Max Verstappen weet in 2025 heel goed dat McLaren de snelste auto heeft. Dat zorgt ervoor dat de Red Bull Racing-coureur vaak voor een afwijkende aanpak kiest qua afstelling of bandenstrategie. De keuzes uit de derde vrije training laten al doorschemeren dat dit in Monza niet anders zal zijn. Verstappen neemt risico in de kwalificatie, en hoopt daar in de race van te kunnen profiteren.
Verstappen en George Russell kwamen in de laatste vrije training als laatsten naar buiten. Dat heeft een duidelijke reden: beide topcoureurs kozen ervoor om in de derde vrije training alleen op de zachte banden te rijden. Deze banden gaan minder lang mee, en daardoor is het handiger om pas in de laatste veertig minuten van de sessie te rijden, als de baan meer grip biedt dan aan het begin van de sessie.
McLaren blijft conservatief
McLaren-coureurs Lando Norris en Oscar Piastri waren op dat moment al lang bezig met hun eerste stint op harde banden. Hoewel zij deze banden wel kunnen meenemen naar de zondag, is de set van de C3-banden dusdanig versleten dat deze banden alleen in een noodscenario gebruikt zullen worden. In de praktijk heeft McLaren dus een set van de harde banden en een set van de mediumbanden. Bij een late Safety Car zullen beide coureurs vermoedelijk naar een gebruikte zachte band wisselen.
Ferrari maakte een iets minder conservatieve keuze, maar het team hakte die knoop al voor de derde vrije training door. Ferrari nam slechts één set van de harde banden mee naar de zaterdag, en twee sets van de mediumbanden. Charles Leclerc en Lewis Hamilton reden eerst op medium en daarna op zacht, en hebben in principe dezelfde banden als de McLaren-coureurs, alleen hebben de Italianen in een noodgeval gebruikte mediumbanden in plaats van gebruikte harde banden.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen vertrouwt op eigen talent
Verstappen is een van de weinige coureurs, die opviel door drie sets racebanden achter de hand te houden voor de zaterdag. De Nederlander heeft twee nieuwe sets van de harde banden en een set van de mediumbanden. Dat betekent wel dat hij de kwalificatie moet overleven met één set minder van de C5-banden. Het is voor Verstappen dus cruciaal dat hij Q1 overleeft met één set banden, anders is hij later in de kwalificatie in het nadeel.
Red Bull weet dat men dit risico niet kan nemen met Yuki Tsunoda. Daarom neemt de Japanner wel vijf nieuwe sets van de C5-banden mee naar de kwalificatie. Het enige andere team waarbij de teamleiding kleur bekende was Racing Bulls, waar men wel het vertrouwen had dat Isack Hadjar met vier sets banden kon overleven, terwijl Liam Lawson een set extra kreeg. Hierbij is ook belangrijk dat coureurs in Q3 een set extra krijgen van het zachte rubber.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Verstappen, Russell, Antonelli, en Hadjar zijn de enige coureurs die dus drie sets van de twee hardste bandencompounds overhouden. Dit kan hen een voordeel in de race opleveren, vooral bij Safety Cars. Zij hebben dus een extra troef achter de hand. Bij de andere teams valt ook Alexander Albon op: de Brit nam als enige zeven sets zachte banden mee naar de zaterdag. Na twee stints op die zachte banden heeft hij alsnog vijf sets over.
Verder is Aston Martin goed om te benoemen. Het Britse team rijdt altijd een rondje op de harde banden voor de race aan het begin van de derde vrije training. Eén van de twee gebruikte sets van die harde banden zijn dus nog zo goed als nieuw. Aston Martin doet dit om de houdbaarheid van die set banden te verlengen, al gaat het ten koste van het piekniveau van die banden, en daardoor wordt dus ook de undercut minder krachtig.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties