De zomerstop is al een weekje aan de gang in de Formule 1. Het is voor de teams, coureurs en de rest van de Formule 1-wereld tijd om de balans op te maken. McLaren heeft de touwtjes stevig in handen, en daarachter knokken Red Bull Racing, Ferrari en Mercedes veelvuldig met elkaar. We focussen vooral op de strijd vooraan, maar ook in de onderste helft van het kampioenschap zijn een paar dingen opgevallen. Hoofdredacteur Shanna Lutgert en redacteur Bastiaan Jongman gingen in gesprek over de prestaties van deze renstallen.
Waar het vorig seizoen een lange, harde strijd was om de constructeurstitel, is dat dit jaar totaal niet het geval. Het team van McLaren stevent met grote snelheid af op de tweede constructeurstitel op rij, terwijl de teams daar vlak achter geen schijn van kans maken. Ferrari en Mercedes zijn aanzienlijk in gevecht, terwijl Red Bull een beetje in niemandsland verkeert. Daarmee lijkt het dus een saai kampioenschap te worden, maar achter deze teams kan het echt nog alle kanten op.
Williams was de grote verrassing in de eerste seizoenshelft
Een verrassing in de vorm van Williams Eén van de teams die grote indruk maakte gedurende de eerste helft van het seizoen, was het team van Williams. De Britse renstal maakte de laatste jaren al beetje bij beetje een opmars, maar de stap van dit jaar was volgens Lutgert een extra grote verrassing. 'Aan het begin van het jaar had ik geen hoge verwachtingen van Williams, maar ik ben nu erg positief verrast door het aantal punten dat ze hebben gescoord en hoe goed de coureurs samenwerken', zo verklaart de hoofdredacteur over de ontwikkeling van het team van James Vowles.
Momenteel staat het team knap vijfde in de strijd om het constructeurskampioenschap, en de komst van racewinnaar Carlos Sainz heeft hier volgens Lutgert enorm bij geholpen. 'Het is bij het hele team te merken dat ze de komst van Sainz waarderen en het lijkt ook Albon naar een hoger niveau te tillen. Ze hebben twee intelligente rijders in huis en niet te vergeten een ingenieur aan het roer, James Vowles', aldus Lutgert. Wel ziet ze nog duidelijke verbeterpunten. 'Er is nog genoeg werk aan de winkel bij Williams, vooral om te snappen waar hun bolide snel is en waarom, en waarom dat soms niet zo is. De puzzelstukjes vallen hier beter op hun plek dan bij de andere middenmoters, en dat had ik niet verwacht, omdat het voor een rijder die een overstap maakt niet makkelijk is om binnen een half jaar aan te passen', zo legt ze uit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Het team van Vowles heeft momenteel 70 punten bij elkaar gesprokkeld, en daarmee liggen ze nog achttien punten voor op het team van Aston Martin. Toch lijkt laatstgenoemde beter en beter uit de verf te komen. Zo scoorden ze tijdens de Grand Prix van Hongarije een flinke lading punten. Lutgert denkt dat Williams de visie ook al duidelijk naar 2026 heeft verlegd. 'Williams heeft de pijlen bijvoorbeeld al vroeg op 2026 gericht, wat doet suggereren dat ze dit jaar misschien veel beter hadden kunnen zijn als ze die stap na de zomerstop pas hadden genomen', aldus de hoofdredacteur.
Newey heeft impact
Aston Martin heeft natuurlijk sinds het begin van dit jaar ook Adrian Newey aan boord, en het begint er steeds meer op te lijken dat hij invloed begint uit te oefenen. De Britse topontwerper zal zich vooral focussen op 2026, maar Lutgert denkt ook dat hij al enige invloed heeft op 2025. Wel ziet ze duidelijke verbeterpunten bij het team van Lawrence Stroll na de eerste seizoenshelft. Wanneer Lutgert gevraagd wordt wie er als eerste een doorbraak kan maken richting de top, komt ze met een duidelijk antwoord. 'Gezien de recente positieve resultaten van Aston Martin, in combinatie met Adrian Newey, is dat wellicht een voor de hand liggende keuze, maar dan moeten ze de bolide wel beter gaan snappen. Van nul punten in België naar zestien in Hongarije kan niet alleen aan de baan liggen. Dat soort mysteries moeten ze wel oplossen om richting de top vier te gaan', stelt ze.
Het team van Andy Cowell presteert de ene keer dus uitstekend, en de andere keer zijn ze nergens te bekennen. Fernando Alonso laat met vlagen nog zien wat hij in huis heeft ondanks zijn 44-jarige leeftijd. De jacht op Williams lijkt in ieder geval geopend met het oog op de vijfde plek in de strijd bij de constructeurs. Ook Lance Stroll laat af en toe zien dat hij een goed resultaat in huis heeft. Zo scoorde hij een zevende plaats in zowel Hongarije als Groot-Brittannië. Daarmee maakte het team de laatste weekenden flinke stappen in het constructeurskampioenschap.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Risico's van Haas pakken goed uit
Bij het team van Haas vonden er flink wat veranderingen plaats voor 2025. Nico Hülkenberg en Kevin Magnussen verlieten beiden het team, daar kwamen Esteban Ocon en Oliver Bearman voor terug. Er waren zeker wat vraagtekens bij deze dubbele rijderswissel, maar het team van Ayao Komatsu heeft laten zien dat dit duo prima kan samenwerken, zo zag ook Lutgert. 'Ik heb over Haas veel twijfels gelezen omdat ze ervoor kozen met twee nieuwe rijders in zee te gaan, waarvan één een rookie was. Bearman is nog wat grillig hier en daar, maar de goedgemutste Brit werkt goed samen met Esteban Ocon.
'Haas heeft de stijgende lijn te pakken, maar hun negende plek in het kampioenschap zegt ook dat het nog niet genoeg is', vervolgt Lutgert. Het feit dat Haas een negende klassering heeft ondanks nog een aantal uitstekende resultaten, laat zien hoe dicht het veld op elkaar zit. Dat is natuurlijk niet gek omdat we aan het einde zitten van de huidige reglementen, maar dat betekent ook dat het in de tweede seizoenshelft alle kanten nog op kan, dus misschien kan Haas de goede lijn nog doortrekken in 2025 samen met Bearman en Ocon.'
Sauber is duidelijk ondergewaardeerd
Voor Lutgert is er naast Haas nog een ander team dat duidelijk ondergewaardeerd is, en dat is het team van Sauber. 'Ik denk dat velen Sauber en Haas een beetje links laten liggen, althans, Sauber werd een beetje aan de kant geschoven tot het podium van Hülkenberg. Achter de schermen is de positieve en gedreven sfeer bij het team goed te merken, en de twee coureurs dragen daar zeer goed aan bij', zo legt de hoofdredacteur uit over het team. Ze denkt dat Hülkenberg uitstekend presteert, maar ze is ook duidelijk onder de indruk van Bortoleto. 'Bortoleto doet het uitstekend in een (tot nu toe) zeer matige auto en probeert niet tegen Hülkenberg op te boksen om te laten zien wat hij kan', stelt ze over het team dat zevende staat in het constructeurskampioenschap.
'Ik denk dat een beetje wordt onderschat wat die twee laten zien met die auto. Met Wheatley erbij kan het vanaf hier alleen maar beter gaan', zo legt ze uit over Sauber. Lutgert heeft nog meer complimenten over voor de Braziliaanse Sauber-coureur. 'De laatste races blinkt Bortoleto uit. In Oostenrijk leverde hij een prachtig gevecht met Alonso en scoorde hij punten. In België pakte hij punten en dat herhaalde hij in Hongarije. Alonso zei terecht: ‘als hij een Brit was geweest, had hij elke headline gepakt’, want hoewel Bortoleto niet meedoet voor podiums en niet altijd hoog in de top tien finisht, maakt hij zeer belangrijke stappen, ook naast de baan. Een erg volwassen rookie die het met zijn mentaliteit dit jaar ver kan schoppen', aldus Lutgert.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Racing Bulls blijft stabiel ondanks interne chaos
Een andere rookie waarvan Lutgert onder de indruk is, is Isack Hadjar. 'In de afgelopen zes maanden ben ik een beetje Hadjar-fan geworden', stelt ze. De Fransman presteert goed bij het team van Racing Bulls, dat momenteel op de achtste plek staat in het kampioenschap. Er is een hoop gebeurd bij het team, allereerst kwam er na twee races al een nieuwe rijder bij. Yuki Tsunoda maakte promotie naar Red Bull, terwijl Liam Lawson terugkwam naar het zusterteam. Het duurde even, maar het lijkt erop dat de Nieuw-Zeelander zijn draai weer heeft gevonden binnen de Formule 1.
Niet alleen gebeurde er wat met de rijders, maar ook de teambaas van het team, Laurent Mekies, vertrok naar Red Bull Racing. Christian Horner werd ontslagen, en de directie van Red Bull zag in de Fransman de ideale vervanger. Racing Bulls staat nu onder leiding van Alan Permane, en het lijkt tot dusver prima te werken. Hadjar had de laatste weekenden een beetje pech, maar Lawson eindigde ook in Hongarije weer in de punten na een sterk weekend. Het is afwachten hoe het team de lijn door gaat trekken in de tweede seizoenshelft.
Alpine valt enorm tegen
Waar er dus sommige teams waren die grote indruk maakten op Lutgert, is er ook een team waardoor ze negatief verbaasd werd. 'In mijn ogen kan dat geen ander team zijn dan Alpine. Ze hebben een soort rijderssaga gehad à la Red Bull, en dat is niet iets waar je trots op mag zijn', stelt ze over de spontane wissel van Jack Doohan naar Franco Colapinto. 'Het liep intern en extern al niet lekker vanaf het begin, waar Doohan maar een paar races kreeg en Colapinto er vervolgens maar in werd gezet', legt de hoofdredacteur verder uit. 'De enige stabiele factor in deze renstal is Pierre Gasly, die het team op dit moment moet dragen. Colapinto is naar mijn mening te vroeg gepromoveerd en rijdt nu bijna elke race een auto aan gort.'
'Het ritme is er niet, het begrip van de auto lijkt er niet te zijn, en ik twijfel of Alpine de middelen heeft om hem dit jaar nog een stabiel platform te geven. Het talent is er, maar hij vangt zoveel klappen op dat hij het niet op de baan kan laten zien', zo vervolgt Lutgert kritisch. Ook denkt ze dat er al grotendeels gefocust wordt op het volgende seizoen, waarin er dus een hoop gaat veranderen. 'Het team is onzichtbaar en rijdt te vaak in niemandsland. Ze hebben de hoop waarschijnlijk al volledig gericht op 2026, om sterk uit de verf te komen met de Mercedes-krachtbron', zo concludeert Lutgert over de teams in de Formule 1.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties