Max Verstappen heeft in 2024 een totaal andere uitdaging voor zich dan in de voorgaande jaren. Red Bull Racing heeft een bolide ontwikkeld die inmiddels absoluut niet meer gezien wordt als de beste van de grid. McLaren en Mercedes, en soms Ferrari, hebben meer snelheid. We weten dat Verstappen graag compenseert voor snelheidsgebrek door gevechten nét een tandje harder in te gaan. Wat gebeurt er met zijn rijstijl als de druk er écht op staat?
Dat deze vraag gesteld wordt, mag niet als een verrassing komen. De eerste seizoenshelft van 2024 heeft hem immers opgeroepen. In twee instanties zagen we dat Verstappen iets deed dat hij al heel lang niet heeft hoeven doen: écht zijn ellebogen uitsteken op het Formule 1-circuit. Red Bull was in 2022 en 2023 zó dominant dat het maar zelden tot een werkelijke strijd kwam. Moest Verstappen om wat voor reden dan ook toch lager starten dan vanaf poleposition, dan snelde hij zonder problemen langs de 'concurrentie'.
Lees ook
Verstappen goud waard voor marketingmachine Red Bull: 'Lig vaak in een deuk met tranen in mijn ogen'
Verstappens incidenten van 2024
Twee incidenten van 2024 specifiek maken het de moeite waard om hier eens in te duiken. We beginnen bij, u raadt het al, de aanvaring met Lando Norris in Oostenrijk. Wekenlang was het dé discussie: wie zat er fout? Was Verstappen te agressief in zijn verdediging, of Norris te opportunistisch? Eén ding was na die Grand Prix wel duidelijk, en dat was dat Norris eigenlijk meer snelheid had. De manier waarop hij keer op keer weer naar Verstappen toereed in die derde bocht verraadde dat de McLaren op dat circuit specifiek, en later bleek ook op andere circuits, sneller was dan de Red Bull.
Daardoor moest Verstappen de bolide wel laten staan gedurende die inhaalpoging die beide coureurs een lekke band opleverde. Als we eerlijk zijn was dit niet eens het moment waarop het fout had moeten gaan, want eerder in de race misten ze elkaar meermaals op een haar na al. Ik denk dat menig Formule 1-fan in die eerdere ronden al dacht dat het mis zou gaan. Dit incident accentueert duidelijk het compensatiegedrag wat we in het verleden bij de coureur al gezien hebben.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Het tweede moment dat de vraag van dit artikel oproept, is het incident tussen Verstappen en Lewis Hamilton in Hongarije. Dat er hier frustratie in het spel zat, was al lang voor de aanvaring duidelijk. Als toeschouwer merkte je misschien zelfs wel dat het incident in de lucht hing. Verstappen werd tweemaal stevig strategisch benadeeld door zijn team, en liet over de boordradio duidelijk merken dat hij daar niet van gediend was. Wat was de oplossing? Met volle overtuiging die laatste stint in.
Het verschil tussen de aanvaringen met Norris en Hamilton is dat in het tweede scenario Verstappen wél gewoon meer snelheid had. Hier was het vermoedelijk vooral een gebrek aan geduld dat de touché veroorzaakte. Toegegeven, in Hongarije is het lastig inhalen, en daarom moet je elke kans aangrijpen die je krijgt in die eerste bocht. Toch had hij misschien nog net wat langer kunnen en moeten wachten, wellicht totdat bandenslijtage bij Hamilton een rol zou spelen, wellicht totdat de Engelsman een fout zou maken.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Wanneer we dit eerder gezien hebben bij Verstappen
In 2022 en 2023 hoefde Verstappen nooit al te agressief te verdedigen of aan te vallen, maar in de jaren daarvoor hebben we wel degelijk gezien dat wanneer de druk toeneemt, foutjes op de loer liggen. Een van die perioden waarin het echt niet goed ging, was de eerste seizoenshelft van 2018. Verstappens Red Bull had snelheid, maar eigenlijk niet voldoende om steevast voor podia te strijden - die snelheid kwam later dat seizoen pas.
Die eerste vier races merkte je dat hij nog redelijk wat ervaring miste, maar ook dat hij flink zijn best aan het doen was om trofeeën binnen te slepen die af en toe simpelweg buiten handbereik waren. In Australië werd hij zesde en in Bahrein haalde hij de eindstreep niet, waarna hij in China Sebastian Vettel tegenkwam. Aan het einde van het lange rechte stuk van Shanghai International Circuit wilde hij zijn hogere mate van snelheid gebruiken om de Ferrari-coureur te passeren, maar eigenlijk kwam hij van veel te ver.
Het gevolg was dat hij zijn concurrent een licht tikje aan de binnenkant gaf, ze beiden spinden en hij vervolgens ook nog eens posities verloor vanwege een tijdstraf van tien seconden. Later gaf hij in een interview ook toe dat hij moest leren van het incident. Een een-op-een vergelijking met de tikjes van 2024 zou hier niet terecht zijn, want hij heeft inmiddels zes jaar meer ervaring. Amateuristisch zijn de incidenten van dit seizoen zeker niet te noemen, maar wel overmoedig.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
De strijd in 2021 tegen Hamilton
Een tweede carrièrefase waarin Verstappen regelmatig brokken reed, was het jaar 2021. Een verhitte titelstrijd met Hamilton resulteerde in een levensgevaarlijke crash in Copse. Vanaf toen gingen de handschoenen uit en wist Verstappen dat hij de wereldtitel niet zou pakken zonder Hamilton de weerstand te bieden die hij zelf van de Mercedes-coureur kreeg. Dat werd in Monza maar al te duidelijk. Frappant is dat Red Bull hier ook een duit in het zakje deed, hoewel je mensen daar zelden over hoort praten.
Verstappen gaat de pits in voor een bandenwissel en wordt bijna tien seconden(!) op zijn plek gehouden vanwege een dramatische stop van zijn team. Bij het betreden van het circuit nadert Hamilton en de heren gaan zij aan zij de eerste bochtencombinatie door. Hamilton geeft niet toe, Verstappen ook niet, en hij eindigt met zijn wiel op het hoofd van Hamilton. Dit was geen amateurisme, dit leek eerder een wraakactie.
Hij had nog een appeltje te schillen met zijn titelrivaal nadat hij met volle snelheid de muur in gejaagd werd in Groot-Brittannië. De Mercedes zou er op geen enkele manier voorbijkomen in Italië. Dat wist Hamilton zelf nog niet, maar uit de actie van Verstappen werd dat maar al te duidelijk. Hier was het niet een gebrek aan performance dat het incident dreef, maar een gebrek van frustratie en het feit dat Verstappen vond dat hem eerder in het seizoen onrecht aangedaan was.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
De verklaring voor Verstappens foutjes
Waar we Verstappen in het verleden nog wel eens uit jeugdig enthousiasme in de fout zagen gaan wanneer de druk opgevoerd werd, is het duidelijk dat de incidenten van 2024 dit niet meer toe te schrijven zijn. Verstappen is in dat opzicht veel te ervaren geworden nu hij al bijna een decennium meedraait in de koningsklasse. Ook lijkt het geen persoonlijke wrok te zijn die de regerend wereldkampioen forceert om net wat extra risico te nemen - al helemaal omdat Norris een van de coureurs van de grid is waar zijn relatie ontzettend goed mee is.
Het lijkt er simpelweg op dat het een combinatie is van frustratie en een absolute wil om te winnen. De frustratie die we in Hongarije ervoeren bij de coureur leidde tot een onnodige aanvaring. Het leek er bijna op alsof het hem niet eens interesseerde of hij een podiumplaats pakte of niet, want buiten zijn macht om werd de race toch al een soort van vergooid voor hem. Begrijpelijk, maar op termijn zeker de mentaliteit niet voor puntenmaximalisatie.
Die absolute wil om te winnen is meer een gevolg van het eerdergenoemde punt dan dat het iets opzichzelfstaands is. Iemand die geen keiharde drive heeft, zal immers ook minder gefrustreerd raken wanneer iets tegenzit. Dit fungeert dan ook meer als katalysator voor het feit dat het niet helemaal vlot loopt binnen zijn team. Daardoor móét hij alle zeilen bijzetten op het circuit, en dan krijg je problemen, zoals we zagen in de gevechten met Norris en Hamilton.
Mocht Red Bull in 2024 haar zaakjes weer op orde krijgen dan zal hij ook zonder twijfel terugkeren naar de kalme, behouden coureur waar wij in de afgelopen twee seizoenen gewend aan zijn geraakt. Blijft Red Bull het verknoeien dan kunnen we een tweede seizoenshelft ingaan waarin dit soort capriolen vaker voorkomen. En geef hem eens ongelijk, want afgaand op de laatste wedstrijden voor de zomerstop lijkt het alsof hij regelmatig geen keuze meer heeft. Hij móét wel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties