NB | 'Dat de scheidsrechters Verstappen afbranden is veel kwalijker, daardoor loopt de emmer over' Formule 1
Formule 1

NB | 'Dat de scheidsrechters Verstappen afbranden is veel kwalijker, daardoor loopt de emmer over'

NB | 'Dat de scheidsrechters Verstappen afbranden is veel kwalijker, daardoor loopt de emmer over'

McLaren is constructeurskampioen geworden in 2024, terwijl coureurskampioen Max Verstappen het seizoen met een straf en een zesde plek afsloot. F1Maximaal.nl blikt met hoofdredacteur Mark Hanselman terug op het laatste weekend van het jaar, waarbij de belangrijkste momenten uit de race besproken worden.

- Is McLaren de verdiende constructeurskampioen?

'Wat mij betreft wel. Ferrari is toch vooral het hele seizoen best of the rest geweest. Aan het begin waren ze het tweede team achter Red Bull Racing, en toen Red Bull terugzakte, was McLaren vaak sterker dan Ferrari. Het Italiaanse team is lang in beeld gebleven door constant te presteren. Hoewel de duo's van Mercedes en McLaren ook hoog aangeschreven staan, denk ik dat Ferrari dit seizoen het sterkste rijderskoppel had. Dat maakt het extra sneu dat Carlos Sainz, de beste tweede coureur van 2024 naar mij mening, moet vertrekken.'

'McLaren heeft de beste auto gebouwd, en de titel uiteindelijk ook verdiend. Vergeet niet dat McLaren ook punten heeft laten liggen op Ferrari, omdat McLaren met Lando Norris een titelkandidaat had, en Ferrari met Charles Leclerc niet. McLaren liet punten liggen in races als Oostenrijk, Austin, en Mexico, omdat Verstappen hem het leven zuur moest maken.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris max verstappen duel start vs usa cota 2024 12
Verstappen drukt Norris naast de baan, Leclerc profiteert.

'Als Norris niet voor het kampioenschap had gestreden, had Verstappen hem in Oostenrijk laten winnen, had hij in Austin minder fel verdedigd, en zijn actie in Mexico ook niet ingezet, waardoor Norris daar vermoedelijk ook gewonnen had. Dat had alleen al 42 punten verschil uitgemaakt, en dan tel ik het incident tussen Oscar Piastri en Max Verstappen dus nog niet mee.'

'Verstappen liet Carlos Sainz in Mexico juist makkelijk passeren, en blokte Norris bij de start in Austin al, waardoor Leclerc de leiding in de schoot geworpen kreeg. Als Leclerc de concurrent van Verstappen was geweest en niet Norris, dan was het gat veel groter geweest. McLaren had veruit de sterkste auto, en is daarom de verdiende constructeurskampioen naar mijn mening. Op het bepalende moment leverde McLaren overigens onder hoge druk nog even een pitstop van 2,0 seconden af. Dat is echt knap.'

- Pakte McLaren het in Abu Dhabi dan ook goed aan?

'Dat vind ik dan weer niet. McLaren zat natuurlijk compleet in een zetel met de voorsprong van 21 punten, en Charles Leclerc op de laatste startrij. Lando Norris en Oscar Piastri stonden op de eerste startrij, maar ze konden van tevoren ook wel bedenken dat concurrent Carlos Sainz en wereldkampioen Max Verstappen voor hun kans zouden gaan. Beide coureurs wisten dat de mannen van McLaren voorzichtig moesten zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris abu dhabi mclaren 12
Lando Norris maakt McLaren wereldkampioen.

'Verstappen plaatste dan ook een nogal ambitieuze inhaalactie. Daar had Piastri op voorbereid moeten zijn, en hoewel het misschien niet geheel eerlijk zou zijn geweest, had hij gewoon moeten uitwijken. In plaats daarvan gooit hij de deur eerst volledig open en daarna riskeerde hij een uitvalbeurt door Verstappen een minimale hoeveelheid ruimte te geven. De zo comfortabele situatie was er opeens volledig van afhankelijk dat Norris geen probleem kreeg. Gelukkig voor het Britse team gebeurde dit niet, en pakten ze toch nog de titel.

- Was de straf van Verstappen terecht?

'Ja, wat mij betreft wel. Verstappen was echt te ambitieus met zijn inhaalpoging, omdat de eerste bocht van het Yas Marina Circuit zich echt niet loont voor dive-bombs. Je zal dan altijd met onderstuur over de kerbstones gaan, en het risico lopen dat je een collega aantikt en spint. Het is zeer zeldzaam dat Verstappen dezelfde fout twee keer maakt, maar in 2016 deed hij precies hetzelfde bij Nico Hülkenberg. Overigens haalde hij destijds ook alweer drie coureurs in de openingsronde in.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

2016 abu dhabi start nico rosberg lewis hamilton max verstappen nico hulkenberg
Max Verstappen dook in 2016 naast Nico Hülkenberg.

'Verstappen zat gewoon niet volledig naast Piastri, en veroorzaakt het incident. Daar deed Verstappen zelf overigens ook niet moeilijk over. Hij boos zijn excuses achteraf meteen aan, en Piastri accepteerde die excuses. Het is wel zonde dat Verstappen in de laatste raceweekenden zo veel strafpunten verzameld heeft op zijn superlicentie, en dus met een penibele situatie naar 2025 zal gaan.'

- De woede van Verstappen over de straf is dus onterecht?

'Nee, de woede van Verstappen heeft niks met die straf zelf te maken, maar met het feit dat hij er keer op keer mee geconfronteerd wordt dat er geen pijl op te trekken is hoe incidenten in de Formule 1 afgehandeld worden. Daarnaast heeft het toch te vaak de schijn ervan dat het een voordeel is als je Brits bent.'

'Verstappen verwees na de race ook naar het incident tussen George Russell en Liam Lawson in de kwalificatie. De Brit, waar Verstappen niet bepaald mee op goede voet staat, ontsnapte aan een straf én een onderzoek, terwijl een gridstraf van drie plekken een formaliteit leek te zijn. Een week eerder werd bij Verstappen namelijk nog gezegd dat hij slechts één plek gridstraf kreeg omdat Russell in een langzame ronde zat, anders zou het drie plekken geweest zijn.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

teams qatar 2024 brokkenpiloten
Esteban Ocon werd in Qatar uitgeschakeld door Nico Hülkenberg.

'Daarnaast beging Nico Hülkenberg in Qatar een veel grotere fout, en schakelde hij Franco Colapinto en Esteban Ocon uit. Twee uitvallers, maar Hülkenberg kreeg geen straf. Ook dit incident werd niet eens onderzocht, dus die keuze lag bij wedstrijdleider Rui Marques, en niet bij de FIA-stewards. Later in die ronde kreeg Lance Stroll wél een straf vanwege het aantikken van Alexander Albon in een veel minder ernstig vergrijp.'

'Waarom krijgen Hülkenberg en Russell dan geen straf en Verstappen en Stroll wel? Dat ligt simpelweg aan de reputatie, en dat geeft het tekort van de FIA aan. Het loont zich dus dat Russell altijd de brave jonge speelt als het nodig is, terwijl Verstappen het hart op de tong draagt. Dat wordt hem niet in dank afgenomen, en geeft hem steeds het nadeel van de twijfel, waar Russell er alles aan doet om op dit soort momenten het voordeel van de twijfel te krijgen. Jammer dat de wedstrijdleiding dit niet objectiever kan afhandelen.'

- Hoe kijk je naar de uitspraak van Verstappen dat de wedstrijdleiding uit 'stomme idioten' bestaat?

'Begrijpelijk, maar ook jammer. Verstappen wordt steeds volwassener, maar als de frustratie echt overloopt, uit hij dat op zo'n manier. Dat zagen we bijvoorbeeld ook in Hongarije, waar Gianpiero Lambiase het te horen kreeg, of in Mexico, waar hij wel echt over het randje ging met zijn acties tegen Lando Norris. Verstappen heeft echter ook een extreem lang en zwaar seizoen achter de rug.'

'Het begon bij Red Bull al heel onrustig, waarbij de toekomst van bijna alle hoofdrolspelers op het spel kwam te staan. Verstappen moest er alles aan doen om de rust enigszins te bewaren en tussendoor races te winnen. Vervolgens raakt Red Bull volledig de weg kwijt met de RB20, terwijl Adrian Newey al vertrokken is. Verstappen trok al snel aan de bel, maar zijn zorgen werden te laat serieus genomen. Daarna leef je elke sessie in de wetenschap dat je alles uit de kast moet halen om de schade te beperken.'

'Ondertussen krijg je ook nog constant het gevoel dat je tegen de Britse media moet opboksen, plus de wedstrijdleiding, die via Johnny Herbert ook tussen de weekenden door uithalen naar Verstappen. Nee, Verstappen moet niet zo uithalen naar de scheidsrechters, maar dat de scheidsrechters Verstappen in interviews met casino's afbranden is veel kwalijker. Het is dan ook niet gek dat de emmer een paar keer overliep.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

herbert
Johnny Herbert heeft dit jaar het nodige gezegd over Verstappen.

'Austin is daar het beste voorbeeld van. Verstappen verdedigt fel, heel fel, maar overtreedt geen regels. Toch staat zijn rijstijl een week lang ter discussie bij de Britse media en bij Herbert. Dat was zo extreem, dat de richtlijnen voor het racen in Mexico besproken werden, nota bene nadat Verstappen dus fenomenaal verdedigt. Dat hij in Mexico dan over de grens gaat, is niet goed, maar wel begrijpelijk.'

'Datzelfde geldt voor Abu Dhabi. Ja, het klopt dat zijn uitspraak misschien over het randje was. Soms denk ik ook: is dit nou nodig? Deze kant hoort helaas ook bij Verstappen, maar het maakt hem ook zo uniek. Bij Verstappen zit je elke race weer te kijken naar wat nu weer gaat gebeuren. Het is werkelijk nooit saai. Natuurlijk kan hij totaal niet tegen zijn verlies, maar dat maakt hem juist zo sterk. Hij doet er dus alles aan om niet te verliezen. Lando Norris en Charles Leclerc hebben ook genoeg talent, maar kunnen te goed tegen hun verlies om dezelfde drang om te winnen te hebben als Verstappen. Daardoor werkt hij altijd kei- en keihard, en daardoor is hij zo goed.'

- Hoe beoordeel je de prestaties van de andere coureurs van de topteams?

'Misschien controversieel, maar ik vind het optreden van Charles Leclerc wat overrated. De Monegask had een geweldige openingsronde en sloeg precies op de juiste momenten toe, waarbij hij profiteerde van Sergio Pérez, die in bocht 6 echt veel en veel te vroeg remde. Na de openingsronde zit hij echter op P8. Tussen Sainz en Leclerc zitten alleen Gasly, Russell, Alonso, en de Haas-coureurs. Dat zijn, op Russell na, coureurs die hij makkelijk moet kunnen inhalen. Toch eindigt hij 26 seconden achter Sainz, die de hele race sneller was.'

'Lewis Hamilton was wel erg sterk. Een mooie statistiek: in hun drie jaar als teamgenoten stonden Hamilton en Russell op 685-685 voor de Grand Prix van Abu Dhabi. Door die inhaalactie in de laatste ronde wint Hamilton die onderlinge strijd dus met 697 tegen 695. Hamilton is het racen nog lang niet verleerd, al worden de kwalificaties wel lastiger. Daarin zal hij ook een zware kluif krijgen aan Charles Leclerc.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton charles leclerc ferrari 2023
Wie gaat deze strijd winnen?

'In de race was Hamilton echter duidelijk sneller dan Verstappen, maar Verstappen was op zijn beurt wel duidelijk sneller dan Russell. Verstappen loste een straf van tien seconden in, maar zonder die straf was hij sneller dan Russell. Dit is zorgwekkend voor Mercedes, want Russell moet volgend seizoen het team leiden, maar is in de race dus duidelijk langzamer dan zijn teamgenootje.'

'Van Piastri viel me vooral op dat hij later in de race zich erg vaak liet foppen in de DRS-spelletjes. Het gebeurde hem te vaak, dat hij in de eerste DRS-zone inhaalde, om in de tweede DRS-zone weer ingehaald te worden. Na een paar keer zou hij zijn lesje toch geleerd moeten hebben, maar hij was nogal hardleers. Dan was het contrast met Pierre Gasly erg groot. De Fransman was juist ijzersterk in de duels met bijvoorbeeld Piastri en Yuki Tsunoda.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws