Max Verstappen en Lando Norris hadden het direct na de start van de Grand Prix van Italië met elkaar aan de stok richting de eerste bocht. De Red Bull Racing-coureur gaf zijn McLaren-opponent weinig ruimte, waardoor deze op het gras terechtkwam. Wat Jolyon Palmer betreft, was de actie van Verstappen op het randje.
Verstappen mocht de race op zondagmiddag van poleposition aanvangen, maar al snel wist de als tweede gestarte Norris zijn bolide aan de binnenzijde van de auto van Verstappen te plaatsen. Norris kreeg echter weinig ruimte van zijn tegenstander en moest met twee wielen door het gras. In zijn analyse voor F1TV bespreekt Palmer het 'incident' tussen beide mannen en de Brit moet meteen aan Barcelona 2024 denken.
'Technisch gezien was dit op het randje van Max, die steeds verder naar rechts komt', begint de voormalig F1-coureur. 'Maar misschien is het een vorm van wraak voor Barcelona vorig jaar, waar Lando iets soortgelijks deed bij Max.' En net als Verstappen vorig jaar niet opgaf, deed Norris dat nu ook niet. De 25-jarige Brit remde later dan de viervoudig wereldkampioen en dook zo aan de binnenkant de eerste bocht in.
De McLaren-coureur haalde de bocht nog maar net, maar dat zorgde er ook voor dat Verstappen de chicane af moest snijden. 'Het was voor Norris cruciaal dat hij de baanlimieten niet overschreed en daarom had hij uiteindelijk recht op die plaats en moest Verstappen deze afstaan. Max snijdt de bocht af en hoopte hier eigenlijk dat Lando de bocht niet zou halen. Norris had namelijk genoeg gedaan door op de baan te blijven. Red Bull zag dat ook en liet Max van positie wisselen met Norris.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstandige keuze Verstappen
Palmer zoomt vervolgens nog wat verder in op de start van beide mannen en de Brit constateert dat Verstappen na het eerste moment met Norris een verstandige beslissing neemt. 'Het was duidelijk dat Norris wat snelheid zou verliezen toen het gras voor hem opdoemde. Hij liet het gas los en op het moment dat hij dat doet, weet hij dat hij heel veel werk te verrichten heeft om Verstappen in te halen in de eerste bocht.'
'En Max inhalen is niet eenvoudig', vervolgt Palmer. 'In principe had Max de binnenkant daarna af kunnen dekken, maar dat zou niet zonder risico zijn geweest. Lando zou dan in de vuile lucht zitten en meer moeite hebben met het remmen voor de bocht', stelt Palmer dat de nummer twee in de WK-stand dan mogelijk tegen de achterzijde van de RB21 van Verstappen zou zijn gereden. 'Max doet hier dus het verstandige door niet over te steken naar de rechterkant.'
Omdat Verstappen besloot om de binnenkant niet te verdedigen, kon Norris aan de binnenkant weer langszij komen. 'Lando remt hier perfect af. Hij blijft met zijn rechterbanden op het circuit. Het is dus een behoorlijk goede manoeuvre en Norris neemt de leiding in de race', aldus Palmer. Lang had de McLaren-coureur de leiding echter niet in handen, want Verstappen sloeg in de vierde ronde alweer terug. In de daaropvolgende ronden reed de regerend wereldkampioen steeds verder weg.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties