AMuS analyseert: 'Verstappen ging er vanuit dat Hamilton van zijn gas af zou gaan' Formule 1
Formule 1

AMuS analyseert: 'Verstappen ging er vanuit dat Hamilton van zijn gas af zou gaan'

AMuS analyseert: 'Verstappen ging er vanuit dat Hamilton van zijn gas af zou gaan'

De titelstrijd kwam tijdens de GP van Italië weer tot een nieuwe climax, na de botsing tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Laatstgenoemde werd uiteindelijk door de stewards aangewezen als schuldige en ontving na de race en gridstraf van drie plaatsen. Auto, Motor und Sport analyseert de crash en legt uit waarom de Nederlander als schuldige werd aangewezen.

'In de eerste ronde moest Hamilton alle zeilen bijzetten in de bocht om zijn positie te behouden. Nu was het de beurt aan Verstappen, die uiteindelijk asfalt te kort kwam. Toch trapte de Nederlander zijn gas in, hopend dat zijn Mercedes-collega dit niet zou doen', zo luidt het oordeel. De toch al verhitte titelstrijd werd wederom in vuur en vlam gezet na het volgende incident. 'En zo kwam het tot de onvermijdelijke uitkomst. Verstappen raakte de kerbstones en klapte bovenop Hamilton, waarna de waarde van de Halo wederom werd bewezen.'

Teambaas van Mercedes, Toto Wolff, is blij dat zijn rijder gewoon kon uitstappen. 'De Halo heeft zijn leven gered. Ik wil me niet eens voorstellen wat er had kunnen gebeuren', aldus de Oostenrijker na de race. Zijn collega's van Red Bull waren het ermee eens dat de coureurs geen vrienden meer zullen worden. Zowel Red Bull als Mercedes verdedigden natuurlijk hun eigen coureur, maar na het oordeel van de stewards werd Verstappen als schuldige aangewezen, met als gevolg een gridstraf van drie plaatsen. 'Hamilton had meer kunnen doen om een botsing te voorkomen, maar Verstappen lag zo ver achter, dat hij van zijn gas af had moeten gaan.' Oftewel: de bocht was van Hamilton.

'Verassend dat we zo soeverein hebben gewonnen'

De grote winnaar van de middag was natuurlijk McLaren. Het Britse team wist de eerste overwinning sinds 2010 binnen te slepen en deed dat meteen in stijl met een 1-2-finish. 'Daniel Ricciardo schoot werkelijk uit de startblokken en pakte de leiding. Hij bood zijn achtervolgers geen kans in de eerste stint en hield met de undercut het heft in handen.' De leiding had Ricciardo ook zonder inmengen van Verstappen en Hamilton behouden. 'Ik had niet verwacht dat we zo soeverein zouden kunnen winnen, alles klopte', aldus teambaas Andreas Seidl na de race. Zijn team pakte in de laatste raceronde nog een bonuspunt, dankzij de snelste raceronde van Ricciardo.

'Misschien vergat iemand een knopje in te drukken'

Een bepalend moment in de race was de pitstop van Verstappen. Dankzij een trage stop kwam hij achter zijn rivalen terecht en landde hij bovenop Hamilton. Hoe kon het volledig misgaan bij deze pitstop? 'Een reden zou kunnen zijn dat iemand van de pitcrew niet op het knopje heeft gedrukt om het groene licht vrij te geven. Dankzij de nieuwe regels moeten monteurs nu zelf, met een druk op de knop, aangeven dat zij het wiel hebben vastgeschroefd. Het is goed mogelijk dat dit rechtsvoor werd vergeten', zo analyseert AMuS. Teambaas Christian Horner was verrast door de trage stop en vermoedde inderdaad een probleem bij het bevestigen per knop.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws