Boordradio's kwalificatie | 'Sh*t guys, dat zou een goede ronde zijn geweest' Formule 1
Formule 1

Boordradio's kwalificatie | 'Sh*t guys, dat zou een goede ronde zijn geweest'

Boordradio's kwalificatie | 'Sh*t guys, dat zou een goede ronde zijn geweest'

Er werd tijdens de spannende en chaotische kwalificatie als vanzelfsprekend veel gecommuniceerd tussen coureurs en teams. Dat leverde weer mooie boordradio's op. Op Istanbul Park verbeterden de baanomstandigheden rap, waardoor verschillende coureurs voor een verassing konden zorgen. Zo was Mick Schumacher een van de gelukkigen. Ook waren er veel foutjes en spins te zien, met frustratie, teleurstelling of opluchting tot gevolg.

'Ik probeerde het voorzichtig te doen, maar het is enorm glad', riep Verstappen over de boordradio nadat hij spinde in zijn eerste getimede ronde van Q1. Op een koude en gladde baan glijden verschillende coureurs in de rondte. Een goede ronde was van groots belang aangezien er volgens de voorspellingen regen op komst was. Een ronde later meldde de Nederlander zich echter weer bovenaan en dus was er geen man overboord.

'Het begint over het hele circuit wat meer te kletteren', zo klinkt het halverwege de eerste kwalificatiesessie over de boordradio bij Lando Norris. De weersomstandigheden waren listig en de meeste coureurs reden meerdere ronden om zo lang mogelijk te profiteren van de enigszins droge baan, onder de dreiging van de volgende regenbui. Met nog vijf minuten te gaan lijkt de gevreesde regenbui echter langs het circuit af gaan, zo krijgt ook Verstappen te horen. 'Het wordt alleen nog maar beter vanaf nu Max (Verstappen, red.).' Deze voorspelling kwam daadwerkelijk uit en de tijden schoten steeds verder omlaag.

Grote verrassing bij Haas

Mick Schumacher haalde op de valreep nog het tweede deel van de kwalificatie en zorgde zo voor een verassing. 'We zijn door Mick', krijgt de Haas-coureur te horen, waarna de Duitser uitbundig reageert: 'F*ck yeah!' Het was voor de Haas coureur pas de tweede keer dat hij door mocht naar het tweede deel van de kwalificatie, nadat hij eerder dit jaar in Frankrijk met een crash ervoor zorgde dat hij zijn plek in de top-15 wist te behouden. Slachtoffer hiervan was Daniel Ricciardo, die ongetwijfeld teleurgesteld zal zijn.

Spins, foutjes en blokkerende wielen

'Het duurt te lang voor ik temperatuur in mijn banden krijg', laat Lewis Hamilton weten nadat hij de snelste tijd heeft gezet aan het begin van Q2. De baan wordt steeds beter en dus verbeteren de tijden snel. Halverwege de sessie pusht Charles Leclerc echter te hard in de laatste bocht en raakt de controle over zijn bolide kwijt. 'Het probleem is dat we te weinig downforce hebben voor de mediums jongens', zo laat de Monegask weten via de boordradio. Even later duikt de Ferrari-coureur de pitstraat in voor nieuw rubber.

Tegen het einde van de sessie zetten alle coureurs nog aan voor een snelle tijd, maar bij Lance Stroll gaat dit in de eerste bocht al mis. De Canadees verremt zich en ziet zo zijn kansen op een tijdsverbetering in rook opgaan. 'Oops, my mistake', klinkt het over de boordradio. Dit foutje wordt Stroll echter niet fataal, aangezien de coureurs achter hem hun tijd niet weten te verbeteren. Dankzij een foutje in de laatste bocht lukte dit ook George Russell niet, tot zijn grote teleurstelling. 'Sh*t, sorry guys. Dat zou een goede ronde zijn geweest!'

'Volgens mij was mijn batterij te snel leeg'

In het laatste deel van de kwalificatie liet Mercedes zien een klasse apart te zijn op het Istanbul Park. 'Zijn we klaar?', vraagt Hamilton na afloop van het derde deel van de kwalificatie. De zevenvoudig wereldkampioen besluit Q3 als snelste, maar krijgt niet de poleposition vanwege zijn gridstraf. 'Ja, het is gelukt', antwoordt zijn team, doelende op de snelste tijd. De eerste startplek gaat naar Valtteri Bottas, die de tweede tijd neerzette. 'Dus dat is poleposition morgen', zo klinkt het zakelijk over de boordradio.

Verstappen kon zich niet meten met de mannen van Mercedes en overlegt direct na afloop van de sessie met zijn team. 'Volgens mij was mijn batterij te snel leeg.' Dit vermoeden werd meteen bevestigd door zijn team. Vervolgens vroeg de Nederlander nog naar het verschil met Hamilton en Bottas, die wel tot een tijdsverbetering kwamen. 'Ja, Bottas heeft nog tijd gewonnen. Uiteindelijk is het gat twee tienden en drie tienden naar Hamilton.' Dit gat kwam vooral door de lege batterij. 'Ah, ik verloor veel tijd op het achterste rechte stuk.' Zijn engineer is desondanks blij met het rondje. 'Dat scheelde inderdaad een tiende ten opzichte van je vorige run, maar toch goed gedaan.' Tevreden reageert Verstappen nog: 'Klopt het was en prima ronde!'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws