Max Verstappen zal naar alle waarschijnlijkheid niet voor de vijfde achtereenvolgende keer met de wereldtitel aan de haal gaan. De coureur van Red Bull Racing stond de afgelopen races al niet meer op het podium en in Hongarije beleefden de Nederlander en zijn team het absolute dieptepunt. Alex Brundle stelt dat de viervoudig wereldkampioen momenteel eigenlijk vooral strijdt voor zijn reputatie. De zoon van voormalig F1-coureur Martin Brundle legt uit wat hij daarmee bedoelt.
In de afgelopen races reeg het team van McLaren de dubbelzeges aaneen, maar in het begin van het jaar kon Verstappen Oscar Piastri en Lando Norris nog met enige regelmaat echt uitdagen. Dat is de laatste tijd een stuk minder het geval. Sterker nog: op de Hungaroring speelde de 27-jarige Limburger slechts een bijrol en eindigde hij zelfs bijna op een ronde achterstand van racewinnaar Norris. Als dit zo doorgaat, dan heeft dit volgens Brundle waarschijnlijk gevolgen.
'We weten nu dat hij bij Red Bull blijft, maar hij denkt nog altijd na over zijn toekomst', begint de Brit in The Red Flags Podcast. 'De onderhandelingen met Red Bull gaan waarschijnlijk gewoon door. We weten natuurlijk dat hij geen goede auto had tijdens het afgelopen raceweekend. De auto was echt verschrikkelijk, ik heb er het hele weekend op gelet. Maar stel dat hij steeds in de onderste regionen van de top tien rondrijdt en die lijn in het begin van 2026 met de nieuwe regels doorgetrokken wordt, dan weet je nooit wat er kan gebeuren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik denk niet dat iemand in een dergelijk geval ooit zal zeggen dat hij niet één van de beste coureurs ter wereld is, maar zijn reputatie als legende wordt wel een beetje aangetast als hij niet meer vooraan rijdt, duidelijk boven zijn materiaal uitstijgt of als hij het volledige potentieel van de lastig te besturen Red Bull-bolide niet meer weet te benutten', denkt Brundle.
Vechten voor reputatie
Brundle denkt dat het voor de Nederlander dan ook belangrijk is dat hij een 'probleem' kan zijn voor de coureurs die om het kampioenschap vechten. In dit geval zijn dat Piastri en Norris. 'Hij moet races kunnen rijden zoals in Imola, toen hij buitenom ging bij Piastri en hij moet in staat zijn om races te leiden in een moeilijk te besturen auto. Hij moet nog steeds dat 'probleem' zijn, ook al weet hij dat het voor hem nu niet om het kampioenschap gaat.' Als hem vervolgens gevraagd wordt of Verstappen momenteel vooral voor zijn reputatie vecht', antwoordt Brundle instemmend. 'Ja, eigenlijk wel.'
Brundle wijst vervolgens op de eerste jaren van Verstappen bij Red Bull. In de jaren van 2016 tot en met 2020 werd de F1-wereld gedomineerd door Mercedes en voornamelijk Lewis Hamilton, maar Verstappen wist ieder jaar races te winnen. Dit seizoen lukte hem dat ook in Suzuka en in Imola, maar ondanks meerdere updates heeft Red Bull in de laatste maanden geen duidelijke stap voorwaarts kunnen zetten. Dat leidde tot het dramatische Grand Prix-weekend in Hongarije, waar een goed resultaat er gedurende het hele weekend nooit inzat. Het is afwachten of het over enkele weken in Zandvoort beter gaat.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties