Waarom wachtte Red Bull met de eerste pitstop van Verstappen? Max Verstappen
Max Verstappen

Waarom wachtte Red Bull met de eerste pitstop van Verstappen?

Waarom wachtte Red Bull met de eerste pitstop van Verstappen?

Max Verstappen moest in de openingsfase van de Grand Prix van Spanje drie ronden langer op de zachte banden rijden dan hij wilde. Auto, Motor und Sport analyseert nu waarom Red Bull Racing haar coureur vroeg om langer buiten te blijven. Ook wordt de strategie van een kansloze Valtteri Bottas onder de loep genomen.

Na vijftien ronden op Circuit de Barcelona-Catalunya begon Verstappen zijn tirade over de boordradio: 'Moet ik het herhalen? Ik verlies veel tijd.' Door het slijten van de banden miste Verstappen veel grip en daar leverde hij rondetijd voor in, hij werd drie ronden later naar binnen gehaald dan gewenst.

Helmut Marko suggereerde na afloop dat Verstappen zich niet met de strategie moest bemoeien omdat hij het overzicht over de race niet heeft. Red Bull zag in de data volgens de Oostenrijker dat de banden nog wel een paar ronden meekomen. Waarom heeft Red Bull eigenlijk zo lang gewacht met die eerste pitstop?

'Red Bull vertraagde zijn stop om twee redenen', meldt Michael Schmidt, die werkzaam is voor het Duitse medium. 'Ten eerste moesten ze na de pitstop niet achter de twee Racing Points terecht zien te komen. Ten tweede wilde Red Bull zien hoe Alexander Albon het deed op de harde band.'

'De Thaise-Brit werd gebruikt als proefkonijn voor Verstappen. Daarom was hij de enige coureur die een stint gereden heeft op de hardste compound', vervolgt de Formule 1-journalist. Albon werd relatief vroeg gepit en kreeg de witte banden ondergeschroefd. Zoals tijdens de vrije trainingen al zichtbaar was, werkte het hardste rubber niet op het Spaanse asfalt, waardoor Albon's race in het water viel.

'Omdat Albon daarna terugkwam in verkeer, hadden de ingenieurs geen enkele indicatie van hoe duurzaam de harde band was. Daarom kreeg Verstappen bij zijn pitstop de medium band onder zijn Red Bull, net zoals Hamilton', aldus de analyse van Schmidt. Zo werd de race van de Nederlander beslist. 'Als je in een tragere auto rijdt en je hanteert dezelfde strategie, dan verlies je.'

Bottas legt het af tegen Verstappen

Bottas kende een weinig enerverende race. Na een matige start viel hij terug naar P4, waarna hij een groot deel van de openingsfase zijn banden op moest branden om langs Lance Stroll te komen. Daarna werd het puzzelen voor de Mercedes-strategen.

'Die hebben lang nagedacht over hoe ze de Fin langs Verstappen konden krijgen. Bottas kende hetzelfde probleem als Verstappen. Mercedes wilde na de pitstop vóór de Racing Points terecht komen', het voorkwam dat Bottas voor de undercut kon gaan, waarmee een coureur met een vroege pitstop probeert de coureur voor hem te verschalken. 'Omdat Red Bull diezelfde gedachte had en al voorlag, hielden zij daar het voordeel.'

Bottas moest dus wachten op de Racing Points en dat kostte de nummer drie van het kampioenschap tijd. 'Verstappen begon die tweede stint vervolgens met een voorsprong van 4.1 seconden. Bottas moest weer snelle ronden rijden om het gat te dichten, wat hem zijn banden kostte.' Daarna was de Mercedes-wingman gezien en bleek P3 het hoogst haalbare. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws