Verslag VT2 | Schip met zure appels en de snelste tijd voor Alonso, Verstappen op P3 Formule 1
Formule 1

Verslag VT2 | Schip met zure appels en de snelste tijd voor Alonso, Verstappen op P3

Verslag VT2 | Schip met zure appels en de snelste tijd voor Alonso, Verstappen op P3

Fernando Alonso sluit de tweede vrije training in Australië af als snelste. Charles Leclerc sloot aan op P2 en Max Verstappen maakte de top drie compleet. Na ongeveer een kwartier begon het te miezeren in Melbourne, wat in de eerste instantie geen probleem leek te zijn, maar later begon het toch vrij hevig te regenen. De teams hebben niet veel data kunnen vergaren in deze natte training, dus staat er nog veel werk voor de boeg voor de zaterdagochtend.

Zoals in de eerste vrije training te zien was, was het ook tijdens de tweede vrije training weer druk op de baan. Veel coureurs reden elkaar in de weg, en konden daardoor niet doorzetten met hun snelle rondes. Pérez ergerde zich hier zichtbaar aan, en ook Verstappen werd in de weg gezeten door een Ferrari-bolide. Hoe dan ook konden de rijders wel wat tijden neerzetten, daarbij was Fernando Alonso diegene die de snelste tijd klokte op de medium band.

Na een kwartier maakten Alonso, Leclerc en Verstappen de top drie van de tijdentabel compleet. Tegelijkertijd was het te zien dat er wat donkere wolken over het Albert Park Street Circuit trokken, en meerdere coureurs gaven aan dat het wat begon te regenen. Het asfalt was nog wel droog, dus kon de training nog voortgezet worden met de slicks. De rust keerde weer terug, meer dan de helft van de grid ging na de eerste vijftien minuten weer naar binnen.

Naar mate de training vorderde begon het wat harder te regenen, en het was zichtbaar dat het asfalt ook wat natter begon te worden. De coureurs werden aangemoedigd om wel door te rijden, maar dan moesten de temperaturen in de banden gehouden worden. Niet veel later kreeg Ocon te horen dat er hevige regenval werd verwacht, dus was het beter om binnen te komen. Met nog veertig minuten te gaan lijkt het weer er inderdaad niet mals uit te zien. Het was een situatie waarin het te nat was voor slicks, maar te droog voor de intermediate band.

Traffic jam? Opgelost! Alle coureurs naar binnen vanwege regen

Waar het eerder superdruk was op het circuit, was er geen ziel meer te bekennen op het asfalt. Alle coureurs stonden binnen en het duurde zeker een acht tot tien minuten voordat de training weer op gang kwam. Het Ferrari-duo, bestaande uit Leclerc en Sainz, ging als eerst weer een kijkje nemen op het circuit, waarna George Russell volgde. Het was moeilijk voor de coureurs om te pushen, want de baan was eigenlijk nog net iets te nat.

Dat zagen de monteurs van Verstappen ook, die hadden de rode band al klaar voor de Nederlander, maar die haalden ze er later weer af. Lewis Hamilton was de eerste die eropuit ging met de band met de groene wangen, Ocon volgde. De coureurs kwam er al snel achter dat de intermediates ook niet bepaald ideaal waren. Na één ronde besloten Hamilton en Ocon weer naar binnen te gaan.

Meer coureurs proberen het op de intermediate 

De Nederlandse tweevoudig wereldkampioen besloot nog even te wachten met het naar buiten gaan, en dat beloonde, het circuit was daarna beter begaanbaar met de intermediate band. Verstappen meldde ook over de boordradio dat het op sommige stukken echt aan het regenen was, dus kon de regenband echt goed ingezet worden. Ook de Ferrari’s waren buiten met de groene band onder de SF-23.

Meerdere coureurs volgenden het voorbeeld van de twee eerder genoemde topteams en gingen ook de strijd aan met de intermediate band. Lance Stroll kende bijna een uitglijer, het begon toch wel echt heel nat te worden en daardoor raakte hij bijna de controle kwijt over zijn AMR23. Hoe dan ook bleef de Canadees uit de problemen. Ook Russell had het even lastig, bij hem stapte de achterkant uit op het natte circuit.

Slippery when wet: glibberen en glijden naar het einde van de training

In de laatste tien minuten was het circuit echt heel nat, en het was te zien aan de rondes van het Mercedes-duo dat het moeilijk was om de auto onder controle te houden tijdens het pushen. Hamilton ondervond op die manier dat de witte lijnen langs het circuit toch wel glibberig waren, maar hij hield zijn bolide uit de muur. Verstappen was al een tijdje niet meer buiten, ook met nog zeven minuten te gaan stond de Red Bull-coureur nog binnen.

AlphaTauri besloot vrij laat in de training om nog even naar buiten te gaan, maar alleen met Yuki Tsunoda. Nyck de Vries stond bij zijn engineers aan de pitmuur. Logan Sargeant is overigens de enige coureur die helemaal geen meter heeft gereden tijdens de tweede vrije training. Zijn Williams-bolide had vermoedelijk een probleem met de electronica, waardoor zijn bolide in de eerste training stilviel. De monteurs waren druk bezig met het repapareren.

Met nog enkele minuten te gaan besloot de Nederlander toch nog even naar buiten te gaan, al leek Pérez die gedachtegang niet te delen. Hoe dan ook ging Verstappen na één ronde ook weer naar binnen, dus een snelle ronde heeft hij in de slotfase van de training niet meer gedaan. Russell ging er nog wel even voor zitten, net als Alonso. Alonso had overigens vanaf het moment dat het begon te regenen al de snelste tijd in handen, en die bleef hij houden tot het einde van de training.

Verstappen en Pérez opnieuw in de favorietenrol voor de Grand Prix van Australië! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws