Alonso weet wanneer hij moet stoppen: 'Dan ben ik de eerste die mijn hand opsteekt' Formule 1
Formule 1

Alonso weet wanneer hij moet stoppen: 'Dan ben ik de eerste die mijn hand opsteekt'

Alonso weet wanneer hij moet stoppen: 'Dan ben ik de eerste die mijn hand opsteekt'

Hoewel hij eerder nog zei dat hij in de zomer een beslissing zou nemen over zijn toekomst in de Formule 1, tekende Fernando Alonso toch al een contract dat hem vastlegt voor een stoeltje bij Aston Martin voor in elk geval 2025 en 2026. Indien hij dit zou willen, kan dit nog verlengd worden en anders zal de Spanjaard een rol krijgen buiten de auto. ‘Ik denk dat ik een zeer eerlijke relatie heb met Aston’, zegt de ervaren coureur over zijn langdurige werkgever tegenover Motorsport.com.

De nestor van de huidige grid zal tijdens het 2026-seizoen zijn 45e verjaardag vieren. Hoewel hij op dit moment nog zeer gemotiveerd en in vorm is, geeft hij aan dat hij er eerlijk over zal zijn als hij zijn drive verliest. ‘Ik ben straks 45 of ouder en blijf nog racen’, vertelt Alonso. ‘Als ik op een dag voel dat ik niet meer gemotiveerd, in vorm of snel ben, dan ben ik de eerste die mijn hand opsteekt en zegt dat ik hier of daar iets verloren heb en we een oplossing moeten zoeken.’

De man uit Oviedo ziet dit voorlopig nog niet gebeuren. ‘Zoals ik al zei in Japan, dat was waarschijnlijk een van mijn beste races ooit en dat was pas een aantal dagen geleden’, geeft hij aan. ‘Ik voel me goed en ik zie daar dus geen problemen.’ Bovendien is Alonso vanaf volgend seizoen niet meer de enige veertiger in de Formule 1. ‘Lewis wordt in januari ook 40, dus dan ben ik in elk geval niet meer de enige veertigplusser waar jullie over praten’, grapt de Spanjaard.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

alonso aston martin
Alonso wist het afgelopen seizoen 8 keer het podium te halen.

De kalender en verplichtingen in het voorseizoen waren punten van overweging

Alonso was nooit van plan het racen gedag te zeggen, maar twijfelde wel of hij zich volledig wilde toewijden aan de Formule 1, dat met 24 races op de kalender en activiteiten naast de baan een zeer druk schema heeft. Na Australië maakte hij toen de keuze door te gaan, omdat zijn liefde voor de raceserie sterker was dan de behoedzaamheid voor de veeleisende levensstijl van de Formule 1. ‘Het slokt al je tijd en energie op en je moet vrijwel alles in je leven opgeven om te blijven racen’, vertelt de tweevoudig wereldkampioen. ‘Ik had een paar races of een paar weken nodig om erover na te denken of ik bereid was dit nog een paar jaar te blijven doen.’

Het racen zelf was niet het probleem, geeft de Spanjaard aan. ‘Het was meer het reizen, als ik eerlijk moet zijn. Als ik keek naar de kalender, was ik bang dat dit zwaar voor me zou zijn’, benadrukt Alonso. ‘Er zijn allerlei verplichtingen nog voor het seizoen begint, met fotoshoots, video’s, de lancering van de bolide. Dat vraagt veel van coureurs en zeker van mij op dit punt in mijn carriére’, vertelt de man die al zijn halve leven in de Formule 1 rijdt. ‘Ik wilde die periode aan het begin van het jaar even aankijken. Die zware periode met reizen, verschillende tijdzones en dat soort dingen.’

De liefde voor de Formule 1 overtrof al het andere

Uiteindelijk besloot Alonso dus dat zijn liefde voor de Formule 1 dit allemaal overtreft. ‘Ik houd te veel van racen en ik kan op dit moment niet stoppen. De dingen die je moet opofferen zijn kleiner dan het geluk van het rijden en de passie die ik ervoor heb’, concludeert de Spanjaard. ‘Ik adem Formule 1, ik leef Formule 1, ik train en eet om fit genoeg te zijn om in Formule 1-auto’s te kunnen rijden', geeft hij aan. ‘Er kwam geen moment dat het voelde alsof ik mijn levensstijl moest veranderen. Het is prima zo’, stelt de man uit Oviedo vast. ‘Ik houd van wat ik doe en ik zou niet blij zijn als ik thuis zou zitten en Formule 1-races keek, want op dit moment voelt het nog alsof ik er bij moet zijn.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws