McLaren was in Zandvoort nog extreem dominant, maar in Italië lijkt het verschil beduidend kleiner te zijn. Uit een analyse van Formula1.com blijkt dat Max Verstappen mag hopen op een tweede Italiaans sprookje, nadat hij in Imola ook al wist te verrassen. De Nederlander hoeft nagenoeg niks toe te geven op de McLaren-coureurs.
In de daguitslag was Lando Norris de snelste coureur en kwam Max Verstappen niet verder dan een zesde plek. Wie wat verder kijkt dan de daguitslag, ziet echter al snel dat de Nederlander een goede vrijdag achter de rug heeft. In de eerste vrije training stond de wereldkampioen lang bovenaan, totdat de Ferrari's met glory runs de kopposities overnamen, en Carlos Sainz nog een snelle ronde reed tijdens de racesimulatie van Verstappen.
Verstappen houdt wat achter de hand
Verstappen was in de tweede vrije training ook competitief, met name op de mediumbanden. Op de zachte banden maakte hij zijn enige foutje van de middag. Na een moment van overstuur in de tweede Lesmo-bocht brak hij zijn ronde af. In een tweede poging kwam Verstappen alsnog tot een competitieve tijd, maar het was duidelijk dat er meer in het vat zat.
Datzelfde geldt overigens voor Norris. Uit de analyse van Formula1.com blijkt dat Norris 0,167 seconde sneller had kunnen gaan als hij zijn snelste minisectoren had gecombineerd. Verstappen had 0,151 seconde sneller kunnen zijn, als hij zijn snelste minisectoren had gecombineerd. Dat getal had nog hoger kunnen uitvallen als hij zijn eerste ronde niet afgebroken had.
In de analyse van Formula1.com wordt verder ook rekening gehouden met de baanomstandigheden op het moment van de snelle ronden. De eindconclusie is dan ook dat Norris omgerekend maar 0,04 seconde sneller was dan Verstappen. De Limburger staat er ook om bekend dat hij in Q3 vaak nog wat extra's weet te vinden. Ferrari was met Charles Leclerc een tiende langzamer dan Verstappen, terwijl Mercedes en Williams op een wat grotere achterstand staan. Het hele veld staat binnen een seconde.
De tekst gaat verder onder de tabel.

Op basis van bovenstaande data maakt Williams een kans om goede startposities te veroveren, en in combinatie met de hoge topsnelheid lonkt een sterk resultaat voor het Britse team. Dat is ook hard nodig, want Aston Martin, Racing Bulls, en Sauber lopen de laatste tijd hard in. Racing Bulls staat in Monza op een grotere achterstand dan in Zandvoort, maar het Italiaanse circuit vormt dan ook een groot contrast op het circuit in Nederland.
Verstappen in de DRS van McLaren
McLaren heeft dit jaar al vaak laten zien dat het in de kwalificaties wel spannend kan worden, maar dat het team in de races veel marge heeft. Dat is in Italië niet het geval. Red Bull Racing wordt daarbij ook geholpen door de lage bandenslijtage. Pirelli nam net als vorig jaar de C3, C4, en C5 mee, en het lijkt erop dat alle teams voor een éénstopper zullen kiezen met de twee hardste compounds.
Verstappen kwam in de racesimulatie slechts een tiende tekort. Daarbij werd de wereldkampioen ook nog afgeremd door grind, dat meerdere keren voor zijn neus op de baan werd gegooid door andere coureurs. 'Het voelde alsof ik in de regen reed op slicks', zegt Verstappen over die momenten. De wereldkampioen liet daarbij duidelijk tijd liggen, en er lijkt dan ook meer in het vat te zitten. Verstappen liet dan ook weten dat hij blij was met de auto.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari had het in de racesimulaties lastiger. Beide coureurs schoten meerdere keren van de baan. Zelfs zonder die fouten zakt Ferrari weg in de long run. Mercedes loopt in op het thuisteam, terwijl Williams in de race ook niet meer kan aanhaken bij de vier topteams. Alpine sluit net als over één ronde de rijen.
Grote verschillen op de rechte stukken
Vorig jaar had Red Bull het nog loodzwaar in Italië, met een totaal ongeschikte achtervleugel. Red Bull zal niet alle middelen gestoken hebben in de achtervleugel van dit jaar, maar het is wel duidelijk dat die vleugel kleiner is dan het exemplaar dat op de RB20 gemonteerd werd. Dat zorgt voor een efficiëntere aanpak bij Red Bull, dat nu aan McLaren gewaagd is. Volgens de data van Formula1.com zijn McLaren, Mercedes, en Red Bull even snel in de langzame bochten. Alleen Ferrari verliest daar wat tijd.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In de snelle bochten loopt de achterstand van Ferrari hard op, terwijl Red Bull daar enkele honderdsten toegeeft. Op de rechte stukken zien we hoe Ferrari toch in de buurt weet te blijven van de rest. Volgens Helmut Marko had Ferrari de motor echter al verder opengedraaid. Red Bull geeft op de rechte stukken wat tijd toe op McLaren, maar heeft wel meer topsnelheid. McLaren wint dus vooral onder tractie en aan het begin van de rechte stukken. Marko bevestigde dit zwakke punt, maar voegde toe dat Red Bull wist hoe dit euvel verholpen kan worden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties