet onverslaanbaar, en dat bewees Aston Martin ook. Stroll kwam maar een tiende tekort en Alonso was nog sneller. De 44-jarige coureur was echter ook 0,083 seconde te langzaam en zette de voorlopig tweede tijd neer, achter Piastri, maar voor Norris.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

De andere acht coureurs reden op dat moment pas naar buiten, met Verstappen als laatste coureur. McLaren had het in de eerste sector heel zwaar, terwijl Leclerc de eerste tijd overnam met een kleine voorsprong. McLaren moest dus verbeteren, maar deed dat niet voldoende. Norris heroverde de derde plek wel, maar stond nog achter Leclerc en Norris. Daarna kwamen Russell en Verstappen als laatsten over de lijn.

Russell kwam een halve tiende tekort, maar stond daarmee slechts vierde. Verstappen verloor te veel tijd in de tweede sector. Met slechts drie tienden achterstand moet Verstappen genoegen nemen met de achtste startplek. Daarmee staat hij achter polesitter Leclerc, Piastri, Norris, Russell, Alonso, Stroll, en Bortoleto. Lawson en Hadjar sluiten de top tien af.

Uitslag Kwalificatie

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws