AMS analyseert: 'Eigen' motor voor Red Bull zo goed als onmogelijk Formule 1
Formule 1

AMS analyseert: 'Eigen' motor voor Red Bull zo goed als onmogelijk

AMS analyseert: 'Eigen' motor voor Red Bull zo goed als onmogelijk

Afgelopen maand kreeg Red Bull Racing een flinke domper te verwerken. Het team van Max Verstappen kreeg te horen dat haar motorleverancier Honda na 2021 uit de Formule 1 zal stappen. Het nieuws bezorgt Helmut Marko en Christian Horner kopzorgen, want hoe nu verder? Een eigen motor bouwen zou de enige optie zijn, maar is verre van wenselijk.

De leiding van Red Bull Racing heeft in de afgelopen week meermaals aangegeven zelf aan de slag te willen met de motor vanaf 2021, als er zich geen kandidaten voordoen. Dan moet de motorontwikkeling na 2021 wel stopgezet worden, anders is het onmogelijk voor het Oostenrijkse team om bij te benen, aldus Marko. Het Duitse Auto Motor und Sport analyseerde echter dat het überhaupt een 'mission impossible' wordt voor Red Bull en noemt daarbij verschillende argumenten.

Het doorgaans gerespecteerde Formule 1-medium ziet veel beren op de weg voor Red Bull, die de rechten van Honda over wil kopen en de ontwikkeling vanaf de winter na het 2021-seizoen zelf wil gaan doen. 'Laten we beginnen te zeggen dat het simpelweg te complex is om zo'n project over te nemen', schrijft men in Duitsland. Zelfs met de technische partners en sponsoren die het team nu heeft. Zelfs Honda zit nog niet op het hoogste niveau binnen zes jaar en zij hebben meer dan 500 mensen lopen in hun fabriek. Red Bull zal het project beginnen met een fikse achterstand, laat staan dat het niet uitgesloten is dat Mercedes hun motor nog wel zal verbeteren.'

Hoge rekeningen en verzonken kosten

Daarnaast denkt men dat de kosten de spuigaten uit zullen lopen. 'Je zou jezelf in de voet schieten als je al die kosten voor lief neemt. Zelfs als de motorontwikkeling stopt na 2021, moet je zoveel investeren in quality control, productie en systemen dat je ver boven de 15 miljoen euro per jaar zit, die je normaliter kwijt bent aan een motor van Renault of Ferrari', aldus het Duitse blad. 'Die miljoenen die je vervolgens in het project pompt kunnen ook nog eens verzonken kosten zijn als het niet blijkt te werken. Daarnaast komt er in 2026 weer een heel nieuw motorreglement, dus alles is tijdelijk.'

Of er helemaal geen voordelen aanzitten? AMS denkt dat alleen ontwerper Adrian Newey in zijn handen zal wrijven. 'Het team is compleet onafhankelijk van een derde partij dus men kan de motor kneden zoals ze willen. Het chassis, de motor en aerodynamica zullen dus erg geharmonieerd zijn. Maar dat is bij Mercedes al jaren het geval. Hoe dan ook zul je dus achter de feiten aan blijven lopen.' (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws