'Audi enige leverancier op tijd voor deadline; status Red Bull Powertrains een dingetje' Formule 1
Formule 1

'Audi enige leverancier op tijd voor deadline; status Red Bull Powertrains een dingetje'

'Audi enige leverancier op tijd voor deadline; status Red Bull Powertrains een dingetje'

Audi is de enige motorleverancier die zich op tijd heeft ingeschreven voor 2026, zo meldt het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport. De deadline is om die reden ook met een maand verschoven naar 15 november, waar de vorige deadline op 15 oktober stond. De huidige leveranciers willen namelijk meer geld zien. Ook de status van Red Bull Powertrains als nieuwkomer is nog een dingetje.

Ferrari, Mercedes, Renault en Red Bull Powertrains weigerden zelfs voor 15 oktober zich in te schrijven voor 15 oktober. Dat was de deadline waarop geïnteresseerde merken zich moesten inschrijven voor deelname vanaf 2026, het jaar waarin het nieuwe motorreglement ingaat. Eerdergenoemde merken, op Audi na, waren op enkele punten niet tevreden met de regelgeving.

F1-teams verlangen meer geld van middenveldteams dan FIA

Als eerste: geld. De FIA wil het inschrijfgeld namelijk verhogen van 850.000 euro in het eerste jaar naar een onbekend bedrag in de miljoenen euro's voor de jaren daarna. De autosportbond rechtvaardigt de prijsverhoging door te stellen dat het monitoren van het budgetplafond extra geld kost. Hiervoor vraagt de FIA een onkostenvergoeding en willen ze die prijs voor middenveldteams op vijftien miljoen euro stellen.

De fabrieksteams willen dat bedrag nog hoger zien, twintig miljoen euro om precies te zijn. Toch is dat volgens bronnen rondom autofabrikanten nog altijd niet kostendekkend. Daarnaast willen de fabrikanten misschien wel delen in de verdiensten van de Formule 1. Ze zien zichzelf als onderdeel van de show, net als de chassisfabrikanten. Liberty Media zit daar echter niet op te wachten.

Red Bull Powertrains en Honda onder de loep

Ook de status van Red Bull Powertrains als nieuwkomer is nog een dingetje. Momenteel staat vast dat ze voor negentig procent een nieuwkomer zijn, wat hen in 2024 en 2024 negen miljoen extra oplevert bovenop het budgetplafond. In 2025 is dat 4,5 miljoen. De vraag is echter wat er gebeurt als Honda terugkeert bij Red Bull Racing. Dat kan die status van nieuwkomer weer veranderen.

15 november wordt ook een spannende datum met oog op andere fabrikanten die interesse tonen in de sport. Vooral voor Honda en Porsche wordt het een belangrijke datum met oog op hun plannen voor 2026. Naar verwachting willen Ford en Hyundai nog wel wachten tot 2027. De deadline voor intrede in dat jaar staat op 30 juni 2023.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws