Albers over Audi: 'De Formule 1 is toch echt iets anders dan Le Mans' Formule 1
Formule 1

Albers over Audi: 'De Formule 1 is toch echt iets anders dan Le Mans'

Albers over Audi: 'De Formule 1 is toch echt iets anders dan Le Mans'

Formule 1-analist Christijan Albers vindt dat het toetreden van Audi in 2026 in de Formule 1 geen garantie is op succes. Volgens de Nederlander is de Formule 1 echt iets anders dan Le Mans waar Audi vaak succesvol is geweest. Albers is daarnaast niet blij met het motorreglement. De voormalig Formule 1-coureur kijkt vol interesse naar de toetreding van Audi en mogelijk Porsche.

Audi maakte vorige week bekend dat het vanaf 2026, als het nieuwe motorreglement ingaat, zal toetreden tot de Formule 1. Het automerk heeft de ogen gericht op een samenwerking met Sauber. De deal moet nog rondkomen, maar Audi zou een meerderheidsbelang van vijfenzeventig procent krijgen. Audi is in het verleden vaak succesvol geweest in verschillende takken van de autosport, maar de Formule 1 is andere koek volgens Albers.

'Ze hebben een goede track-record en ze zijn succesvol in bijna alles wat ze doen. Maar de Formule 1 is toch compleet iets anders dan wat ze op Le Mans deden. Ze gebruikten Joest om die auto’s te runnen, Audi gebruikte Dallara voor de aerodynamische pakketten. Het is allemaal wat ingewikkelder, geen garantie op succes', aldus de analist tegenover Motorsport.com.

'Ik ben niet zo'n voorstander van het motorreglement'

De voormalig Formule 1-coureur laat zijn blik schijnen op het motorreglement. Audi hoeft namelijk geen MGU-H te bouwen. 'Dat scheelt een slok op een borrel. Het duurde bij de andere motorbouwers echt een tijd voor ze op het niveau van Mercedes zaten, de andere fabrikanten hebben wel geprofiteerd van het Mercedes-concept. Ferrari rijdt nog met een ander concept met die turbo, die hebben het meer voor op de motor en de anderen hebben een splitsing van voor naar achteren. Daarnaast zijn heel veel mensen van Mercedes bij andere teams gaan werken. Honda heeft nu de sterkste motor, dan krijg je Ferrari en daarna Mercedes.'

Albers vindt het jammer dat de MGU-H gaat verdwijnen. 'Ik ben niet zo’n voorstander van het motorreglement. Ze moesten vanuit de Formule 1 natuurlijk wel, merken als Audi en Porsche wil je er wel bij hebben. Maar aan de andere kant verlies je het hele mooie technische aspect van die MGU-H. Daar zat eigenlijk juist de techniek van deze tijd in, het opwekken van nieuwe energie om in die batterij te steken. Daarmee konden ze berekenen hoe ze die batterij konden gebruiken. Natuurlijk wordt die turbo ook continu op snelheid gebracht. Je krijgt straks qua karakter een hele andere auto als je op het gas gaat. De vraag is of je dat wil.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws