red bull racing max verstappen mclaren lando norris gp miami 2025 zaterdag persconferentie Opinie
Opinie

Mol gaat in op de geheime truc van McLaren: 'Hebben iets op hun voorremmen zitten'

red bull racing max verstappen mclaren lando norris gp miami 2025 zaterdag persconferentie

Olav Mol heeft bij F1 aan Tafel, een podcast van Grand Prix Radio, teruggeblikt op een tumultueus weekend in Miami. De autosportcommentator beoordeelde de gevechten tussen Max Verstappen en beide McLaren-coureurs, en liet ook de laatste stand van zaken weten bij de onderzoeken van Red Bull Racing naar de nog steeds onbekende bandentruc van McLaren.

Verstappen stuntte in Miami maar weer eens met een poleposition, waarna hij zijn leidende positie in de eerste bochten met succes wist te verdedigen. Lando Norris profiteerde bijna ervan dat Verstappen zich in de eerste bocht enigszins verremde, maar Verstappen gooide in de tweede bocht de deur hard dicht. Norris beklaagde zich vervolgens over de boordradio over de actie van Verstappen.

Moet Norris een Rosbergje doen?

Mol toont weinig begrip voor de klaagzang van de vicewereldkampioen. 'Ik snap niet waarom je klaagt dat een ander zijn positie verdedigt', sneert Mol richting Norris. 'Volgens mij draait het daar in de autosport om. Als hij vooraan reed, zou hij hetzelfde doen. Als je goed kijkt naar de actie, zie je dat Max dezelfde lijn aanhoudt als Oscar Piastri in Jeddah deed. Dit is precies hetzelfde', zo vindt Mol beide startmomenten legaal.

Norris viel terug tot de zesde plek, maar eindigde als tweede. In de tweede helft van de race liet hij zien dat het qua snelheid wel goed zat. 'Hij komt wel sterk terug. Hij weet ook dat hij de hele wereld over zich heen krijgt als hij zijn poot een keer stijf houdt en er samen met Verstappen afgaat. Dat deed Nico Rosberg ooit', zo wijst Mol naar de titelstrijd van 2016. 'Hierdoor wordt hij wel tweede, want als hij zijn poot stijf houdt, kan hij zijn hele wedstrijd weggooien. In wezen is het dus heel verstandig wat hij doet. Ik probeer het, het lukt niet, dus ik haak even af.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nico Rosberg pakte in Japan 2016 een cruciale zege, waarna hij aan tweede plekken genoeg had om de titel te pakken.
Rosberg werd in 2016 wereldkampioen, nadat hij zijn aanpak helemaal omgooide.

Desondanks maakte Verstappen met zijn fenomenale verdediging duidelijk wat de verhoudingen bij McLaren zijn. Piastri hield het hoofd wél koel en doet Mol aan Verstappen denken. 'Piastri is foutloos. Daar was en is Verstappen ook ijzersterk in. Hij is één met de auto, en verder maakt hij zich nergens druk over', zegt hij over de stoïcijnse Australiër. Mol kon er wel van genieten dat Verstappen een kansloze strijd tot twee maal toe wél aanging. 'Hij was aan het spelen. Ik wist dat het niet kon, dus ik trapte maar wat lol', zo wordt de kampioen geciteerd.

Geheim van McLaren

Bij F1 aan Tafel ging het ook uitgebreid over de bandenmagie van McLaren. Pirelli nam in Miami extra zachte banden mee, en zal dat in Imola ook doen, waardoor het bandenmanagement een nog grotere rol opeist. Negen teams zijn qua bandenmanagement aan elkaar gewaagd, maar McLaren weet oververhitting altijd te voorkomen. Zelfs toen Piastri en Norris met Verstappen duelleerden, vertoonden de McLarens geen enkel teken van bandenoververhitting.

Red Bull is ervan overtuigd dat McLaren hiervoor een bepaalde truc gebruikt. Het Oostenrijkse team zou warmtecamera's ingezet hebben om dit fenomeen tot de bodem uit te zoeken. 'Ze zoeken nog steeds naar bewijs', zo benadrukt Mol dat Red Bull haar klopjacht nog niet heeft opgegeven. 'Er zijn nog steeds boze tongen die bepaalde dingen beweren. McLaren wordt dat langzamerhand een beetje beu. Die auto wordt steeds gecheckt en is oké.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

voorremmen redbull analyse
Wat mist Red Bull hier?

Hoewel de truc mogelijk legaal is, heeft Red Bull met het warmtecamera-onderzoek wel belangrijke informatie verzameld. 'Ze hebben iets op hun voorremmen zitten, waardoor het geheel koeler blijft', deelt Mol. 'Twee jaar geleden was dit nog een groot probleem bij McLaren. Als je minder warmte hebt in de remmen, blijven je banden ook koeler. Ze hebben daar iets op gevonden, wat de rest nog niet weet. Met de warmtecamera kun je dat prima zien. Ze hebben dat heel goed voor elkaar, en de rest weet nog niet hoe.'

De concurrentie lijkt op seizoensbasis kansloos te zijn, tot men de truc van McLaren weet na te bootsen. Mol legt uit dat dit niet zo eenvoudig is, zelfs als Red Bull weet wat McLaren precies uitvoert. 'Vroeger zag je gewoon een ronde remtrommel. Tegenwoordig hebben ze allerlei voegen en flapjes. Ze hebben daar echt stappen in gezet. Je kunt dat niet zomaar kopiëren, want het heeft ook met alle luchtstromen aan de binnenkant van de velg te maken', sluit de commentator af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws