Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen zat Sainz in de weg: 'Ja, f*ck. Red Bull' Formule 1
Formule 1

Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen zat Sainz in de weg: 'Ja, f*ck. Red Bull'

Boordradio's VT1 & VT2 | Verstappen zat Sainz in de weg: 'Ja, f*ck. Red Bull'

De chaotische sessies op de vrijdag van het weekend van de Grand Prix van Australië leverden weer veel verkeer op op de boordradio's van de coureurs. Tijdens de eerste sessie kampte het circuit met een GPS-probleem, en zaten veel coureurs vast in een traffic jam. De tweede sessie viel letterlijk en figuurlijk in het water, en zaten veel rijders elkaar in de weg. Daar hadden de coureurs genoeg over te zeggen, dus heeft F1Maximaal de leukste boordradio's op een rijtje gezet.

Het drukke verkeer op het Albert Park Street Circuit was een veelbesproken onderwerp gedurende de eerste en tweede sessie van het weekend in Australië. Kort nadat de lampen voor de eerste vrije training op groen gingen, werd het al druk op de baan, en reden de coureurs elkaar in de weg. 'Ik werd opgehouden door een rijder', klonk Lewis Hamilton wat geïrriteerd toen de AlphaTauri-bolide van Yuki Tsunoda in de weg reed. Er bleek dus een GPS-probleem te zijn op het Australische circuit, en dat zorgde voor wat onverwachte momenten tijdens de vrije training.

'Oh, f*ck! Ik wist niet zeker of Pierre (Gasly, red.) in zijn snelle ronde zat of niet', liet Charles Leclerc weten aan zijn engineer. 'Sorry, ik kan je niet helpen vanwege de GPS (die niet werkt, red.)', was de reactie van zijn engineer, die niet kon ondersteunen vanaf de Ferrari-pitmuur. 'Traffic jam!' zei Lance Stroll vervolgens over de boordradio, die vaststond in het rijtje van auto's op het circuit en dus zijn snelle ronde niet kon doorzetten. Red Bull Racing bekommerde zich niet zo om het verkeer in de eerste sessie, Max Verstappen had echter andere zorgen. 'Het schakelen is vreselijk, opschakelen en ook naar beneden', liet de Nederlander weten.

Het hield echter niet op bij het schakelen, ook de remmen deden het niet zoals de tweevoudig wereldkampioen het graag had gezien. 'De achterremmen slepen teveel, dat is het probleem', vertelde de Limburger. Ondertussen waren meerdere coureurs al even naast de baan terechtgekomen, en was het niet veel later ook de beurt aan Verstappen zelf. Hij wist zijn RB19 uit de muur te houden, maar remde daarbij wel zijn setje banden helemaal vierkant. 'Deze banden zijn helemaal naar de gallemiezen nu', klonk Verstappen geërgerd.

Problemen met het verkeer zetten zich voort: 'Ah, f*ck man. Het verkeer is vreselijk'

In de eerste vrije training had ook Guanyu Zhou last van de coureurs om hem heen. 'Man, deze gozer! Wat doen ze nou in de laatste bocht? Ik reed bijna tegen hen aan, de Mercedes en de Red Bull!' liet de Chinees enigszins verhit weten. Daarbij beschuldigde hij Red Bull onterecht, een Aston Martin-coureur zat hem namelijk in de weg. De chaotische sessie werd vroegtijdig beëindigd door Logan Sargeant, zijn auto viel stil en dat veroorzaakte een rode vlag. 'Mijn auto hield er mee op', vertelde Sargeant aan zijn team, terwijl zijn Williams-bolide langs de kant stond geparkeerd.

Sargeant kon vanwege een probleem met de electronica niet deelnemen aan de tweede vrije training, maar aangezien de chaos daar niet minder was dan in de eerste sessie, was hij daar wellicht niet rouwig om. Al vlot in de tweede training begon het te regenen. 'Lichte regendruppels in bocht drie', wist George Russell te melden aan de Mercedes-pitmuur. Lichte druppels veranderden niet veel later in vrij harde regen, wat Russell ook meldde aan zijn team. Daardoor wilden de coureurs het liefst nog even wat rondjes rijden, dus weer zat het verkeer vast. 'Ja, Stroll naait me daar', beet Pérez, die in de laatste bocht werd opgehouden door de Canadees.

De teamgenoot van Pérez was de reden voor frustratie bij Carlos Sainz. 'F*ck, man, Red Bull', zei de Spanjaard toen Verstappen hem in de weg zat. 'Maat, ik weet toch niet dat hij met een snelle ronde bezig is', reageerde Verstappen op het incident richting zijn engineer. Ondertussen werd de regen een hardnekkig probleem, want het zag er niet naar uit dat de training droog afgesloten kon worden. 'We moeten binnenkomen, er komt zwaardere regen aan binnen tien minuten', werd Esteban Ocon gewaarschuwd door zijn engineer. Kort daarna stonden alle coureurs binnen, slechts een enkeling ging de baan verkennen met de regenband onder de auto.

De baan werd glibberig: 'Die witte lijnen zijn glad!'

Na de regenbui durfde Sainz het aan om met de zachte band het asfalt op te gaan, en dat vond Russell wat opvallend. Zelf ging de Mercedes-coureur op pad met de intermediate band. 'Ferrari heeft de zachte band, dat is verrassend', deelde de Brit. 'Het is nu te droog voor de intermediate band. Maar met deze regenintensiteit is het over tien minuten tijd voor intermediate banden', vervolgde de Mercedes-coureur. Daar kwam Ferrari ook achter. 'Het heeft geen zin om zo rond te rijden', gaf Leclerc aan, die de nog half natte omstandigheden met slicks niet echt aan wilde gaan.

De regen werd echter niet minder, en slechts een handjevol coureurs gingen nog naar buiten met de groene band onder de bolides. 'Ja, het regent hier absoluut', liet Verstappen weten, die wat langer had gewacht met zijn terugkeer op het circuit. Ook de Nederlander reed met de intermediates, maar ging vlot na zijn ene rondje weer naar binnen. Hamilton ging nog wel voor een snelle ronde, maar verloor bijna de W14 toen hij over de natte, witte lijnen van het circuit reed. 'De witte lijnen zijn glad!' zei hij over de boordradio.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws