Palmer analyseert chaos bij de herstart: 'Misschien moesten de stewards hun vliegtuig halen' Opinie
Opinie

Palmer analyseert chaos bij de herstart: 'Misschien moesten de stewards hun vliegtuig halen'

Palmer analyseert chaos bij de herstart: 'Misschien moesten de stewards hun vliegtuig halen'

Voormalig Formule 1-coureur Jolyon Palmer heeft in zijn analyse voor F1TV de chaos bij de herstart na de tweede rodevlagsituatie in Melbourne tot in detail ontleed. De voormalig Renault-coureur geeft aan dat Sainz niet mag zeuren over zijn straf, die hem terugverwees van de vierde tot de laatste plek. Wel plaatst Palmer zijn vraagtekens bij het optreden van de FIA bij verschillende andere incidenten. Zo meent Palmer dat Gasly tot twee keer toe goed wegkomt zonder raceschorsing, en snapt hij niet hoe Sargeant zonder straf het circuit kon verlaten.

'Dit is de herstart waar alles mis gaat', begint Palmer de herstart in ronde 57 van de Grand Prix van Australië te analyseren. 'Het drama begint met het gevecht om de vierde plek, tussen Sainz en Gasly. Die twee zijn de veroorzakers van alle chaos die volgt. Zij vechten met elkaar richting de eerste bocht. Het is heel lastig om gevoel te krijgen voor banden die nu niet meer op de juiste temperatuur zijn, maar het zijn zachte banden die snel op temperatuur moeten komen. De bandentemperatuur zit nog niet op de piek, en je doet normaal geen racestart met weinig benzine, dus het is heel lastig om in te schatten hoe laat je kan remmen. Er zijn nog maar twee ronden te gaan, als je voorzichtig bent en je je plek verliest, krijg je die positie waarschijnlijk nooit meer terug. Je moet dus het risico tegen de beloning afwegen, net als bij een sprintrace, maar dan in een pure vorm: twee ronden, voor volle punten.'

Palmer ziet dat de Alpine-coureur en de Ferrari-coureur zij aan zij richting de eerste bocht op weg zijn: 'Gasly en Sainz verleiden elkaar ertoe om allebei te laat te remmen. De top drie heeft alles onder controle, maar Gasly heeft heel veel geluk dat hij niet de achterkant van Alonso ramt, strafpunten op zijn licentie pakt, en daarmee een race geschorst wordt, in Bakoe. Sainz raakt Alonso wél en veroorzaakt het ongeluk. Het is totaal niet de fout van Alonso, het is de fout van Sainz, die Alonso in een spin duwt. Alonso raakt zelfs de muur nog zo hard dat hij van geluk mag spreken dat er niks afbreekt, en dat hij zijn race nog kan vervolgen.'

Iemand die in eerste instantie lijkt te profiteren van het incident tussen Sainz, Alonso en Gasly is Aston Martin-coureur Lance Stroll: 'Stroll wint opeens drie plekken en lijkt uit het niets een kans op een podium te hebben, maar doet vervolgens exact hetzelfde in bocht drie', legt Palmer uit. 'Stroll remt niet te laat, hij remt gewoon niet hard genoeg. Pas als hij de bocht lijkt te missen, blokkeert hij zijn wielen. Hij leek van een zesde plek tot een podium gepromoveerd te worden, maar gooit hier alles weg als hij rechtdoor de grindbak inrijdt. Het is met die koude banden lastig om je rempunt goed in te schatten. Daarnaast hadden de coureurs bij de late herstart last van de zon die in hun ogen scheen in bochten één en drie. Dat maakt het extra lastig.'

Ferrari-protest lijkt kansloos

Het bleek uiteindelijk allemaal niks uit te maken, aangezien bij de derde herstart dezelfde volgorde werd gebruikt als bij de tweede herstart. 'Carlos (Sainz, red.) was de grote verliezer hier met een straf van vijf seconden voor de botsing met Fernando (Alonso, red.). Sainz noemde het de meest onterechte straf uit zijn leven, maar ik vond het een terechte straf. De grid werd wel hersteld, maar de Alpine-coureurs kregen ook niet meer de kans om hun oude posities in te nemen. De gevolgen van wat gebeurde bij de tweede herstart blijven staan. En Sainz was zelf de veroorzaker van een groot deel van de chaos.' Palmer vergelijkt de situatie met het startincident uit de Grand Prix van de Verenigde Staten, waar Sainz door Russell in de rondte wordt getikt. Russell kreeg voor dat voorval ook een straf van vijf seconden.

Carlos Sainz kon zijn teleurstelling na de Grand Prix van Australië niet verbergen (Ferrari F1 Media).
Carlos Sainz kon zijn teleurstelling na de Grand Prix van Australië niet verbergen (Ferrari F1 Media).

Palmer begrijpt wel waarom Sainz zich opwond, omdat de race achter de safetycar beëindigd werd. Als gevolg viel Sainz terug tot buiten de top tien, maar: 'Dat is gewoon hoe het soms gaat. Als je een straf hebt en er komt een safetycar, dan valt je straf gewoon veel zwaarder uit. Dat was gewoon pech voor Sainz. Hij maakte zelf echter de fout, hij veroorzaakte zelf het contact en had Fernando uit de race kunnen rijden. Dat gebeurde niet, maar het is alsnog een 100% straf. Ik denk niet dat hij een poot heeft om op te staan, om eerlijk te zijn', zinspeelt Palmer op de uitkomst van het protest dat Ferrari aantekende.

Gasly en Sargeant ontlopen straf

Palmer gaat ook nog in op de crash tussen Alpine-teamgenoten Pierre Gasly en Esteban Ocon: 'Ik geef de schuld hier aan Pierre (Gasly, red.). Hij verremt zich niet alleen in de eerste bocht, hij komt vervolgens op een onveilige manier weer het circuit op en duwt zijn teamgenoot in de muur. Toen Alpine naar de stewards moest, deden ze dat natuurlijk met de hoop dat geen van beide coureurs gestraft zou worden, zodat Gasly niet een race geschorst wordt. Als de coureurs dan allebei schuld erkennen, kunnen de stewards niet één coureur verantwoordelijk stellen. Maar wat mij betreft zit Gasly hier fout. Hij laat niet genoeg ruimte en laat zijn auto naar buiten lopen. Je moet, zeker als je uit het gras het circuit weer oprijdt, beseffen dat er een coureur aan de buitenkant kan zitten. Het is zonde, want Gasly had een waanzinnige race en een waanzinnig weekend achter de rug.'

Tot slot spreekt Palmer zijn verbazing uit over het feit dat Logan Sargeant Melbourne zonder straf kon verlaten, nadat hij De Vries uit de race reed. 'Wat het extra bizar maakt is dat de stewards het incident niet eens onderzocht hebben', ziet Palmer. 'De Vries ligt uit de race, dus Sargeant had waarschijnlijk een gridstraf moeten hebben voor de volgende race in Bakoe, maar misschien moesten de stewards hun vliegtuig nog halen. Ze leken dit incident bizar genoeg te negeren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws