Palmer stipt vast voordeel voor Verstappen aan: 'Dit doet Verstappen echt elke race' Opinie
Opinie

Palmer stipt vast voordeel voor Verstappen aan: 'Dit doet Verstappen echt elke race'

Palmer stipt vast voordeel voor Verstappen aan: 'Dit doet Verstappen echt elke race'

Jolyon Palmer heeft het startincident tussen Max Verstappen en Oscar Piastri onder de loep genomen. De Britse analist beseft dat Verstappen een fout maakte, maar is niet geheel overtuigd van de straf voor de wereldkampioen. Daarnaast stipte Palmer aan dat Verstappen ieder weekend opnieuw een klein voordeel pakt ten opzichte van de andere coureurs.

Verstappen kende een bijzonder laatste deel van zijn kwalificatie. Eerst sloot hij een Q3-ronde driftend af, waardoor er genoeg ruimte voor verbetering leek te zijn in de laatste poging. Een aanpassing aan de voorvleugel zorgde er echter voor dat Verstappen het gevoel bij de RB20 volledig kwijtraakte, waardoor hij zijn snelste tijd niet meer kon aanscherpen, en genoegen moest nemen met de vierde startplek.

Verstappen superscherp

Bij de start valt Verstappen meteen in positieve zin op bij Palmer, die het circuit in 2016 en 2017 nog deelde met Verstappen. 'Er was meteen drama bij de start van de race. Max Verstappen en Oscar Piastri waren daarbij betrokken. Verstappen had een waanzinnige start vanaf de vierde plek', zo schetst Palmer het scenario.

Vervolgens stipt hij een handigheidje van de Red Bull Racing-coureur aan. 'Toen de coureurs naar hun startplek reden, zag je meteen iets dat Verstappen echt elke race doet. Kijk hoe ver hij naar voren staat in zijn startvak!' roept Palmer uit, die met een foto laat zien dat Verstappen bijna helemaal voor de gele streep staat. Als het achterste deel van die band niet meer boven de gele streep hangt, krijg je een straf.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Palmer stipt vast voordeel voor Verstappen aan: 'Dit doet Verstappen echt elke race'
Verstappen schiet uit de startblokken bij de laatste race van het seizoen.

'We hebben in het verleden ook al gezien dat hij echt de limiet helemaal opzoekt. Je kunt de gele lijn hier zelfs zien', zo wijst hij aan dat de band van Verstappen net voor die gele lijn zit. 'Hij zit net over die gele lijn, maar nog nipt in zijn startvak, op de witte lijn. Als je dit vergelijkt met andere coureurs... Max pakt zo al wat winst voor de eerste bocht, omdat hij op het randje van zijn startvak staat. Dit doet hij echt altijd', zegt een enthousiaste Palmer.

Zeldzaamheid bij Verstappen

Dit verklaart mede waarom Verstappen vaak zo sterk is in de openingsronde. Ditmaal was de start zelf ook uitstekend. 'Toen de lampen uitgingen, kwam Verstappen ook nog ongelofelijk weg. Hij zat meteen aan de binnenkant bij Carlos Sainz, en daarna waagt hij een poging om de tweede plek van Oscar over te nemen', ziet de 33-jarige. 'Daarachter rijden George Russell en Pierre Gasly zij aan zij. Russell is niet zo agressief en verliest die plek ook. Dat kwam hem later in de race duur te staan.'

Palmer legt daarmee uit dat Verstappen zijn actie deels inzet, omdat hij anders het risico loopt dat hij in de vuile lucht van Piastri vast komt te zitten, en Sainz in de eerste bocht weer buitenom kan gaan. 'Verstappen gaat er aan de binnenkant voor. Het is zeldzaam voor Max dat hij er niet vol voor gaat', weet Palmer. Verstappen gaf zelf ook achteraf toe dat hij inzag dat er te weinig ruimte was, en zich nog probeerde terug te trekken uit het duel. 'Ze zaten niet helemaal naast elkaar, en daarna spinden ze allebei.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

start abu dhabi oscar piastri 2024 max verstappen carlos sainz
Verstappen en Piastri kijken de verkeerde kant op.

Verschil met Austin

Palmer beseft dat Verstappen een fout maakt, maar kan het toch niet laten om nog een extra compliment uit te delen aan de Red Bull-coureur. 'Max deed een indrukwekkende 360 en kon zijn weg vervolgen zonder terug te vallen naar de achterkant van het veld. Dat is echt heel knap.' De Limburger sloot de eerste ronde als elfde af, terwijl Piastri terugviel tot de laatste plek.

Verstappen maakte volgens Palmer wel een inschattingsfout. 'De start was minder indrukwekkend van Verstappen. Bij de onboardbeelden zien we dat hij de beste start van het hele veld had. Hij komt echter van ver bij Oscar, en dit is anders dan in Austin, toen hij er vol voor ging bij Lando Norris in de eerste bocht. Hier heb je een hele korte remzone, en je neemt de snelheid ook mee in de bocht. Bij een korte remzone heb je weinig kans om zoveel meters goed te maken als Max probeert te doen.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Palmer stipt vast voordeel voor Verstappen aan: 'Dit doet Verstappen echt elke race'
Verstappen remt Norris in Austin uit.

Herhaling van Mexico?

Palmer denkt dat Verstappen juist inzette op een voorzichtige aanpak bij de McLaren-coureurs, met de constructeurstitel op het spel. 'Hij vertrouwt erop dat Oscar veel eerder remt, en passief is in de bocht, maar dat doet Oscar niet. Piastri stuurt de bocht normaal aan. Verstappen zit naast Piastri, maar niet helemaal. Hij is normaal juist heel goed met afremmen van de auto, en de binnenkant pakken, waarmee hij de plek afdwingt. Hier kan hij dat gewoon niet doen, omdat de remzone te kort is. Het leek wat dat betreft meer op het moment in Mexico. Hij kwam daar ook van ver, en er was ook geen lange remzone', zegt de Brit over het moment tussen Norris en Verstappen.

'Max zit er maar half naast, en heeft dus een probleem. Hij kan niet anders dan de kerbstones bij de apex te pakken', zo legt de oud-coureur het probleem uit. 'Die kerbstone heeft twee delen: een vlakker deel, en een hoger deel. Dat hogere deel wil je vermijden, maar Max moet daar wel overheen gaan. Je ziet dat de auto een beetje over de kerbstone stuitert, en daardoor gaat hij nog meer richting Oscar. Hij stuurt zo scherp mogelijk in en beseft dat hij de controle over de situatie kwijt is geraakt.'

Uiteindelijk raken beide coureurs elkaar, al merkt Palmer op dat het bijna goed ging. 'Max probeert nu alleen de crash te vermijden, maar dat was al te laat. Hij houdt de auto daarna met die 360 wel mooi onder controle, maar het was duidelijk een agressieve actie, die niet slaagde. Het scheelde niet veel, of ze hadden de bocht wel allebei gehaald, maar hij kan de auto net niet genoeg laten draaien.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris abu dhabi mclaren 12
Norris zorgde alsnog voor feest bij McLaren.

Waarom krijgt Verstappen terug?

Palmer behandelt vervolgens een kijkersvraag: 'Waarom werd het incident niet gezien als een startincident, zoals vaak het geval is?' luidt de vraag aan Palmer. 'Dit ligt een beetje in de handen van de wedstrijdleiding. De stewards vonden dat dit puur te wijten was aan de agressiviteit van Max. Hij nam bewust de keuze om voor de tweede plek te gaan. Het had niks te maken met andere auto's om hem heen, en hij had vrij zicht.'

'Hij nam een duidelijke beslissing, die niet echt beïnvloed werd door auto's om hem heen. Hij lag al derde, aan de binnenkant van Sainz, en hij ging bewust voor de tweede plek', zo verklaart Palmer de uitleg van de wedstrijdleiding. 'De stewards vonden dat er geen sprake was van verzachtende omstandigheden, zoals dat bij Nico Hülkenberg wel het geval was in Qatar. Hij zat in het veld op harde banden, met auto's om hem heen. Hij had gewoon een ongeluk, maar hier vonden de stewards dat dit echt een agressieve actie was van Verstappen. Hij tikte Piastri daarbij ook aan, en ze vielen allebei terug.'

Palmer geeft echter aan dat hij zelf niet zo overtuigd was van de straf. 'Max bood zijn verontschuldigingen ook aan voor het incident bij Piastri. Ik was wel wat verrast dat ze dit geen typisch incident uit de eerste ronde vonden, maar ik kan beide kanten van het verhaal wel begrijpen. Ik snap de logica van de stewards wel, want Verstappen zette de actief zelf in.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws