Martin Brundle is in zijn nabeschouwing op de Grand Prix van Miami behoorlijk mild voor Lando Norris. De meest ervaren McLaren-coureur had in Miami grote moeite om Max Verstappen in te halen, nadat hij in Jeddah ook al veel tijd verloor achter een langzame Lewis Hamilton. Norris heeft daardoor sinds de openingsrace van het seizoen al geen Grand Prix meer gewonnen. Brundle spaarde zijn landgenoot, en was juist kritisch op Verstappen en Red Bull Racing vanwege een ander incident.
Hoewel de Grand Prix van Miami uitdraaide op een galavoorstelling van McLaren, was er tijdens de openingsfase van de race veel mooie raceactie te zien. 'De Grand Prix van Miami beloofde veel moois, en leverde dat ook grotendeels', concludeert Brundle dan ook in zijn column voor Sky Sports F1. 'De start van de race was hectisch met geweldige wiel-aan-wielgevechten tussen polesitter Verstappen en kampioenschapsleider Oscar Piastri, en ook met Lando Norris, die zich herstelde en terugreed naar de voorkant van het veld.'
Norris kon niks anders
'Na 57 intense ronden zagen we een steeds indrukwekkendere Piastri zijn derde zege op rij pakken en zijn vierde van dit seizoen', vervolgt Brundle. 'Dit is alweer zijn 32e puntenscore op rij, waarmee hij zijn voorsprong in het kampioenschap uitbreidde.' Norris heeft ook al 31 Grands Prix op rij punten gescoord. Het gebeurde niet eerder in de geschiedenis van de sport dat een team zo vaak achter elkaar met beide coureurs punten pakte. De enige coureurs die erin slaagden om langere puntenreeksen neer te zetten zijn Lewis Hamilton (twee keer) en Verstappen.
Brundle beseft dat Norris in Miami regelmatig het geluk aan zijn zijde heeft. 'Norris werd geholpen door een Safety Car om de sprintzege te pakken. Dat gebeurde vorig jaar in de Grand Prix ook al', weet de commentator. 'Ditmaal moest hij de Red Bull in de eerste bochten vermijden, toen Verstappen rondgleed. Dat kostte hem een kans op een nieuwe Grand Prix-zege.' Norris viel daarbij vier plekken terug.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen glijdt rond
Verstappen mocht na een uitstekende kwalificatieronde vanaf poleposition aan de race beginnen, en wilde nu ook koste wat kost de leiding behouden. 'Max wilde geen McLaren aan de binnenkant laten komen bij de eerste bocht, zoals dat in Jeddah gebeurde, maar hij ging iets te snel te eerste bocht in en blokkeerde zijn voorbanden. Lando kruiste terug en ging op het gas. Hij had vrij zicht voor zich en het veld achter zich. Dit was de enige keuze die hij kon maken', zo verdedigt Brundle zijn landgenoot bij het moment waarop Norris veel plekken verloor en in feite de race uit handen gaf.
'Max had nog een moment van overstuur in de tweede bocht en Lando zat nu aan de buitenkant', gaat de 65-jarige verder. 'Norris werd geen ruimte gegund en hij kon niet anders dan de baan verlaten. Dit kostte hem vier plekken.' Bij het terugkomen op de baan moest Carlos Sainz zijn voormalige teamgenoot vermijden, waardoor beide Williams-coureurs elkaar raakten. Alexander Albon ontsnapte daarbij maar net.
McLaren versus Verstappen
Verstappen overleefde de openingsronde dus als leider, maar kon niet erg lang daarvan genieten. 'Toen Piastri de tweede plek van Kimi Antonelli had overgenomen, opende hij de jacht op leider Verstappen. Piastri heeft geweldige racecraft en is marginaal effectiever en klinischer dan Norris, en dat weet Verstappen ook', zo vindt de commentator dat het verschil tussen beide McLaren-coureurs niet al te groot is.
'Piastri dwong Verstappen in ronde 14 in de verdediging in de eerste bocht. Hij dwong hem om van de ideale lijn te gaan, een krappere lijn te nemen, en te laat te remmen. Piastri zag dat de Red Bull begon te glijden en kruiste terug, waarna hij de leiding nooit meer uit handen gaf', omschrijft Brundle. De kampioenschapsleider zette die actie al enkele bochten eerder op, door Verstappen keer op keer in de verdediging te duwen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ondertussen haalde Norris de Williams van Alexander Albon in, en daarna de Mercedessen van George Russell en Antonelli, met prachtige acties', moet gezegd worden', zo is Brundle onder de indruk van de inhaalacties op veel tragere auto's. 'Norris kon Verstappen echter niet onder dezelfde druk zetten als Piastri. Hij moest de plek een keer teruggeven aan Verstappen nadat hij buiten de baan inhaalde. Toen hij hem in ronde achttien eindelijk inhaalde, had Piastri negen seconden voorsprong opgebouwd.'
Kritiek op Verstappen en Red Bull
Brundle besteedde in zijn column ook nog aandacht aan een ander opvallend moment in de Grand Prix. Nadat Gabriel Bortoleto stilviel, gingen meerdere coureurs niet van hun gas. Pierre Gasly en Carlos Sainz verschuilden zich achter het feit dat ze geen waarschuwingen op hun stuur te zien kregen, terwijl de gele vlag naast het circuit wel gezwaaid werd. George Russell zag de vlag wel, maar hield zeer marginaal in, waardoor hij een halve seconde won ten opzichte van Verstappen.
'Russel profiteerde in ronde 29 van de Virtual Safety Car en schoof zo op tot de derde plek, maar Verstappen bleef hem onder druk zetten in de eindfase van de race. Hij klapte zelf uit de school door te roepen dat George niet van het gas was gegaan bij een gele vlag', zo is Brundle niet erg positief over 'klikspaan' Verstappen. Brundle maakt duidelijk dat hij de aanpak van Verstappen en Red Bull kinderachtig vindt. 'Red Bull blies dit verder op na de race met een protest. De wedstrijdleiding sprak dit tegen en wees het protest af', geeft Brundle goedkeurend aan nadat stadsgenoot Russell vrijuit ging.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties