Max Verstappen weet dat hij alles in de strijd moet gooien om ook maar een kans te maken tegen de McLaren. Hij heeft het afgelopen weekend getoond dat hij ook als vader van dochtertje Lily bereid is om dat te doen op het circuit. Verstappen heeft een uitgebreide trukendoos waar hij een beroep op kan doen. De Duitse journalist Michael Schmidt zag hoe zelfs dat niet genoeg was in Miami.
Bij Auto, Motor und Sport onderstreept Schmidt dat er wel degelijk ook zaken zijn waar de concurrentie van McLaren zich aan kan optrekken. Zo was zowel Piastri als Norris niet in staat om de polepositie te pakken voor de sprintrace van zaterdag of de race van zondag. 'Dit is het bewijs dat de auto's van Mercedes en Red Bull de potentie hebben om McLaren in één ronde te verslaan. Maar zodra McLaren aan de leiding ligt in de race, verdwijnen Piastri en Norris aan de horizon, alsof ze elke ronde kunnen rijden zoals in de kwalificatie.'
McLaren maakt indruk
Als dat het hele seizoen blijft aanhouden, wordt het voor de andere teams gewoon ontzettend moeilijk om races te winnen. McLaren maakt indruk op verschillende gebieden, maar vooral qua bandenmanagement steekt het team van CEO Zak Brown er bovenuit. 'McLaren houdt zijn bandentemperaturen binnen het gewenste window. Bij alle andere auto's schieten ze op een gegeven moment door het dak. De banden van de Red Bull stonden al zo in het rood dat de hele trukendoos van Verstappen hem niet hielp om zijn positie te verdedigen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het is wel mooi voor de fans om Verstappen in die gevechten op de baan al zijn middelen te zien inzetten. Hij weert zich telkens enorm, ook al is het soms een onmogelijke opgave om de McLarens achter zich te houden. Het is ergens ook wel een geruststellende gedachte dat zelfs Verstappen niet is opgewassen tegen bepaalde wetten van de autosport. Uiteindelijk maakt de pure snelheid toch vaak het verschil.
Tegenstanders op zoek naar oplossingen
Bij de tegenstanders van McLaren moeten de teambazen zich beraden. Is er een type band waar ze mee in de buurt van McLaren kunnen komen? Zijn er bepaalde temperaturen of circuits waar de snelste bolide toch in verlegenheid gebracht kan worden? Tot nu toe zijn de antwoorden op die vragen meestal negatief. 'McLaren moet iets hebben dat verder gaat dan veel downforce en een uitgebalanceerde autobalans', concludeert Schmidt.
Over dat iets wordt danig gespeculeerd en er is een theorie die steeds meer aan geloofwaardigheid wint. 'Er is nu een groeiend geloof in de paddock dat de ingenieurs in Woking een bijzonder slimme oplossing hebben bedacht voor de manier waarop de lucht in de remventilatietrommels circuleert, zodat de remmen warm blijven maar de banden afkoelen. De buitenvorm van de trommels is gestandaardiseerd. Binnen heb je alle vrijheid.'
Geen inbreuk op reglementen
McLaren zou op die manier geen inbreuk plegen op bepaalde reglementen. Die vrijheid is dan wel cruciaal en daar zou McLaren dus uitstekend gebruik van maken. 'Het is alleen niet toegestaan om expliciete koelelementen te installeren, maar je bent niet beperkt in de keuze van de gebruikte materialen', legt Schmidt uit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties