Boordradio's kwalificatie | Verstappen boos: 'Ongelooflijk, stomme idioot' Formule 1
Formule 1

Boordradio's kwalificatie | Verstappen boos: 'Ongelooflijk, stomme idioot'

Boordradio's kwalificatie | Verstappen boos: 'Ongelooflijk, stomme idioot'

De kwalificatie voor de Grand Prix van Mexico was zeker een verrassende. In de eerste paar minuten ervoer Lance Stroll een hevige crash, waarna de sessie een tijdje stil werd gelegd. Vervolgens kende Red Bull Racing een vrij rommelige sessie, terwijl Valtteri Bottas als winnaar uit de bus kwam. Al deze heren waren stellig te horen over de boordradio gedurende de zaterdagsessie, waarna het de Mercedes-coureur was die er met poleposition vandoor ging.

Al redelijk vroeg in de kwalificatie ging het mis bij Lance Stroll. De Aston Martin-coureur wilde beginnen aan zijn eerste snelle ronde, maar bij het opkomen van het rechte stuk ging Stroll te veel over het vuile gedeelte. Hij verloor zijn auto en knalde bij start-finish in de muur. 'Lance, ben je oké?', vraagt zijn engineer direct via de boordradio, waarop Stroll antwoordt: 'Ja, ik ben oké.' Ook Lewis Hamilton vroeg hoe het ging: 'Is hij oké?', waarop zijn engineer zegt: 'Ja, hij is uitgestapt.'

Daarna duurde het even voor de sessie weer herstart kon worden, omdat de muur gerepareerd moest worden. Bij de herstart leek het er even op dat we weer een gele, of misschien zelfs rode vlag, zouden krijgen door Carlos Sainz. 'Ik heb geen vermogen', aldus een langzaam rijdende Ferrari-coureur bij het uitkomen van de pitstraat. 'Misschien komt het nog', zegt zijn engineer, waarop Sainz zegt: 'Niks, niks, niks. Geen power, geen power.' Volgens zijn engineer moest hij toeren maken, wat een nuttige tip bleek: Sainz ging weer.

Niet veel later bleek er ook weer onrust te ontstaan binnen het Haas-team. Nikita Mazepin was bezig aan een out-lap en vond dat de heren voor hem, inclusief teamgenoot Mick Schumacher, te traag waren. 'Ze zijn te traag, ik wil Mick inhalen', verzocht hij zijn ingenieur op dringende toon. 'Negatief, dat kan je niet doen. Blijf erachter.'

Mazepin was niet gediend van de repliek die zijn ingenieur hem bood: 'Neem je me in de maling?' Zijn ingenieur bleek geen grap te maken, tot ongenoegen van de Rus. Uiteindelijk wist hij Q1 niet uit te komen, terwijl teamgenoot Schumacher ook in die eerste fase van de kwalificatie strandde. De twee Haas-coureurs hebben het in 2021 al met enige regelmaat met elkaar aan de stok gehad.

Verstappen overenthousiast in Q2

In Q2 was het aanzienlijk rustiger op de boordradio. Als eerste rijder in de tweede sessie meldde Verstappen zich: 'Kunnen we de linkerkant van de auto checken onder het bargeboard? Ik heb de kerbs misschien wat te hard geraakt in bocht 2', vreesde hij. Uiteindelijk bleek er niets aan de hand, zoals hij later zelf tijdens de persconferentie ook aangaf.

Tenslotte was ook voormalig Red Bull Racing-coureur Sebastian Vettel nog te horen. De Heppenheimer, die nu voor Aston Martin rijdt, werd de garage ingeduwd en bracht zijn team op de hoogte van het feit dat hij wat aerodynamische onregelmatigheden gevoeld had in de ronde daarvoor. 'Er zit een tear-off vast in de achtervleugel.'

Bottas viert feest na Q3, contrast met Red Bull is enorm

De ingenieur van Valtteri Bottas keek over de schouder van de Fin mee tijdens zijn eerste ronde in Q3. Bottas maakte nauwelijks fouten, zoals ook F1-analist Robert Doornbos opviel. Toen hij eenmaal de eindstreep over was gekomen, wist de ingenieur dan ook dat het goed zat: 'Yeah man!', sprak hij zijn collega bemoedigend toe.

Intussen verliep de laatste fase van de kwalificatie voor Red Bull dramatisch. De eerste run van Verstappen kende hij dusdanig veel balansproblemen dat hij ingenieur Gianpiero enkel kon voorzien van negatieve feedback. 'Maat, we moeten dichter bij de auto's voor ons liggen', meldde hij echter eerst. De Limburger wilde een slipstream.

Zijn ingenieur reageerde: 'Hoe zijn de banden en de balans?' Verstappen, die het rubber niet lekker op temperatuur kon krijgen voorafgaand aan het eerste rondje, gaf aan last te hebben: 'Nog steeds niet goed. De achterkant glijdt nog steeds weg. Op lage snelheden verlies ik gewoon de achterkant. De achterbanden waren aan het begin van de ronde echter ook gewoon te koud.'

Poleposition voor Bottas, Tsunoda hindert Verstappen

In de laatste run wist de Nederlander het gat naar de Mercedes-coureurs niet te dichten. Bottas mocht definitief vanaf pole starten en was zeer tevreden te horen toen hij wist dat het gelukt was. 'Dat is poleposition, maat', gaf zijn ingenieur vrij. 'Yes, haha! Dankjewel! Viva la Mexico.' De man die volgend jaar naar Alfa Romeo gaat, vermaakt zich blijkbaar prima in Zuid-Amerika.

Nog voordat Bottas het goede nieuws te horen kreeg, ging het bij Red Bull mis. Verstappen schrok van Yuki Tsunoda en Sergio Pérez, die in sector twee langs het circuit reden. 'Ongelooflijk, wat een stomme idioot', klaagde de Red Bull-coureur toen hij de derde sector inreed. Hij probeerde in die laatste bochten nog tijd goed te maken, maar het mocht niet baten. Hij was al verbannen naar de tweede startrij in Mexico.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws